Posłuchaj najnowszego odcinka podcastu: 170. PROSTY PLAN MARKETINGOWY bez pokazywania swojej twarzy i nagrywania wideo

Czym jest prowadzenie firmy?

Udostępnij

Jeśli czytasz ten artykuł, to najpewniej prowadzisz firmę. Ale czy zastanawiasz się czasami nad tym, co tak właściwie to oznacza? Sprzedajesz produkty, dbasz o rozgłos, wystawiasz faktury, jesteś twarzą marki… coś z tej listy? Nic? A może wszystko po trochu? Wykonujesz jakieś czynności operacyjne? Czy pracujesz już wyłącznie NAD firmą? 


Prowadzenie firmy to „jedyne” zadanie przedsiębiorcy


Zastanowiło mnie to, że na co dzień mijamy te same reklamy… 

  • BIURO RACHUNKOWE: My zajmiemy się fakturami, a Ty skupisz się na prowadzeniu firmy.
  • CALL CENTER: My zajmiemy się sprzedażą, a Ty skupisz się na prowadzeniu firmy.
  • AGENCJA MARKETINGOWA WBIZNES: My zajmiemy się marketingiem, a Ty skupisz się na prowadzeniu firmy.
  • DYREKTOR FINANSOWY (zewnętrzny CFO): Zajmę się podejmowaniem decyzji finansowych, a Ty skupisz się na prowadzeniu firmy.
  • FIRMY HR: My zajmiemy się rekrutacją i oceną pracowników, a Ty skupisz się na prowadzeniu firmy.


Wszyscy zrobią robotę za Ciebie, a Tobie zostanie TYLKO prowadzenie firmy. Czyli tak naprawdę co? Wokół czego muszą skupić się Twoje działania, jako właściciela, jak niemal wszystko da się delegować do podwykonawców?


Prowadzenie firmy, czyli…


Na chłopski rozum – to szereg czynności, dzięki którym przedsiębiorstwo funkcjonuje i, mówiąc kolokwialnie, ma coraz więcej hajsu. Wynotowałem sobie 7 zadań każdego przedsiębiorcy, których finał finału nie da się delegować.


1. OKREŚLENIE STRATEGII I WIZJI


Jesteś kapitanem statku i przed wypłynięciem musisz znać koordynaty, aby nie osiąść na mieliźnie. Poza wskazaniem kierunku dyrygujesz tempem podróży. Definiujesz i dostosowujesz strategię biznesową. Dotyczy to decyzji na temat:

  • produktów lub usług, które firma oferuje, 
  • segmentów rynku, które chce obsługiwać, 
  • jak również ogólnego kierunku, w którym chce rozwijać swoją firmę. 


To, co czyni to wyjątkowym, to fakt, że nikt inny nie zna lepiej firmy i jej możliwości niż właściciel.


2. BUDOWANIE RELACJI


Utrzymujesz kontakt z kluczowymi partnerami, inwestorami, dostawcami lub klientami, dzięki którym Twoja firma może istnieć i się rozwijać. To ważne dla długoterminowego sukcesu firmy. Na wywiady, na scenę, czy też do radia nie zaprasza się pracowników. Zazwyczaj w tym miejscu pojawia się głowa organizacji mimo tego, że część zespołu może mieć wyższe kompetencje od niego. 


3. ZARZĄDZANIE ZESPOŁEM


Mimo że rekrutację można zlecić firmie zewnętrznej, to zarządzanie zespołem i kształtowanie kultury firmy leży w gestii lidera. Oni będą patrzeć, jak Ty się zachowujesz. Jak dzieci… nie robią tego, co im rozkażesz… Kopiują i naśladują Twoje zachowania. 


4. PODJĘCIE RYZYKA


Biznes to gra wyborów i podejmowanie ryzyka w celu osiągnięcia pierwotnych założeń. Mimo sztabu doradców, ekspertów i podwykonawców, to Ty odpowiadasz swoim majątkiem. Dlatego umiejętności chłodnej kalkulacji są tu wskazane. Bo konsultanci zazwyczaj sugerują najbezpieczniejsze opcje.


