(function(w,d,s,l,i){w[l]=w[l]||[];w[l].push({'gtm.start': new Date().getTime(),event:'gtm.js'});var f=d.getElementsByTagName(s)[0], j=d.createElement(s),dl=l!='dataLayer'?'&l='+l:'';j.async=true;j.src= 'https://www.googletagmanager.com/gtm.js?id='+i+dl;f.parentNode.insertBefore(j,f); })(window,document,'script','dataLayer','GTM-W48JZR');
okr co to

OKR – Co to i jak może usprawnić Twój marketing?

OKR to technika opracowana w firmie INTEL, której celem jest zwiększyć efektywność organizacji. Tak się jednak składa, że po wprowadzeniu kilku zmiennych może pomóc Ci lepiej zarządzać działaniami marketingowymi. Zatem czy jest to OKRężna, czy potężna metoda planowania marketingu? Przeczytaj artykuł: „OKR – Co to i jak może usprawnić Twój marketing” i przestań popełniać błędy organizacyjne, które niszczą nawet najlepsze pomysły.

Czego się dowiesz:

  • OKR – Co to
  • OKR – Cele
  • OKR – Przykłady

OKR – Co to i dlaczego warto ją wdrożyć?

Metodologia OKR to sposób na zarządzanie firmą. Metoda ta pomaga zwiększyć efektywność organizacji. Została opracowana w firmie INTEL i jest z powodzeniem stosowana przez takie marki jak Google, Booking czy Allegro.

OKR – Cele

OKR ułatwia współpracę między zespołami i pomaga przezwyciężyć większość wyzwań, które wpływają na realizację założonego planu. Nie byłbym jednak sobą gdybym nie dorzucić do tej metody kilku usprawnień zaczerpniętych z innych systemów.

OKR – 5 kroków, które pomogą Ci lepiej planować marketing

Oto one:

okr - co to, cele, przykłady

A teraz nieco rozwinę każdy z podpunktów.

OKR – Przykłady

Identyfikacja problemu

Nie ma sensu angażować się w projekt, jeżeli nie potrafimy zidentyfikować problemu w naszej organizacji. Dzisiaj dosłownie każde działanie zaczynam od przemyślenia tego, co my tak naprawdę chcemy “wyleczyć”. Dobra identyfikacja problemu skraca ścieżkę do zaprojektowania rozwiązania.

Przykład praktyczny:

Niby robimy ten marketing internetowy, mamy ładną stronę internetową, ale wszystkie sprzedaże pochodzą z rekomendacji lub sieci znajomych.

Określenie celu

Tu sprawa jest oczywista, jednak warto dodać, że sam cel pokazywany jest jako kierunek, nad czym będziemy pracować. Uwaga: konkretne liczby wskażesz dopiero na etapie miar.

Przykład praktyczny:

Chcemy zacząć pozyskiwać klientów z internetu, którzy samodzielnie zgłoszą się do nas ze swoim tematem przez formularz.

Dobranie miar

Po czym poznamy, że idziemy we właściwą stronę, jakie pomiary będziemy stosować, aby sprawdzić, że wykonujemy właściwą pracę we właściwy sposób? Miary przyciągają uwagę, a energia podąża za uwagą.

Przykład praktyczny:

Na początku zależy nam na pierwszej osobie, która podpisze umowę, zaczynając swój kontakt od wypełnienia formularza na stronie. Sprawdźmy źródło pochodzenia tego kontaktu dzięki celom ustawionym w Google Analytics.

Gdy przejdziemy etap wstępnej walidacji, chcemy po 6 miesiącach testów pozyskiwać 20 zapytań formularzowych miesięcznie. Spodziewamy się konwersji na poziomie 20%. To oznacza 5 dodatkowych klientów miesięcznie.

Lista zadań

Na tym etapie planujemy wszystkie zadania, które wykonamy, aby zaadresować wyznaczone wcześniej miary i zrealizować cele. Uwaga: Oprócz listy zadań trzeba zaplanować ramy czasowe i finansowe.

Przykład praktyczny:

  • Sprawdzić, ile aktualnie mamy wejść na stronę www
  • Przetestować, czy formularz działa i przesyła zapytania
  • Obejrzeć całą stronę na różnych urządzeniach mobilnych
  • Ustawić zliczanie konwersji na stronie THX w Google Analytics
  • Poprawić treść oferty na stronie sprzedażowej
  • Uruchomić ruch na stronę z reklam płatnych PPC
  • Nagrać 10 materiałów wideo typu Snack Content
  • Opublikować nagrania na Instagramie, Tik Toku, YouTube

Oczywiście to tylko przykładowa lista, która zmienia się w zależności od branży i dostępnych zasobów. Jeśli chcesz pogłębić temat, a już w szczególności usług i produktów premium, to zachęcam do przeczytania wpisu: Jak promować produkty PREMIUM.

Analiza i usprawnienia

Gdy powołamy ustalone działania do życia, trzeba pochylić się nad efektami, które uzyskaliśmy. Dobra analiza danych, jak i wyciągnięcie z nich wniosków jest niezbędne do tego, aby ciągle poprawiać swoje wyniki. Uwaga: Taka analiza jest nawet bardziej istotna, gdy projekt nie zrealizował zakładanych celów.

Przykład praktyczny:

  • Czy faktycznie zwiększyliśmy ilość wejść na stronę www?
  • Ile kosztowało nas jedno wejście na stronę www?
  • Jaki % konwersji udało się uzyskać?
  • Który kanał dostarczył najwięcej wejść/zapytań?
  • Ile kosztowało nas jedno zapytanie?
  • Ile mieliśmy % konwersji sprzedaży z otrzymanych zapytań?
  • Który temat wideo wywołał najwięcej zapytań/wyświetleń?
  • Co usprawnimy w kolejnych materiałach wideo?
  • Co możemy jeszcze dodać, aby poprawić/zmienić wyniki?

OKR – Co to i jak przekuć ją w strategię planowania marketingu – Podsumowanie

Planując projekt, stosuj metodę OKR. Można stać się ona solidną ramą nie tylko do zwiększania efektywności organizacji, ale również planowania czy usprawniania dotychczas wykorzystywanych modeli marketingowych.

WBIZNES-skuteczny-marketing-5-błędów

Dołącz do ponad 4300 osób, które czytają mojego newslettera.

Bonus na start: Checklista 5 największych błędów, które popełniają firmy w marketingu.

Może Cię również zainteresować:

Autor wpisu:

Wojciech Bizub

Copywriter & właściciel agencji WBIZNES. Wykładowca akademicki. Prelegent największych konferencji biznesowych I <3 Marketing oraz WBEXP z Garym Vaynerchukiem. Jego klienci mówią, że jest pierwszym marketerem, który dostarcza wyników, a nie wymówek.

Wyciągając wnioski z przeprowadzonych kampanii oraz światowych wzorców, stworzył strategię dynamicznego rozwoju dla firm – WBIZNES. Twierdzi, że marketing i sprzedaż to prosty schemat, którego każdy może się nauczyć m.in. z jego programów szkoleniowych online.

Wojciech Bizub Odczaruj Marketing
Strona wykorzystuje pliki cookies w celu prawidłowego jej działania oraz korzystania z narzędzi analitycznych, reklamowych i społecznościowych. Zobacz szczegóły