Posłuchaj najnowszego odcinka podcastu:

Raport agencji marketingu internetowego – z jakich danych powinien się składać?

Udostępnij

Raport to dokument, który jest twardym potwierdzeniem rezultatów, które dostarczyła klientowi agencja. W mojej opinii wzorcowy raport powinien zawierać nie tylko kluczowe KPI, wokół których skupiały się działania agencji w danym okresie, ale również działania, które zostały podjęte, aby te wskaźniki zrealizować. Z tego artykułu dowiesz się jakie dane powinny być uwzględnione w raporcie i w jaki sposób rozliczać agencję, z którą współpracujesz.

Raport agencji marketingu internetowego – co to jest?

Raport jest sprawozdaniem, które podsumowuje określone działania na przestrzeni czasu. Dzięki niemu można określić skuteczność działań agencji oraz wyciągnąć wnioski dla kierunków dalszego rozwoju.

To może wydawać się oczywiste, ale wybierając agencję marketingu internetowego zwróć uwagę na to, czy w swojej ofercie posiada regularne raportowanie wyników. To bardzo ważne dla rozwoju Twojej firmy. Przecież zatrudniając partnera, który zabezpieczy marketing, oczekujesz wyników, a nie wymówek. Dlatego najlepiej na wstępie zapytaj o dane, z których składa się raport.

Dla mnie w raporcie najważniejsze są następujące dane:

  1. Wygenerowany zasięg // szum wokół firmy.
  2. Ile było osób na stronie sprzedażowej (lub poszczególnych stronach).
  3. Liczba leadów z kampanii // sumaryczna wartość sprzedaży.
  4. Liczba podpisanych umów // wysłanych paczek.
  5. Łączny budżet przeznaczony na marketing.
  6. Sukces miesiąca (dane jakościowe).
  7. Wielka lekcja (największy fail do poprawy).
  8. Zadania, które zostały wykonane w danym miesiącu i ile trzeba za nie zapłacić.
  9. Rekomendacje na kolejne miesiące. Jak rozwinąć, to co mamy teraz.

To oznacza, że w mojej opinii dobry raport łączy dane ilościowe z danymi jakościowymi (opisowymi). Rozumiem jednak, że każdy ma nieco inne oczekiwania co do podsumowania.

Każda zorientowana na wyniki agencja marketingowa powinna na początku ustalić z klientem wskaźniki, które będą monitorowane oraz zaprezentować format, w jakim klient otrzyma podsumowanie. Taki zapis można nawet umieścić w umowie.

Doświadczona agencja może dzięki takiemu raportowi stwierdzić, na ile podejmowane działania przybliżają firmę klienta do celu. W końcu dzięki niemu można odnieść się do pierwotnych założeń strategicznych i poprawić kierunek działań lub całkowicie go zmienić.

Jak często przygotowywać raport?

Nie ma jednego, ściśle określonego terminu wysyłania raportu. Natomiast dobrą praktyką jest wysyłanie raportu okresowo lub tematycznie. Który sposób sprawdzi się u Ciebie?

Jeśli agencja prowadzi dla Ciebie cykliczne działania, to dobrym interwałem czasowym jest miesiąc. Regularne działania wymagają regularnych podsumowań. Ważne jest to, aby termin raportu nie był zbyt krótki, ani zbyt długi. Zbyt mała lub zbyt duża liczba danych rozmywa obraz rzeczywistości.

Innym przypadkiem jest zatrudnienie agencji na konkretną kampanię, np. sprzedaż książki lub kursu. Wówczas logicznym jest wysłanie raportu po zakończeniu kampanii, aby móc określić co się sprawdziło, a co było totalną klapą.

Raport agencji marketingu internetowego – co w nim powinno się znaleźć?

Coraz częściej agencja marketingu internetowego odpowiada za kompleksowe działania. Prowadzenie social mediów, e-mail marketing, budowanie świadomości marki, tworzenie contentu, działania SEO, budowa stron internetowych czy automatyzowanie biznesu. To tylko kilka głównych działek. Każda z nich rozbija się na kolejne kilkanaście działań. Całkiem twardy orzech do zgryzienia, dlatego teraz opowiem nieco o metrykach, które działają w poszczególnych obszarach.

Wchodząc w szczegóły raportu nie trać sprzed oczu głównego celu.

W raportowaniu najważniejsza jest spójność na poziomie Cel -> Działania -> Raport. Skoro wyznaczonym celem marketingowym jest organizacja webinaru, w którym weźmie udział 300 osób, to działania powinny być podporządkowane pod ten cel, a raport zbierać metryki prowadzące do celu. Łatwo popaść w pułapkę analizowania wszystkich wskaźników, która prowadzi do chaosu i zniechęcenia.

Raport z prowadzenia social mediów

W raporcie z prowadzenia social mediów wszystko zależy od celu prowadzonych działań. Niektórzy przedsiębiorcy oczekują zwiększenia liczby obserwatorów, a inni – zbudowania świadomości marki w konkretnej grupie docelowej. Jednak w większości przypadków rozchodzi się o liczby, czyli dane ilościowe. Ich ogromną zaletą jest to, że “czarno na białym” pokazują efekty pracy agencji.

Do najpopularniejszych statystyk można zaliczyć: liczbę nowych obserwujących na Facebooku czy TikToku, liczbę interakcji pod postami (polubienia, komentarze, udostępnienia), ogólny zasięg publikowanych treści czy liczbę przekierowań z social mediów na stronę internetową.

Dane wyrażone liczbowo zawsze można odnieść do poprzednich okresów, wskazując procent rozwoju lub regresu. Trudno o bardziej matematyczne podejście do marketingu.

