Posłuchaj najnowszego odcinka podcastu:

Cele marketingowe – jak je wyznaczać? [dużo przykładów]

Udostępnij

Nieważne, czy jesteś dyrektorem marketingu w większej firmie, prowadzisz marketing w rodzinnym przedsiębiorstwie, czy jesteś właścicielem jednoosobowej działalności gospodarczej. W każdym z tym przypadków wyznaczenie celów marketingowych jest koniecznością.

Czym są cele marketingowe?

Cele marketingowe to precyzyjnie określone wskaźniki rozwoju zawierające konkretne kierunki działań. Realizując poszczególne cele, firma się rozwija i wspina na kolejne pułapy.

Przykładowe cele marketingowe:

  • rozpoczęcie działań content marketingowych na TikToku
  • dodanie podstrony o nowej usłudze
  • zbadanie doświadczeń użytkowników w aplikacji
  • przeprowadzenie badania fokusowego dot. świadomości marki
  • zwiększenie konwersji na stronie sprzedażowej o 35%

Jak możesz zauważyć, te cele marketingowe są wyrażone lakonicznie. Ich opis powinien być bardziej rozbudowany, a sam cel musi być osadzony w czasie. 

Zakładam, że kojarzysz model SMART. Sprawdzi się on idealnie w przypadku wyznaczania celów. Dlatego podczas wyznaczania celu marketingowo, zadbaj o to, aby był:

  • sprecyzowany (S jak specific) – im klarowniej napisany, tym lepiej.
  • mierzalny (M jak measurable) – wiemy, jak go zmierzymy
  • osiągalny (A jak achievable) – wiemy, że potrafimy go osiągnąć
  • istotny (R jak relevant) – posiada mocne DLACZEGO
  • osadzony w czasie (T jak time-specific lub time-related) – Wszystko musi mieć swój deadline. Osadzenie w czasie to konieczność.

Przykład celu SMART: W każdy poniedziałek, środę i piątek Magda będzie wrzucać jeden około 45-sekundowy filmik na TikToka promujący produkt z nowej linii. Chcemy uzyskać min. 25 komentarzy miesięcznie o treści “gdzie to można kupić”. 

Precyzyjny, mierzalny, osiągalny, istotny i osadzony w czasie — wszystko gra!

Dlaczego warto wyznaczać cele marketingowe?

To właśnie one pozwalają nakreślić kierunek działań. Bez nich firma funkcjonuje niczym dziecko we mgle.

Oczywiste jest to, że właściciel firmy pragnie, aby jego firma więcej zarabiała i co roku zwiększała zyski. Dla niego liczą się cyferki w Excelu. Aby je osiągnąć, należy ustalić konkretne cele marketingowe, np. zwiększenie liczby użytkowników na stronie, promocja w social mediach, zwiększenie konwersji o 0,5%. To przekłada się na finalny wynik.

Ponadto ustalenie celu przybliża nas o krok do sformułowania strategii. Jeśli wiemy, że strona sprzedażowa słabo konwertuje, to naszym celem będzie zwiększenie tego współczynnika. Kolejnym krokiem będzie ustalenie strategii: analiza mapy ciepła, audyt UX/UI, a w ostateczności — stworzenie nowej strony.

Rodzaje celów marketingowych

O celach marketingowych możemy mówić w trzech kontekstach: cele zero-jedynkowe, cele jakościowe i cele ilościowe. Jak je rozróżnić?

1. Cele zero-jedynkowe

Jak sama nazwa wskazuje, to cele, które są albo ich nie ma. Łatwo można wyegzekwować ich realizację. Dostępne są tylko dwie opcje: 0 albo 1.

Przykładowe cele zero-jedynkowe:

  • uruchomienie kanału na YouTube
  • wdrożenie nowej strony www
  • uzupełnienie BIO na TikToku
  • zmiana zdjęcia profilowego na Instagramie
  • dodanie firmowego maila na fanpage’u
  • zmiana numeru telefonu na stronie w zakładce ‘KONTAKT’
  • przygotowanie landing page’a pod kampanię webinarową
  • wyeksportowanie telefonów z bazy stałych klientów

2. Cele jakościowe

Ich wyznaczenie jest najtrudniejsze, ponieważ trzeba znać podstawy metodologii zbierania danych. Te cele dotyczą głównie wizerunku firmy oraz doświadczeń konsumenckich.

Przykładowe cele jakościowe:

  • zbadanie, z jakimi przymiotami i wartościami kojarzy się nasza firma
  • zbadanie, jak klienci postrzegają naszą firmę na tle innych
  • zbadanie unboxing experience (odpakowywania)
  • analiza mapy ciepła na stronie www
  • ocena customer journey

3. Cele ilościowe

W tym przypadku musimy mieć liczby. Czarno na białym. To najbardziej konkretne cele, z których można rozliczać każdego marketera.

Przykładowe cele ilościowe:

  • 2-krotne zwiększenie liczby unikalnych użytkowników na stronie w II Q
  • dotarcie reklamą na Facebooku do 15 000 zainteresowanych osób każdego miesiąca
  • pozyskanie 45 zapytań ofertowych przez formularz na stronie do końca roku
  • zwiększenie konwersji w sklepie internetowym o 30%
  • pozyskanie 13 000 obserwatorów na Instagramie
  • zorganizowanie webinaru dla 750 uczestników
  • pozyskanie 10 zapytań / dziennie przez formularz Lead Ads na Facebooku

Jak wyznaczać cele marketingowe – podsumowanie

Wyznaczanie celów marketingowych to tylko jedno z zadań nowoczesnego dyrektora marketingu. W tym artykule opisałem aż 24 kompetencje i obowiązki, z którymi warto się zapoznać.

WBIZNES-skuteczny-marketing-5-błędów

Dołącz do ponad 4300 osób, które czytają mojego newslettera.

Bonus na start: Checklista 5 największych błędów, które popełniają firmy w marketingu.

Może Cię również zainteresować:

Okazja na White Week

Przygotowania do misji: Skuteczny Marketing Pewnie przez ostatnie tygodnie przeglądasz internet w poszukiwaniu kąsków, które chcesz złapać z okazji Black Friday. Nic dziwnego. Użytkownicy sieci robią to co roku – ja również.

Czytaj więcej »

Autor wpisu:

Wojciech Bizub

Copywriter & właściciel agencji WBIZNES. Wykładowca akademicki. Prelegent największych konferencji biznesowych I <3 Marketing oraz WBEXP z Garym Vaynerchukiem. Jego klienci mówią, że jest pierwszym marketerem, który dostarcza wyników, a nie wymówek.

Wyciągając wnioski z przeprowadzonych kampanii oraz światowych wzorców, stworzył strategię dynamicznego rozwoju dla firm – WBIZNES. Twierdzi, że marketing i sprzedaż to prosty schemat, którego każdy może się nauczyć m.in. z jego programów szkoleniowych online.

Wojciech Bizub Odczaruj Marketing
Strona wykorzystuje pliki cookies w celu prawidłowego jej działania oraz korzystania z narzędzi analitycznych, reklamowych i społecznościowych. Zobacz szczegóły