Posłuchaj najnowszego odcinka podcastu: 177. SIEDEM pomysłów na ciekawy marketing Internetowy + 2 pytania bez których nie zaczniesz (Gość: Filip Globke)
rzecznik prasowy firmy

Rzecznik prasowy w firmie — kto to i jak nim zostać?

Udostępnij

Nie tylko organizacje publiczne i mega korporacje mają swoich rzeczników prasowych. Czasami przez wzgląd na marketing tę rolę obejmuje właściciel firmy lub jeden z członków zespołu. Wszystko po to, ab relacjonować wydarzenia firmowe do internetu (mediów) i budować zaufanie odbiorców. Z tego artykułu dowiesz się, jak to zrobić w mądry sposób. Pokażę Ci kilka przykładów z życia i pryncypialne założenia.


Rzecznik prasowy a marka osobista

Jak podejrzewam, obserwujesz to, co dzieje się w internecie. Pewnie widzisz, że od kilku lat panuje moda na budowanie, rozwijanie i projektowanie marki osobistej. I słusznie, statystyki są bezlitosne.

  • 84% konsumentów uważa, że na reputację firmy wpływa marka osobista jej pracowników.
  • 60% konsumentów jest bardziej skłonnych do robienia interesów z firmą, która ma silną markę osobistą według Branding Strategy Insider.
  • 57% konsumentów twierdzi, że zapłaciłoby więcej za produkt lub usługę firmy z silną marką osobistą firmy Corporate Visions.
  • Konsumenci, którzy łączą się emocjonalnie z marką, mają o 306% wyższy współczynnik life-time value (LTV).


Statystyki mówią jasno – pokazanie ludzi, szczególnie w biznesach usługowych, jest mocną przewagą rynkową! 


Rzecznik prasowy otrzymuje miano Personal Brand Hero

Koncept, który może Cię zainteresować, nazwałem Personal Brand Hero. Chodzi w nim o to, aby firma miała swojego rzecznika prasowego, ale bez budowania marki osobistej z imienia i nazwiska. Łatwo można go zrozumieć na dwóch przykładach.

Pierwszym z nich jest Marcin z eSIGN – firmy zajmującej się elektronicznym obiegiem dokumentów oraz podpisem elektronicznym. Jedną z ich głównych aktywności marketingowych jest kanał na YouTube oraz materiały wideo nagrywane przez Marcina. Nie tworzy materiałów stricte pod swoją markę zbudowaną z imienia i nazwiska, ale robi to jako Personal Brand Hero – CEO spółki. 

Wszystkie kanały social mediowe nazywają się tak samo jak firma eSIGN, a Marcin jest głosem firmy. A dlaczego forma wideo? Dużo trudniej byłoby przyjmować informacje przedstawiane przez Marcina w formie pisemnej. Ludzie wolą wideo, co pokazują liczne badania marketingowe.

W ten sposób piecze dwie pieczenie na jednym ogniu:

  • pokazuje twarz, dzięki czemu wzbudza sympatię i zaufanie wśród klientów oraz ożywia narrację marki, jednocześnie pokazując ekspertyzę,
  • tworzy pod szyldem marki, dzięki czemu nie musi poświęcać swojego życia osobistego. To, co jest prywatne, zachowuje w bezpiecznej dla siebie przestrzeni, rozdzielając pracę od życia.

Na YouTube marki eSign możesz znaleźć doskonałe przykłady i zobaczyć, jak Marcin do tego podchodzi. To oznacza, że wykorzystuje wszystkie atuty marki osobistej, a jednocześnie przekłada je na wyniki marki firmowej. Kliknij tutaj, aby obejrzeć film o 3 sposobach na podpisanie PDF podpisem elektronicznym.


To nie jest odosobniony przypadek

Podobną strategię wdraża w życie firma Nothing, produkująca elektronikę. Jej CEO – Carl Pei regularnie pojawia się na YouTube, recenzując KONKURENCYJNY sprzęt i bezpośrednio porównując go do tego, co sami tworzą. Świetnie się to ogląda!

