Jak kaskadować cele marketingowe na zespół?

Dyrektor marketingu nie powinien wykonywać zadań operacyjnych samodzielnie. Potrzebuje specjalistów, którzy wykonają swoją pracę na najwyższym poziomie. Zakładam, że mamy już zmapowane niezbędne umiejętności w dziale marketingu, więc pora przekazać cele / odpowiedzialności.

Kaskadowanie celów na zespół to podstawa

Przed dyrektorem marketingu stoją nie lada wyzwania m.in:

  • układanie planów działania,
  • nadzorowanie pracy zespołu,
  • analizowanie raportów
  • przedstawianie wyników podczas spotkań z zarządem.

Jest tego sporo więcej. Łącznie wyróżniłem 24 zadania nowoczesnego dyrektora marketingu, o których możesz przeczytać tutaj.

Przy takim natężeniu obowiązków, niemożliwe jest samodzielne wykonywanie zadań operacyjnych, czyli pisanie maili, kodowanie stron, tworzenie grafik, czy ustawianie reklam na Facebooku.

Z pomocą przychodzi zespół specjalistów. Oni mają niezbędne kompetencje do realizacji zadań, dzięki czemu dyrektor marketingu jest w stanie osiągnąć swoje cele i realizować strategię. 

Kluczem do marketingowego sukcesu jest odpowiednie kaskadowanie celów na zespół. Każdy specjalista powinien dostać dokładne wytyczne — co ma zrobić, jakimi środkami i do kiedy. 

Jak dobrać odpowiednie osoby?

Załóżmy, że dyrektor marketingu ma do dyspozycji po dwóch specjalistów z każdej dziedziny. Dwóch copywriterów, dwóch programistów, dwóch grafików, itd.

Skąd ma wiedzieć, kogo obsadzić w danym projekcie? Jeśli wie, że pierwszy copywriter lepiej radzi sobie w pisaniu maili od drugiego, to jemu powinien zlecić obsługę mailingu. Z kolei drugiemu może zlecić pisanie tekstów pod SEO, skoro to jest jego konikiem.

Słowo klucz — „poznanie”. Kompetentny dyrektor marketingu musi znać swój zespół na wylot. Mocne i słabe strony, specjalności i zainteresowania. Wszystko w małym paluszku. Wówczas może szybciej i efektywniej osiągnąć zamierzony cel marketingowy. Do tego sprawdza się macierz umiejętności. Przykładowa macierz znajduje się poniżej, gdzie poszczególne umiejętności ponumerowane są od 0 do 5.

Gdzie poszczególne oceny oznaczają:

1 – brak umiejętności

2 – początkujący / laik znający podstawy

3 – umiarkowana znajomość – junior (może pracować pod nadzorem innych)

4 – dobra znajomość – mid (może pracować samodzielnie, bez nadzoru)

5 – doskonała znajomość – senior (może uczyć innych)

Kaskadowanie celów w przypadku kampanii webinarowej

Czas przystąpić do akcji i pokazać kaskadowanie celów w praktyce. Zróbmy to na najbardziej rozbudowanym przykładzie — kampanii webinarowej.

Dyrektor marketingu zaczyna od wyznaczenia celów. O tym, jak to zrobić w pięciu krokach przeczytasz tutaj.

Cel 0/1: zorganizowanie webinaru.

Cel ilościowy: 800 zapisów na webinar i 300 osób na żywo podczas wydarzenia.

Czas rozdzielić zadania. Co potrzebujemy (uproszczone to-do)?

  • landing page z zapisem na webinar (projektowanie, teksty i kodowanie)
  • strona z podziękowaniem (projektowanie, teksty i kodowanie)
  • grafiki i teksty reklamowe
  • ustawienie reklam na Facebooku
  • kolejka e-maili do bazy z zaproszeniem na webinar (oraz e-maile z podziękowaniem za zapis i przypomnieniem o webinarze)
  • stworzenie prezentacji i wystąpienia webinarowego

Teoretycznie to „zwykły” webinar, ale okazuje się, że zadań wcale nie jest tak mało. Dyrektor marketingu musi zaangażować co najmniej czterech specjalistów.

