Posłuchaj najnowszego odcinka podcastu: 176. 7 podstępnych sztuczek pozyskiwania UWAGI klientów
budżet marketingowy

Jak zaplanować budżet marketingowy na 2023 rok?

Udostępnij

Chcesz wiedzieć, co z budżetami marketingowymi robią konkurenci? Więc mam dla Ciebie świetną wiadomość! Z tego artykułu dowiesz się, co według ekspertów stanowi MUST-HAVE marketingu internetowego w 2023 roku. Dowiedz się, na co 8032 marketerów z całego świata przeznaczy wydatki marketingowe, czego podsumowaniem jest rozbudowany raport Neila Patela, który przełożyłem na ludzki język i przedstawiłem w poniższym artykule. Zapraszam do wspólnej podróży po marketingowych wydatkach!


WdrażAI i zarabiAI – Czyli planowanie budżetu marketingowego w 2023 roku


Zacznijmy od prawdziwej bomby, czyli narzędzi sztucznej inteligencji. Aż 98% marketerów zadeklarowało gotowość do inwestycji w nowoczesne narzędzia. To bardzo ważna statystyka, która może mieć… ba! Która BĘDZIE MIAŁA diametralny wpływ na sposób pracy wszystkich działów marketingu.


Mówimy tu m.in. o:

  • GPT-3
  • Dall-E
  • Wall-e
  • Czacie GPT


Chodzi o narzędzia ułatwiające tworzenie grafik, pisanie tekstów i ogólnie pojętą pracę kreatywną. Będąc jak zwykle szczerym, sam już zbudowałem sobie armię robotów, która redaguje moje teksty, odpowiada na złożone pytania, robi researche, tłumaczy teksty na j.angielski, a już wkrótce będzie nagrywała wideo moim głosem.

Nietrudno zgadnąć, że takie roboty na maxa przyspieszają tempo pracy przy komputerze. Czuję się dzięki temu 10 razy bardziej efektywny.

Im szybciej nauczysz się obsługiwać narzędzia AI, tym szybciej staniesz się atrakcyjnym kandydatem do pracy lub partnerem biznesowym i ze spokojną głową zachowasz stanowisko. Nie mówiąc już o przewadze konkurencyjnej na rynku. Zwróć uwagę, że teraz dużo ważniejsze od biegłej obsługi Photoshopa, czy Worda będzie umiejętne projektowanie tzw. promptów, czyli zapytań definiujących, co sztuczna inteligencja ma dla nas opracować. 

Oczywiście nie znaczy to, że wydatki na marketing należy ograniczyć tylko do tego. Przejdźmy więc dalej do bardziej tradycyjnych działań promocyjnych.


Jakie działania online są warte swej ceny?


Co roku — w środowisku marketingowym — przewija się odwieczna dyskusja: inwestować w to SEO, czy dać sobie spokój? Czy współpraca z agencją SEO odejdzie niebawem do lamusa? Czy w 2023 roku pozyskanie nowych klientów poprzez pozyskanie ruchu na stronie przełoży się na zwiększenie przychodów firmy?

Okazuje się, że tak. Z ponad 8000 marketerów, grubo ponad połowa stwierdziła, że zwiększy budżet przeznaczony na SEO. Powód jest oczywisty. Działania SEO mają wyższy wskaźnik konwersji na stronie niż w przypadku przeznaczania środków na reklamę płatną, choć na uzyskanie pozycji trzeba dłużej poczekać.


Czy warto przeznaczyć budżet na działania SEO?


Pamiętaj o tym, że w marketingu trzeba łączyć różne strategie te — krótko- i długoterminowe. W WBIZNES również podnosimy budżety na poprawę pozycji w wyszukiwarkach. W przypadku jednego z naszych klientów działania SEO trwające 18 miesięcy przyniosły wzrost szacowanego ruchu na stronie o 7138%. 


Planowanie, kanał, kampania, wydatek- Prosta droga donikąd, jeśli brak Ci mapy 


No ale nie samym SEO człowiek żyje. Do głosu dochodzi produkcja treści — infografiki, filmiki, content edukacyjny, podcasty. 