5. ZARZĄDZANIE ZMIANĄ


Firma musi dostosowywać się do warunków rynkowych, nawet jeśli na dany moment nie czuje na plecach oddechu konkurencji. To jedno z kluczowych zadań lidera – analiza zmieniających się wiatrów w branży, wyciąganie wniosków i wdrażanie zmian. Jeśli sytuacja wymaga zwolnień załogi, to jako właściciel wykonasz to osobiście. Do tego czasami nic nie sprawdza się lepiej niż tzw. czucie w bebechach.


6. DECYDOWANIE O PORTFOLIO PRODUKTÓW


Mimo zatrudnionych specjalistów od analiz rynkowych, to Ty swoimi pieniędzmi i decyzjami sterujesz tym, jakie produkty importujesz, wprowadzasz na rynek lub jakie usługi sprzedajesz i za ile. Możesz słuchać wielu głosów z zewnątrz, ale oprócz sugestii, nikt nie podstawi swojej głowy pod decyzję o tym, jak szerokie będzie Wasze portfolio usług i produktów. Musisz ją przyklepać. 


7. PODEJMOWANIE DECYZJI


Decyzyjność jest w Twoich rękach – od błahostek, czyli określenia, co robimy, gdy mamy za dużo pieniędzy, aż po kwestie strategiczne, np. którą firmę kupujemy. Podejmujesz decyzje, kogo zatrudniasz, z kim współpracujesz, kto będzie podwykonawcą. Nawet przy outsourcingu, przedsiębiorca musi nadal podejmować kluczowe decyzje dotyczące funkcji zleconych firmom zewnętrznym. Dla przykładu, pomimo zleconego marketingu, ostateczne decyzje dotyczące strategii marketingowej i budżetu nadal spoczywają na właścicielu firmy. Więc decyzja o zatrudnieniu tych wszystkich firm, które zrobią te wszystkie cudowne rzeczy, abyś Ty mógł skupić się na prowadzeniu biznesu… jest elementem prowadzenia firmy.

I to podejmowanie decyzji jest w sumie najważniejszą rolą, bo finalnie sprowadza się do tego, że trzeba działać pomimo braku kompletu informacji, czasami sprzeciwu ZASOBÓW LUDZKICH (koszmarne jest to określenie, ale w tym kontekście pasuje), czy też przetwarzając złożone informacje o niejednorodnym charakterze.

Prowadzenie firmy jest na tyle trudne, że szefowie topowych korporacji słyną z tego, że zawsze ubierają te same ubrania, jedzą te same rzeczy, aby ograniczyć podejmowanie decyzji do minimum, aby nie zabrakło im tzw. brain processing power na te decyzje, które realnie coś zmienią. 

Zbierając inspiracje do tego artykułu i myśląc o rolach przedsiębiorcy, przypomniałem sobie o bardzo ciekawej książce, którą jakiś czas temu przeczytałem. Chodzi o… 


4 założenia Gerbera (i nie mam na myśli tego ziomeczka od słoiczków dla dzieci) 


Chodzi o Mit Przedsiębiorczości Michaela Gerbera. Ta książka świetnie wskazuje, że bycie właścicielem firmy wcale nie jest ścieżką usłaną różami. A jeśli już są na tej ścieżce róże, to nie są pozbawione kolców. 

Bo właściciel firmy może zlecić wiele rzeczy na zewnątrz. Może zatrudnić specjalistów najlepszych na rynku. Może otoczyć się strategami, którzy będą mu doradzać. Ale ostateczna decyzja spoczywa na nim. 