Grafik:
Zaprojektuje landing page’a oraz stworzy kilka grafik reklamowych dla specjalisty od reklam. Dodatkowo może wesprzeć w zrobieniu prezentacji graficznej (slajdów) na webinar. Cel 0/1 -> zachowanie spójności z identyfikacją wizualną marki.

Programista:
a) Zakoduje stronę. Sprawdzi jej wydajność oraz responsywność. Cel ilościowy -> ładowanie poniżej 2 sek mierzone Gtmetrix.

b) Zepnie formularze zapisu z programem mailingowym. Cel 0/1 -> poprawność integracji do przetestowania przez copywritera.

Copywriter:
a) Napisze angażujące treści na landing page’a. Stworzy teksty reklamowe.

b) Napisze sekwencje maili przed zapisem na webinar (po to, aby 30% osób z bazy wzięło udział w wydarzeniu) i po zapisie, aby nikt nie zapomniał o szkoleniu online. Cel ilościowy: min. 100 zapisów z aktualnej bazy klientów.

c) Dodatkowo przygotuje treść wystąpienia w trakcie webinaru, aby była ciekawa dla odbiorców.

Cel jakościowy copywritera -> z materiałów ma jasno wynikać, że osoba prowadząca webinar wielokrotnie w praktyce przerobiła omawiane zagadnienie.

Specjalista ds. płatnych kampanii Facebook Ads:
Ustawi kampanię. Cel ilościowy zakłada pozyskanie 200 zapisów na webinar z budżetem 2000 zł.

Zadania zlecone. Ale to jeszcze nie wszystko. Czas na nadzorowanie kampanii oraz szukanie usprawnień. To zadanie dla Dyrektora marketingu.

Jak kaskadować cele na zespół — podsumowanie

Każdy dyrektor marketingu w pierwszej kolejności powinien poznać zespół i przydzielać zadania odpowiednim osobom, aby marketing w firmie nabrał rozpędu. Klarowne komunikowanie celów usprawnia pracę działu marketingu. 

Kaskadowanie celów na zespół to tylko jedno z zadań nowoczesnego dyrektora marketingu. W tym artykule opisałem aż 24 kompetencje i obowiązki, z którymi warto się zapoznać.

WBIZNES-skuteczny-marketing-5-błędów

Dołącz do ponad 4500 osób, które czytają mojego newslettera.

Bonus na start: Checklista 5 największych błędów, które popełniają firmy w marketingu.

Może Cię również zainteresować:

Autor wpisu:

Wojciech Bizub

Copywriter & właściciel agencji WBIZNES. Wykładowca akademicki. Prelegent największych konferencji biznesowych I <3 Marketing oraz WBEXP z Garym Vaynerchukiem. Jego klienci mówią, że jest pierwszym marketerem, który dostarcza wyników, a nie wymówek.

Wyciągając wnioski z przeprowadzonych kampanii oraz światowych wzorców, stworzył strategię dynamicznego rozwoju dla firm – WBIZNES. Twierdzi, że marketing i sprzedaż to prosty schemat, którego każdy może się nauczyć m.in. z jego programów szkoleniowych online.

Wojciech Bizub Odczaruj Marketing

Odbierz pierwszą lekcję

Dowiesz się, czym tak naprawdę jest miniatura i jaką pełni rolę w procesie percepcji treści. A poza tym zrozumiesz główną ideę tworzenia klikalnych grafik, która opiera się o mechanizm luki informacyjnej.

Twoje dane są bezpieczne, co potwierdza klauzula RODO [czytaj więcej]
Zapisująć się na szkolenie online wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych od Wojciech Bizub skuteczny e-marketing z siedzibą w Cieszynie, ul. Odległa 76 (Administrator danych). Mogę cofnąć zgodę w każdym czasie. Dane będą przetwarzane do czasu cofnięcia zgody. Administrator przetwarza dane zgodnie z Polityką Prywatności. Mam prawo dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo sprzeciwu, prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego lub przeniesienia danych.