Statystyki pokazują, że ponad 80% firm zwiększy budżet w obszarze tworzenia treści w myśl powiedzenia: “Content is king”. I skoro przy tworzeniu treści jesteśmy, to nie sposób nie wspomnieć o materiałach, które są szczególnie bliskie memu sercu — podcastach.

Rynek podcastów rośnie z miesiąca na miesiąc. Oczywiście w Polsce jeszcze daleko do Stanów, ale wg raportu Net Track realizowanego przez instytut Kantar Polska, 8,6 miliona Polaków słucha podcastów. Spore grono. Największą grupę słuchaczy stanowią osoby w wieku 15-44. Być może stąd bierze się niesłabnący podziw do tego formatu. Dzisiaj widzę, że większość firm, które się zgłaszają do nas po współprace pochodzi z podcastów. Jednocześnie pojawiają się również informacje o tym, że zajrzeli na YouTube.

Według badania Neila Patela, 92% marketerów planuje zwiększyć budżet na podcasty w 2023 roku. Może warto pójść za głosem ludu i zacząć tworzyć swój podcast? Bardzo polecam tę ścieżkę w szczególności, że potrzebujesz naprawdę niewiele: dobry pomysł, dobry mikrofon i bezpłatne narzędzie Anchor.fm, które automatycznie dystrybuuje podcasty na różnych platformach.


Czy uwzględniać podcast w planie marketingowym?


Podcasty są nie tylko świetnym sposobem na pokazanie swojej eksperckiej wiedzy, ale także na zbudowanie widowni wokół swojej marki. I jak się okazuje — budowanie społeczności — to jeden z fundamentów współczesnego marketingu. Programy lojalnościowe, zamknięte kluby, tajne grupy na Facebooku, społeczność na Discordzie, grupy wsparcia. Tym żyją firmy i trend nie jest w odwrocie, bo… Aż 84% firm zwiększa budżet na te działania.

Marketerzy chcą być niezależni od “widzi-mi-się” social mediowego algorytmu. Mając swoją wierną widownię, można samodzielnie decydować o tym, co im się wyświetla, jak często wchodzi się z nimi w interakcję i jednocześnie oszczędzić sporo budżetu reklamowego skierowanego na stałych klientów.


Czy UX pozwoli Ci pozyskiwać więcej leadów?


Rosnące koszty płatnej promocji kierują uwagę marketerów w jeszcze jedno miejsce. Rosną wydatki na UX, czyli poprawę doświadczeń użytkownika podnoszącą konwersje. W skrócie chodzi o to, aby z 1000 osób wchodzących na stronę zamówienia składało 30 z nich zamiast 5. To daje 6-krotny wzrost bez podnoszenia budżetu. Czyli chodzi o to, aby strona była maksymalnie intuicyjna, szybka, a także stabilna. W tym celu wykonuje się audyty strony lub sklepu, a następnie testuje wpływ poprawek na wyniki.

Zwolennikami tej strategii jest 62% marketerów, którzy otwarcie mówią o tym, że zwiększą budżet w zakresie doświadczeń użytkowników. Powód banalny. Rosnące koszty reklam nie dają spać, a UX oraz CRO pozwalają zapewnić wyższy zwrot z inwestycji. 

Została jeszcze jedna kwestia – płatne działania reklamowe. Jak marketerzy w tej kwestii żonglują firmowym budżetem?


Czy reklama płatna nadal stanowi filar procesów sprzedażowych?


Zacznijmy od reklam w wyszukiwarce Google. Tu blisko 60% firm zwiększa swój budżet. Dlaczego? Widzą wyraźny zwrot z inwestycji porównując to do innych kanałów marketingowych. Po prostu wyszukiwarka Google przynosi im klientów.  W tej kwestii wielkiego zaskoczenia nie ma. 