To trochę tak jak w średniowiecznej Polsce. Na dworze był król, który miał wokół siebie dziesiątki doradców. Jedni podpowiadali lepiej, inni – gorzej. Karty historii nie za wiele wspominają o doradcach, a o idiotycznych decyzjach królów już tak.

prowadzenie firmy doradcy


Jak więc sobie poradzić z tą presją? Z pomocą przychodzą 4 założenia Gerbera.

  1. Pracuj nad firmą, nie w firmie: nie skupiaj się na wykonywaniu codziennych działań operacyjnych, tylko na rozwijaniu strategii i systemów, które usprawnią pracę przedsiębiorstwa. To mój główny cel na 2023 rok.
  1. Twórz model franczyzowy: choć nie nosisz się z zamiarem sprzedaży licencji myśl jak franczyzodawca. Ułóż biznes w przewidywalny system, który można łatwo powielać i łatwo się w niego wdrażać. To zwiększa efektywność i przewidywalności, a przede wszystkim daje poczucie stabilności Tobie, managerom średniego szczebla, a także specjalistom.
  1. Odseparuj się od firmy: Twoja działalność powinna być zorganizowana w ten sposób, aby funkcjonowała bez Twojej bezpośredniej ingerencji. I tu wracamy do punktu wyżej à propos franczyzy – systemy i procedury pozwalają zachować płynność finansową.
  1. Użyj strategii wyjścia: Gerber radzi, aby być gotowym na wdrożenie strategii wyjścia. Od samego początku musisz mieć plan, co zrobisz z firmą, gdy pewnego dnia ją opuścisz. 


Wolnoć, Tomku, w swoim domku, czyli prowadzenie firmy od kulis


Właścicielowi firmy wolno wiele, ale jedno jest niedopuszczalne – pozostawienie firmy samej sobie. Bo nawet nowoczesny statek z autopilotem na pokładzie, potrzebuje kapitana, który będzie ze swojej kajuty od czasu do czasu rzucał okiem na poprawność kursu.


A jeżeli chcesz delegować marketing zaufanemu działowi zewnętrznemu zorientowanemu na cele, który wesprze Cię w prowadzeniu marketingu, abyś Ty mógł skupić się na prowadzeniu firmy zgłoś się do WBIZNES.

WBIZNES-skuteczny-marketing-5-błędów

Dołącz do ponad 4500 osób, które czytają mojego newslettera.

Bonus na start: Checklista 5 największych błędów, które popełniają firmy w marketingu.

Może Cię również zainteresować:

Autor wpisu:

Wojciech Bizub

Copywriter & właściciel agencji WBIZNES. Wykładowca akademicki. Prelegent największych konferencji biznesowych I <3 Marketing oraz WBEXP z Garym Vaynerchukiem. Jego klienci mówią, że jest pierwszym marketerem, który dostarcza wyników, a nie wymówek.

Wyciągając wnioski z przeprowadzonych kampanii oraz światowych wzorców, stworzył strategię dynamicznego rozwoju dla firm – WBIZNES. Twierdzi, że marketing i sprzedaż to prosty schemat, którego każdy może się nauczyć m.in. z jego programów szkoleniowych online.

Wojciech Bizub Odczaruj Marketing

Odbierz pierwszą lekcję

Dowiesz się, czym tak naprawdę jest miniatura i jaką pełni rolę w procesie percepcji treści. A poza tym zrozumiesz główną ideę tworzenia klikalnych grafik, która opiera się o mechanizm luki informacyjnej.

Twoje dane są bezpieczne, co potwierdza klauzula RODO [czytaj więcej]
Zapisująć się na szkolenie online wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych od Wojciech Bizub skuteczny e-marketing z siedzibą w Cieszynie, ul. Odległa 76 (Administrator danych). Mogę cofnąć zgodę w każdym czasie. Dane będą przetwarzane do czasu cofnięcia zgody. Administrator przetwarza dane zgodnie z Polityką Prywatności. Mam prawo dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo sprzeciwu, prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego lub przeniesienia danych.