Myślisz, że to Ciebie nie dotyczy? Nic bardziej mylnego. Będąc właścicielem firmy lub jej prezesem poniekąd pełnisz rolę dyrektora marketingu. W końcu planujesz, delegujesz, a także kontrolujesz jakość zadań wykonywanych przez specjalistów. Czy wiesz, jakie kompetencje trzeba opanować, aby marketing działał efektywnie?
Co robią dyrektorzy marketingu?
Comiesięczne wyniki marketingowe nie biorą się znikąd. A skąd? Dobrze wiedzieć, chociażby po to, aby przejąć kontrolę nad firmą i móc realizować wcześniej wyznaczoną strategię.
Nowocześni dyrektorzy marketingu działają interdyscyplinarne. Z jednej strony doradzają i układają strategię. Z drugiej – nadzorują wyniki i analizują trendy. A z trzeciej – dbają o relacje w zespole i tworzą z niego zgraną całość. A to jeszcze nie wszystko! Nowoczesny dyrektor powinien opanować:
- Wyznaczenie celów marketingowych.
- Mapowanie brakujących umiejętności w zespole.
- Kaskadowanie celów na zespół.
- Budżetowanie działań marketingowych w firmie.
- Marketing oparty na liczbach (prognozowanie).
- Audytowanie dotychczasowych działań.
- Analizowanie otoczenia branżowego.
- Praca nad DLACZEGO firmy “Dlaczego nasza organizacja istnieje i komu ma służyć?”
- Ustalenie wachlarza argumentów.
- Na jakie pytania odpowiada strategia marketingowa?
- Przełożenie strategii na plan operacyjny.
- Rola strony internetowej – centralny punkt marketingu.
- Zasady doboru podwykonawców (kto i co powinien umieć).
- Dobór szkolenie / ścieżek rozwoju dla pracowników działu.
- Wprowadzanie i analizowanie wyników eksperymentów.
- Prowadzenie spotkań planistyczno-rozwojowych OKR.
- Akceptowanie nowych materiałów / kampanii.
- Tworzenie modeli budowania przewag biznesowych (5P).
- Poznawanie i wdrażanie technologii oraz innowacyjnych rozwiązań (trendy).
- Tworzenie konceptualizacji np. na potrzeby prezentacji przed zarządem.
- Sugerowanie kierunków rozwoju / gdzie szukać insightów.
- Pełnienie roli Rzecznika Prasowego (zdarza się bardzo często).
- Angażowanie „nie-marketerów” w pracę marketingową.
- Powiązanie raportu z celami marketingowymi. Spójność na poziomie: Cel → Działania → Raportowanie.
Dyrektorzy marketingu na pełnych obrotach
24 zadania, a i tak mam wrażenie, że to jeszcze nie wszystko, bo z każdym kolejnym dniem lista obowiązków i przestrzeni do zagospodarowania rośnie. A warto pamiętać o tym, że doba ma raptem 24 godziny…
Z tego względu niezwykle istotny jest wielowymiarowy rozwój każdego dyrektora marketingu oraz wprowadzenie metod pracy efektywnej. Bez tego ani rusz.
W najbliższych tygodniach będziemy tworzyli materiały, które ułatwią realizację każdego z wyżej wymienionych zadań. Ten artykuł stanie się spisem treści, czyli kręgosłupem.
Chcesz coś dodać do tej listy? Jestem otwarty na propozycje! Napisz do mnie na kontakt@wojciechbizub.pl.