Raport z prowadzonych działań reklamowych w social mediach

Zostajemy w tematyce mediów społecznościowych, natomiast teraz skupimy się na działaniach płatnych. Najbardziej popularną platformą reklamową w social mediach jest Facebook (Meta). Dzięki niemu można prowadzić działania reklamowe na Facebooku, Messengerze oraz Instagramie.

Raport z prowadzonych działań na tych platformach powinien zawierać m.in.: wysokość budżetu wykorzystanego w kampaniach reklamowych, wyniki reklam (są zależne od celu), zwrot z inwestycji (w przypadku celów sprzedażowych) oraz wskazania na przyszłość w zakresie prowadzenia kampanii. 

Te same wskaźniki można odnieść do platformy TikTok Ads, która z dnia na dzień staje się coraz bardziej popularna. Nie można jej lekceważyć, ponieważ znajduje się tam coraz więcej merytorycznych materiałów na wysokim poziomie.

Raport z prowadzonych działań reklamowych w Google

Czas na prawdziwego giganta, czyli Google. Jest to najbardziej popularna wyszukiwarka w Polsce. Statystyki pokazują, że aż 88,9% Polaków przed dokonaniem zakupu, poszukuje informacji na jego temat w internecie. Więc nie ma wątpliwości, że reklamy w Google stanowią główny trzon marketingu dla firm, których klienci są świadomi istnienia rozwiązania ich problemu.

Na co zatem zwrócić uwagę w przypadku powierzania działań reklamowych agencji marketingu internetowego? To zależy od celu. Natomiast z całą pewnością najistotniejsze będą: wydany budżet reklamowy, wartość koszyka, procent konwersji oraz wskaźnik zwrotu z inwestycji.

Raport dotyczący e-mail marketingu

E-mail marketing w 2022 roku ma się coraz lepiej, choć co roku liczne zastępy marketerów starają się go uśmiercić. Ten rodzaj marketingu sprawdza się szczególnie dobrze w sektorze publicznym, branży edukacyjnej oraz e-commerce.

Kluczowym czynnikiem, który powinien znaleźć się w raporcie agencji marketingu internetowego piszącej dla Ciebie maile jest wskaźnik otwarć (Open Rate). Na jego podstawie wiesz ilu odbiorców otwiera Twoje maile.

Oprócz tego warto zwrócić uwagę na:

  • współczynnik klikalności (CTR), pokazujący ile osób klika w linki w mailach;
  • współczynnik wypisanych odbiorców;
  • współczynnik odrzuceń;
  • liczbę nowych subskrybentów.

Raport dotyczący strony internetowej

Tutaj sprawa się komplikuje, bo szczegółowy raport będzie zależał od funkcji strony. Jeśli jest to blog, to warto zwrócić uwagę na zasięg artykułu, jego pozycję w wynikach wyszukiwania, czas spędzony przez użytkowników na danym wpisie czy współczynnik klikalności w linki przekierowujące. 

Jeżeli mamy do czynienia ze sklepem internetowym, to kluczowym czynnikiem będzie współczynnik konwersji, mówiący o procencie osób, które dokonują zakupu. Poza tym warto śledzić zachowania użytkowników na stronie (dzięki aplikacji HotJar lub Microsoft Clarity), aby dowiedzieć się, którą sekcję strony należy niezwłocznie poprawić, aby użytkownicy chętniej z niej korzystali. Do tego można dołożyć analizę SEO strony oraz czas ładowania strony, który w 2022 roku jest kluczowy.

W przypadku strony wizytówkowej dla firmy usługowej warto mierzyć liczbę zgłoszeń przez formularz kontaktowy, telefon lub mail. Jeśli 1.000 zainteresowanych osób wejdzie na stronę i tylko 0,5% zostawi dane, to firma ma na celowniku pięciu potencjalnych klientów. Po kilku poprawkach ten współczynnik może wynosić nawet 1%. Niby niewiele, ale to zapewni 2 razy więcej zgłoszeń i często prowadzi do podwojenia wyników sprzedażowych.

Raport agencji marketingu internetowego – podsumowanie

Regularne raportowanie działań agencji marketingu internetowego jest kluczowe w osiąganiu zamierzonych celów, bo zarządzać można tylko tym, co sobie zmierzymy. Dobry raport pełni rolę ogromnego drogowskazu. Klarownie może wskazać drogę, którą należy podążać i jednocześnie odwodzi od zgubnego kierunku.

WBIZNES-skuteczny-marketing-5-błędów

Dołącz do ponad 4300 osób, które czytają mojego newslettera.

Bonus na start: Checklista 5 największych błędów, które popełniają firmy w marketingu.

Może Cię również zainteresować:

Autor wpisu:

Wojciech Bizub

Copywriter & właściciel agencji WBIZNES. Wykładowca akademicki. Prelegent największych konferencji biznesowych I <3 Marketing oraz WBEXP z Garym Vaynerchukiem. Jego klienci mówią, że jest pierwszym marketerem, który dostarcza wyników, a nie wymówek.

Wyciągając wnioski z przeprowadzonych kampanii oraz światowych wzorców, stworzył strategię dynamicznego rozwoju dla firm – WBIZNES. Twierdzi, że marketing i sprzedaż to prosty schemat, którego każdy może się nauczyć m.in. z jego programów szkoleniowych online.

Wojciech Bizub Odczaruj Marketing
Strona wykorzystuje pliki cookies w celu prawidłowego jej działania oraz korzystania z narzędzi analitycznych, reklamowych i społecznościowych. Zobacz szczegóły