Jego szczerość bardzo przypada do gustu internautom, którzy otwarcie wyrażają swoje zadowolenie w komentarzach. Zobacz to, chociażby w wideo o AirPodsach

Opowiada w nim o procesie produkcji słuchawek, gdzie kontrola jakości odrzuca 20-30% wyrobów, gdy coś jest niezgodne ze standardem czystości. Carl opowiada od środka, jak to u nich wygląda. Pokazuje przykłady na wideo, co podnosi wiarygodność ich pracy. Taki rzecznik robi robotę pod każdym względem, a że jest nim pozornie nieuchwytny CEO – to skarb.


Dobry rzecznik prasowy, czyli jaki?

Wiesz już, że możesz zostać Personal Brand Hero, wcale nie rezygnując z życia prywatnego i pokazywania tzw. lifestyle. Ale jak zacząć proces budowania biznesowej marki? 

Nie ma gotowego przepisu. To trochę tak jak w kuchni. Mimo, że pewne receptury znane są od lat, to możesz je zmieniać i udoskonalać w zależności od Twoich preferencji.

Dlatego poniżej daję kilka przykładów działań, które możesz wdrożyć jako Personal Brand Hero. Od Ciebie zależy, które wykorzystasz u siebie.

  • Filmy edukacyjne (tak jak Marcin Wysokiński z eSIGN czy Carl Pei z Nothing).
  • Obecność na targach, konferencjach, szkoleniach, spotkaniach branżowych.
  • Zamieszczenie zdjęć na stronie lądowania (aby klienci kojarzyli Twoją twarz z marką).
  • Występowanie w mediach jako ekspert (radio, telewizja, podcast).
  • Gościnne występy u innych twórców z branży (podcasty, wywiady, blogi).
  • Udostępnianie zdjęć z wyjazdów, eventów, pracy w social mediach.
  • Komentarze do bieżących wydarzeń w branży. 
rzecznik prasowy dobre praktyki

Jednak sama obecność w mediach to nie wszystko, trzeba mieć jeszcze to „coś”, czyli…


Jak być dobrym rzecznikiem marki? 9 złotych porad

Próżno szukać dekalogu rzecznika, bo zakres jego obowiązków jest labilny. Natomiast przygotowałem kilka zasad, którymi dobrze jest się kierować w kontekście marketingu internetowego. Skopiuj je 1:1 i zbieraj owoce.

  1. Zakochaj się w rozwiązaniu. Poznaj je na wylot. Nawet jeśli jesteś dyrektorem marketingu, to produkt może kryć przed Tobą tajemnice, dlatego – zanim wyjdziesz do ludzi – musisz go doszczętnie poznać. Nie chodzi tylko o to, co powierzchowne, czyli cechy zewnętrzne, ale o to, co niewidoczne na pierwszy rzut oka. Jakie są jego zastosowania główne, a jakie ukryte? Dla kogo jest? Co robi lepiej niż u konkurencji? Przygotuj się na szczegółowe pytania wścibskich klientów.
  1. Bądź między ludźmi. Zobacz, co piszą i co mówią na forach, w social mediach czy w Twoim biurze. Na bieżąco analizuj ich potrzeby i odpowiadaj na nie. Nie chowaj się za fasadą korpościany, tylko przygotuj się na wymianę zdań, bo kiedy lepiej rozumiesz potrzeby ludzi, to więcej sprzedajesz.
  1. Oddziel pracę od życia, mimo tego, że nie masz typowej marki osobistej. Jako Personal Brand Hero jesteś na świeczniku. A klienci są różni. Jednym nie podpasuje Twoja koszula i wyleją wiadro pomyj w komentarzach na całą firmę, Twoją dykcję, a nawet Twoją rodzinę. Nie angażuj się w takie spory emocjonalnie. Miejsce hejterów jest w krainie banów. Wchodzenie z nimi w dyskusję nie ma sensu. Serio, przetestowałem to setki razy.
  1. Dbaj o jakość produktów. Wiem, że to nie leży w gestii rzecznika, tylko działu produkcji lub bezpośrednich usługodawców, ale kiedy produkt nie spełni oczekiwań klienta, to kogo dosięgnie konsumencki żal? Ciebie, bo jesteś na pierwszej linii frontu. I to wcale nie jest negatyw. Jako rzecznik, w Twoim interesie jest dbanie o jakość – to plus!
  1. Bądź lojalny z firmą i zespołem. Choć jakaś wpadka może nie być z Twojej winy, to musisz z pełną gotowością stawić czoła wyzwaniom. Rzecznik marki wcale nie musi być właścicielem marki, ale w oczach klientów odpowiada za nią swoją twarzą. Dlatego, kiedy statek zaczyna nabierać wody, nie skacz na szalupę, tylko znajdź dziurę i napraw.
  1. Zachowaj ludzką twarz. Nie bądź jak pacynka sterowana z zewnątrz. Poczuj się luźno w nowej roli, bo tylko wtedy ludzie Ci uwierzą. W przeciwnym razie będziesz dla nich aktorem, który recytuje.
  1. Nie chowaj głowy w piasek, gdy pojawi się kryzys. W szczególności wtedy Twoja rola jest kluczowa. Trzeba pokazać, że marka nie jest tylko, gdy jest dobrze, ale potrafi przedstawić i obronić stanowisko, gdy dzieje się źle. Nienaganne maniery, opanowanie, umiejętność zwięzłego wyrażania myśli i dobra dykcja to cechy, które musi posiadać każdy, kto staje się głosem firmy. To wszystko wpływa na postrzeganie firmy w środowisku klientów, kontrahentów oraz sympatyków.
  1. Polub się z kamerą, aparatem fotograficznym oraz pisaniem tekstów. Te elementy staną się nieodłączonym elementem Twojego przekazu.
  1. No i to, co odróżnia amatorów od profesjonalistów, to to, że najlepsze spontany to te skrupulatnie zaplanowane. Mało kto ma zdolność do przyjemnej w odbiorze i jednocześnie konkretnej w treści mowy spontanicznej. Większość materiałów, które oglądasz w internecie, są efektem researchu i przemyślanego skryptu, aby uszanować czas odbiorcy.