Gdy wszędzie budżety rosną, to pytanie, gdzie spadną? Jeśli chodzi o reklamę w social mediach, to w powietrzu czuć delikatną rewolucję. Bo ponad połowa marketerów zmniejszy swój budżet na reklamy na Facebooku oraz na Instagramie. Jak deklarują, winę za to ponosi zmiana polityki prywatności Apple. Przez to zwroty z inwestycji już nie są takie jak kiedyś. Faktycznie, budżety na Facebooku najlepiej zwracają się, gdy reklamuje się webinary, czyli bezpłatne prelekcje online. Tam faktycznie można dalej wykręcać spoko wyniki.

No dobrze, ale skoro jedne miejsca słabną, to drugie muszą rosnąć, bo gdzieś się trzeba reklamować. Więc na co przejdzie budżet?

Między innymi na… TikToka. Tam blisko 90% marketerów zwiększy swój budżet. Jednak wynik ten nie powinien nikogo szokować. Wiele firm dopiero wchodzi na TikToka. A skoro wchodzą na TikToka, to jednocześnie zwiększają swój budżet. Cieszę się, że coraz więcej firm, które znam daje sobie przyzwolenie i śmiało eksperymentuje z budżetami w tym kanale.

Na topie jest także LinkedIn, który interesuje 92% firm, które zwiększą lub utrzymają obecny budżet. Trzeba jednak mieć na uwadze fakt, że są to głównie firmy działające w B2B. 

Więcej na temat trendów, inspiracji i skutecznych działań w mediach społecznościowych dowiesz się z mojej książki social media Odczaruj SoMe.


Budżet marketingowy to także remarketing


Na co jeszcze pójdzie budżet marketingowy? Aż 94% firm zwiększy budżet remarketingowy. I bardzo dobrze, bo dzięki niemu można dużo taniej pozyskać klienta. Przecież łatwiej sprzedaje się komuś, kto już miał styczność z marką i nie musi być uświadamiany w zakresie problemu, czy produktu.


Optymalny plan wydatków – Podział na B2C i B2B


Czas na pytanie kluczowe – co ogólnie stanie się z budżetami marketingowymi w 2023? Odpowiedź na to pytanie powie nam, jak ciasno będzie na marketingowym rynku w najbliższym czasie:

  • U firm działających w B2C, ¼ firm go zwiększy, połowa zostawi bez zmian, a 1/4 zmniejszy. Te, które zmniejszają, motywują swoją decyzję czynnikami ekonomicznymi.
  • Z kolei u firm z kategorii B2B, 1/3 zwiększy budżet, bo po prostu im się to opłaca, blisko połowa utrzyma, bo ma zadowalające wyniki, a 20% firm zmniejszy z tych samych względów, co wcześniej. Czyli chodzi o aktualny klimat ekonomiczny.


To nas prowadzi do wniosku, że łatwo to już było i w najbliższych latach będzie coraz trudniej docierać do nowych klientów w zatłoczonych branżach. Jak więc usprawnić budżetowanie marketingu?


Budżet marketingowy – Jak określać cele?


Zanim rozpoczniesz budżetowanie, określ, po co to właściwie robisz. Jaki jest Twój cel? Co chcesz osiągnąć za pomocą marketingu? 

Dlaczego to takie ważne?

Ponieważ cel definiuje środki.

Inne cele marketingowe ma przed sobą lokalny salon fryzjerski działający w miejscowości liczącej 10 000 mieszkańców, a inny – gigant technologiczny z Cupertino. Jeśli chcesz się dowiedzieć, jak poprawnie wyznaczać cele marketingowe, to przeczytaj mój inny artykuł: Cele marketingowe – Jak je wyznaczać


Ile powinien wynosić budżet na marketing?


Jeśli chcesz poznać konkretną kwotę, to niestety Cię rozczaruję, ponieważ:

  • Jedne firmy wyznaczają konkretną stawkę, którą co roku aktualizują
  • Inne opierają się na procentach
  • A jeszcze inne stale aktualizują budżet zwiększając go z miesiąca na miesiąc


Wszystko zależy od perspektywy firmy.

Wieloletnie doświadczenie w marketingu pozwoliło mi poznać strategie wielu firm od podszewki. Zauważyłem, że większość z nich przeznacza 5%-15% budżetu za zeszyły rok na działania marketingowe w roku obecnym.

