Posłuchaj najnowszego odcinka podcastu: 176. 7 podstępnych sztuczek pozyskiwania UWAGI klientów

Jak kaskadować cele marketingowe na zespół?

Udostępnij

Dyrektor marketingu nie powinien wykonywać zadań operacyjnych samodzielnie. Potrzebuje specjalistów, którzy wykonają swoją pracę na najwyższym poziomie. Zakładam, że mamy już zmapowane niezbędne umiejętności w dziale marketingu, więc pora przekazać cele / odpowiedzialności.

Kaskadowanie celów na zespół to podstawa

Przed dyrektorem marketingu stoją nie lada wyzwania m.in:

  • układanie planów działania,
  • nadzorowanie pracy zespołu,
  • analizowanie raportów
  • przedstawianie wyników podczas spotkań z zarządem.

Jest tego sporo więcej. Łącznie wyróżniłem 24 zadania nowoczesnego dyrektora marketingu, o których możesz przeczytać tutaj.

Przy takim natężeniu obowiązków, niemożliwe jest samodzielne wykonywanie zadań operacyjnych, czyli pisanie maili, kodowanie stron, tworzenie grafik, czy ustawianie reklam na Facebooku.

Z pomocą przychodzi zespół specjalistów. Oni mają niezbędne kompetencje do realizacji zadań, dzięki czemu dyrektor marketingu jest w stanie osiągnąć swoje cele i realizować strategię. 

Kluczem do marketingowego sukcesu jest odpowiednie kaskadowanie celów na zespół. Każdy specjalista powinien dostać dokładne wytyczne — co ma zrobić, jakimi środkami i do kiedy. 

Jak dobrać odpowiednie osoby?

Załóżmy, że dyrektor marketingu ma do dyspozycji po dwóch specjalistów z każdej dziedziny. Dwóch copywriterów, dwóch programistów, dwóch grafików, itd.

Skąd ma wiedzieć, kogo obsadzić w danym projekcie? Jeśli wie, że pierwszy copywriter lepiej radzi sobie w pisaniu maili od drugiego, to jemu powinien zlecić obsługę mailingu. Z kolei drugiemu może zlecić pisanie tekstów pod SEO, skoro to jest jego konikiem.

Słowo klucz — „poznanie”. Kompetentny dyrektor marketingu musi znać swój zespół na wylot. Mocne i słabe strony, specjalności i zainteresowania. Wszystko w małym paluszku. Wówczas może szybciej i efektywniej osiągnąć zamierzony cel marketingowy. Do tego sprawdza się macierz umiejętności. Przykładowa macierz znajduje się poniżej, gdzie poszczególne umiejętności ponumerowane są od 0 do 5.

Gdzie poszczególne oceny oznaczają:

1 – brak umiejętności

2 – początkujący / laik znający podstawy

3 – umiarkowana znajomość – junior (może pracować pod nadzorem innych)

4 – dobra znajomość – mid (może pracować samodzielnie, bez nadzoru)

5 – doskonała znajomość – senior (może uczyć innych)

Kaskadowanie celów w przypadku kampanii webinarowej

Czas przystąpić do akcji i pokazać kaskadowanie celów w praktyce. Zróbmy to na najbardziej rozbudowanym przykładzie — kampanii webinarowej.

Dyrektor marketingu zaczyna od wyznaczenia celów. O tym, jak to zrobić w pięciu krokach przeczytasz tutaj.

Cel 0/1: zorganizowanie webinaru.

Cel ilościowy: 800 zapisów na webinar i 300 osób na żywo podczas wydarzenia.

Czas rozdzielić zadania. Co potrzebujemy (uproszczone to-do)?

  • landing page z zapisem na webinar (projektowanie, teksty i kodowanie)
  • strona z podziękowaniem (projektowanie, teksty i kodowanie)
  • grafiki i teksty reklamowe
  • ustawienie reklam na Facebooku
  • kolejka e-maili do bazy z zaproszeniem na webinar (oraz e-maile z podziękowaniem za zapis i przypomnieniem o webinarze)
  • stworzenie prezentacji i wystąpienia webinarowego

Teoretycznie to „zwykły” webinar, ale okazuje się, że zadań wcale nie jest tak mało. Dyrektor marketingu musi zaangażować co najmniej czterech specjalistów.