Jak zostać Rzecznikiem Prasowym Firmy — podsumowanie

Koncepcja Personal Brand Hero pozwala zburzyć ceglany mur między firmą a klientem, zwłaszcza w B2B, zachowując granicę między życiem zawodowym a osobistym. To dlatego wielu dyrektorów marketingu, prezesów oraz właścicieli biznesów wybiera ją w trosce o rozwój biznesu. 

Jeżeli chcesz skonsultować, jak ta rola powinna wyglądać w Twoim przypadku, jakie treści warto przedstawić odbiorcom, aby zyskać uwagę, to daj znać. Najszybciej znajdziesz mnie na Instagramie.

Swoją drogą, bycie rzecznikiem prasowym firmy to tylko jedno z zadań nowoczesnego dyrektora marketingu. Na moim blogu opisałem aż 24 kompetencje i obowiązki, z którymi warto się zapoznać.

WBIZNES-skuteczny-marketing-5-błędów

Dołącz do ponad 4500 osób, które czytają mojego newslettera.

Bonus na start: Checklista 5 największych błędów, które popełniają firmy w marketingu.

Może Cię również zainteresować:

Autor wpisu:

Wojciech Bizub

Copywriter & właściciel agencji WBIZNES. Wykładowca akademicki. Prelegent największych konferencji biznesowych I <3 Marketing oraz WBEXP z Garym Vaynerchukiem. Jego klienci mówią, że jest pierwszym marketerem, który dostarcza wyników, a nie wymówek.

Wyciągając wnioski z przeprowadzonych kampanii oraz światowych wzorców, stworzył strategię dynamicznego rozwoju dla firm – WBIZNES. Twierdzi, że marketing i sprzedaż to prosty schemat, którego każdy może się nauczyć m.in. z jego programów szkoleniowych online.

Wojciech Bizub Odczaruj Marketing

Odbierz pierwszą lekcję

Dowiesz się, czym tak naprawdę jest miniatura i jaką pełni rolę w procesie percepcji treści. A poza tym zrozumiesz główną ideę tworzenia klikalnych grafik, która opiera się o mechanizm luki informacyjnej.

Twoje dane są bezpieczne, co potwierdza klauzula RODO [czytaj więcej]
Zapisująć się na szkolenie online wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych od Wojciech Bizub skuteczny e-marketing z siedzibą w Cieszynie, ul. Odległa 76 (Administrator danych). Mogę cofnąć zgodę w każdym czasie. Dane będą przetwarzane do czasu cofnięcia zgody. Administrator przetwarza dane zgodnie z Polityką Prywatności. Mam prawo dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo sprzeciwu, prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego lub przeniesienia danych.