Czy to korzystnie wpływa na przychody? To zależy. Więcej na ten temat napisałem we wpisie: Co wpływa na wynik sprzedażowy


Po co optymalizować budżet reklamowy?


Odpowiedź jest prosta. W celu podejmowania działań, które zwiększą skuteczność kampanii, obniżą koszt pozyskania klienta, usprawnią monitorowanie wydatków na reklamę i pozwolą skonfrontować to ze słusznością wyboru narzędzi marketingowych.

Ponadto, gdy firmy są w stanie śledzić i mierzyć swoje wydatki, mogą podejmować świadome decyzje o tym, jak dostosować swoje przyszłe budżety w oparciu o to, co działa, a co nie. Jak zatem ułożyć budżet marketingowy?


Jak ułożyć i zoptymalizować budżet marketingowy?


Metody ustalania budżetu to temat rzeka, wręcz idealny na rozbudowany kurs. I jeśli chcesz lepiej go zrozumieć to zachęcam do przejrzenia agendy szkolenia: Skuteczna strategia marketingowa

W nim kompletnie poprowadzę Cię po tym, jak podzielić budżet marketingowy, co w skrócie obrazuje poniższa grafika:


Jak stworzyć budżet marketingowy?


Jeśli chcesz nauczyć się, jak planować budżet marketingowy, koniecznie posłuchaj poniższego odcinka jednego z moich podcastów. Omawiam w nim krok po kroku, jak ustalić priorytety marketingowe dla firmy i o tym, jak przeznaczyć odpowiednie środki, aby osiągnąć postawione cele.


Podsumowanie


Budżetowanie marketingu można porównać do działania miecza obosiecznego – to, co jednocześnie przynosi skutki pożądane, może przynieść i niepożądane. A w marketingu nie ma miejsca na działanie na czuja, na ślepo, w myśl wizji może teraz „zaskoczy”.

Działania marketingowe powinny być sprecyzowane na konkretach niczym laser. W punkt. Z największą mocą. Inaczej nie zdziw się, że budżet zniknie niczym kamfora, a Ty pozostaniesz w potrzebie. Po przeczytaniu tego tekstu wiesz już co w 2023 roku będzie w trawie piszczeć. Zatem wdrażaj i zarabiaj. Ja trzymam za Ciebie kciuki.

WBIZNES-skuteczny-marketing-5-błędów

Dołącz do ponad 4500 osób, które czytają mojego newslettera.

Bonus na start: Checklista 5 największych błędów, które popełniają firmy w marketingu.

Może Cię również zainteresować:

Autor wpisu:

Wojciech Bizub

Copywriter & właściciel agencji WBIZNES. Wykładowca akademicki. Prelegent największych konferencji biznesowych I <3 Marketing oraz WBEXP z Garym Vaynerchukiem. Jego klienci mówią, że jest pierwszym marketerem, który dostarcza wyników, a nie wymówek.

Wyciągając wnioski z przeprowadzonych kampanii oraz światowych wzorców, stworzył strategię dynamicznego rozwoju dla firm – WBIZNES. Twierdzi, że marketing i sprzedaż to prosty schemat, którego każdy może się nauczyć m.in. z jego programów szkoleniowych online.

Wojciech Bizub Odczaruj Marketing

Odbierz pierwszą lekcję

Dowiesz się, czym tak naprawdę jest miniatura i jaką pełni rolę w procesie percepcji treści. A poza tym zrozumiesz główną ideę tworzenia klikalnych grafik, która opiera się o mechanizm luki informacyjnej.

Twoje dane są bezpieczne, co potwierdza klauzula RODO [czytaj więcej]
Zapisująć się na szkolenie online wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych od Wojciech Bizub skuteczny e-marketing z siedzibą w Cieszynie, ul. Odległa 76 (Administrator danych). Mogę cofnąć zgodę w każdym czasie. Dane będą przetwarzane do czasu cofnięcia zgody. Administrator przetwarza dane zgodnie z Polityką Prywatności. Mam prawo dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo sprzeciwu, prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego lub przeniesienia danych.