Grafik:
Zaprojektuje landing page’a oraz stworzy kilka grafik reklamowych dla specjalisty od reklam. Dodatkowo może wesprzeć w zrobieniu prezentacji graficznej (slajdów) na webinar. Cel 0/1 -> zachowanie spójności z identyfikacją wizualną marki.

Programista:
a) Zakoduje stronę. Sprawdzi jej wydajność oraz responsywność. Cel ilościowy -> ładowanie poniżej 2 sek mierzone Gtmetrix.

b) Zepnie formularze zapisu z programem mailingowym. Cel 0/1 -> poprawność integracji do przetestowania przez copywritera.

Copywriter:
a) Napisze angażujące treści na landing page’a. Stworzy teksty reklamowe.

b) Napisze sekwencje maili przed zapisem na webinar (po to, aby 30% osób z bazy wzięło udział w wydarzeniu) i po zapisie, aby nikt nie zapomniał o szkoleniu online. Cel ilościowy: min. 100 zapisów z aktualnej bazy klientów.

c) Dodatkowo przygotuje treść wystąpienia w trakcie webinaru, aby była ciekawa dla odbiorców.

Cel jakościowy copywritera -> z materiałów ma jasno wynikać, że osoba prowadząca webinar wielokrotnie w praktyce przerobiła omawiane zagadnienie.

Specjalista ds. płatnych kampanii Facebook Ads:
Ustawi kampanię. Cel ilościowy zakłada pozyskanie 200 zapisów na webinar z budżetem 2000 zł.

Zadania zlecone. Ale to jeszcze nie wszystko. Czas na nadzorowanie kampanii oraz szukanie usprawnień. To zadanie dla Dyrektora marketingu.

Jak kaskadować cele na zespół — podsumowanie

Każdy dyrektor marketingu w pierwszej kolejności powinien poznać zespół i przydzielać zadania odpowiednim osobom, aby marketing w firmie nabrał rozpędu. Klarowne komunikowanie celów usprawnia pracę działu marketingu. 

Kaskadowanie celów na zespół to tylko jedno z zadań nowoczesnego dyrektora marketingu. W tym artykule opisałem aż 24 kompetencje i obowiązki, z którymi warto się zapoznać.

WBIZNES-skuteczny-marketing-5-błędów

Dołącz do ponad 4500 osób, które czytają mojego newslettera.

Bonus na start: Checklista 5 największych błędów, które popełniają firmy w marketingu.

Może Cię również zainteresować:

Autor wpisu:

Wojciech Bizub

Copywriter & właściciel agencji WBIZNES. Wykładowca akademicki. Prelegent największych konferencji biznesowych I <3 Marketing oraz WBEXP z Garym Vaynerchukiem. Jego klienci mówią, że jest pierwszym marketerem, który dostarcza wyników, a nie wymówek.

Wyciągając wnioski z przeprowadzonych kampanii oraz światowych wzorców, stworzył strategię dynamicznego rozwoju dla firm – WBIZNES. Twierdzi, że marketing i sprzedaż to prosty schemat, którego każdy może się nauczyć m.in. z jego programów szkoleniowych online.

Wojciech Bizub Odczaruj Marketing

Odbierz pierwszą lekcję

Dowiesz się, czym tak naprawdę jest miniatura i jaką pełni rolę w procesie percepcji treści. A poza tym zrozumiesz główną ideę tworzenia klikalnych grafik, która opiera się o mechanizm luki informacyjnej.

Twoje dane są bezpieczne, co potwierdza klauzula RODO [czytaj więcej]
Zapisująć się na szkolenie online wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych od Wojciech Bizub skuteczny e-marketing z siedzibą w Cieszynie, ul. Odległa 76 (Administrator danych). Mogę cofnąć zgodę w każdym czasie. Dane będą przetwarzane do czasu cofnięcia zgody. Administrator przetwarza dane zgodnie z Polityką Prywatności. Mam prawo dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo sprzeciwu, prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego lub przeniesienia danych.