Posłuchaj najnowszego odcinka podcastu: 178. Dlaczego masz MAŁO WYŚWIETLEŃ? Klątwa algorytmów?

Praca w marketingu – Jak zaprojektować ścieżki rozwoju dla pracowników działu marketingu będąc dyrektorem np. działu marketingu?

Udostępnij

Mówi się, że rozwój jest jedynym dowodem życia. I trudno z tym polemizować. Powiedzenie to nie odnosi się wyłącznie do natury i praw ewolucji, ale także znajduje odzwierciedlenie w marketingu. Bo tylko rozwijający się marketer, to dobry marketer. A ten, który stoi w miejscu nie tyle się cofa, co po prostu wypada z obiegu.


Rozwój to podstawa, ale…

To wszystko jest niby oczywiste, ale gdy przychodzi do praktyki, pojawiają się schody. Jaką ścieżkę rozwoju wybrać? Z jakich etapów powinna być uformowana? Jakie materiały zapewnić swoim pracownikom, aby podążali we właściwym kierunku? Na te pytania musi znać odpowiedź każdy nowoczesny dyrektor marketingu.

Kluczowe jest to, aby przed wyznaczeniem ścieżek rozwoju dla każdego ze współpracowników zmapować ich aktualne kompetencje, a także określić, które zadania będą delegowane na zewnątrz. Nie ma sensu obiecywać pracownikowi rozwoju w stronę Google Ads, skoro planujemy w tym zakresie zatrudnić agencję marketingową.

Jeśli świat korpo nie jest Ci obcy, to na pewno doskonale znasz klasyczny model podziału umiejętności w organizacji, opierający się na trzech stopniach: junior, midsenior. W tym modelu chodzi o pogłębianie twardych umiejętności pracowników działu marketingu.

Junior dopiero zaczyna. Zdobywa praktyczne kompetencje i jednocześnie je szlifuje. Pracuje pod nadzorem przełożonego, dlatego nie piastuje pojedynczego i niezależnego stanowiska.

Mid ma kompetencje do tego, aby pracować w pojedynkę. Nie wymaga nadzoru. Jest samodzielnym specjalistą w swojej dziedzinie. Potrafi również samodzielnie podejmować dobre decyzje.

Podobnie jak Senior. Też pracuje samodzielnie, natomiast dodatkowo dzieli się swoją wiedzą i pod skrzydła może wziąć zbłąkanych juniorów, aby pokazać im arkana marketingu.


W tym modelu rozwój jest oczywisty. Ma strukturę linearną. Marketer zaczyna z poziomu juniora, następnie awansuje na mida i w ostateczności zostaje seniorem.


Ścieżka copywritera w klasycznym modelu

Junior Copywriter

  • Doświadczenie: 0-2 lata pracy jako copywriter
  • Kompetencje:
    • Znajomość podstawowych zasad pisania tekstów reklamowych i marketingowych.
    • Umiejętność tworzenia treści zgodnych z briefem i wytycznymi.
    • Dobrze rozwinięte umiejętności komunikacji pisemnej i interpersonalnej.
    • Chęć nauki i rozwoju zawodowego.
    • Natomiast junior nie zna zbyt wielu rynków. Na późniejszych etapach ważniejsze od konkretnych technik pisarskich i lingiwstycznych jest znajomość insightów i triggerów zakupowych konkrertnej grupy docelowej.


Mid Copywriter

  • Doświadczenie: 2-5 lat pracy jako copywriter
  • Kompetencje:
    • Dobra znajomość narzędzi analitycznych i oceny efektywności treści.
    • Inicjatywa w proponowaniu nowych rozwiązań i pomysłów.
    • Biegłe posługiwanie się technikami pisania tekstów reklamowych i marketingowych.
    • Umiejętność tworzenia strategii treści zgodnych z celami biznesowymi klientów.
    • Zaawansowane umiejętności redakcyjne i korekty.
    • Wiedza na temat aktualnych trendów w dziedzinie copywritingu, SEO i content marketingu.
    • Umiejętność zarządzania projektami oraz współpracy z innymi działami, takimi jak grafika, social media czy SEO. Mid widzi sporo więcej ponad same literki.


Senior Copywriter

  • Doświadczenie: powyżej 5 lat doświadczenia pracy jako copywriter
  • Kompetencje:
    • Ekspertyza w tworzeniu tekstów reklamowych i marketingowych dla różnych branż i formatów.
    • Doskonałe umiejętności redakcyjne, korekty oraz optymalizacji treści.
    • Znajomość zaawansowanych technik SEO oraz content marketingu.
    • Umiejętność zarządzania zespołem copywriterów, mentorstwo i przekazywanie wiedzy.
    • Biegłość w projektowaniu kompleksowych strategii treści i kierowanie nimi.
    • Zaawansowane umiejętności analityczne, interpretacja danych i podejmowanie decyzji biznesowych.
    • Wysoka kreatywność i umiejętność generowania pomysłów na różnych etapach procesu twórczego.
    • Jest to również osoba, która potrafi przedstawić pomysł klientowi w formie prezentacji.
    • A także doskonale zna psychologię i proces podejmowania decyzji na grup docelowych, dla których pisze teksty.


Bezpośredni model pracy rodem z mojej agencji

Jest też inny model pracy, bardziej bezpośredni, który funkcjonuje chociażby w mojej agencji marketingu internetowego WBIZNES. Wyróżnia dwa zależne od siebie podmioty – specjalistę, który wykonuje pracę operacyjną oraz Opiekuna (managera), który nadzoruje pracę specjalistów. 

W telegraficznym skrócie manager deleguje konkretne zadania odpowiednim specjalistom, a później czuwa nad przebiegiem i jakością prac. Jest niczym ośmiornica, która dosięga swoimi mackami copywritera, grafika i web developera, a następnie wskazuje im konkretne cele do realizacji. 

W tym modelu chodzi o rozwijanie twardych umiejętności współpracowników, aby mieli kompetencje z zakresu sąsiadujących specjalizacji. I też trzeba wziąć pod uwagę, że te ścieżki są elastyczne. Mamy na pokładzie osobę, która ze specjalisty chciała przejść na Opiekuna, a teraz wróciła na stanowisko specjalisty.

W klasycznym ujęciu model nie zakłada awansu stanowiskowego, ale bierze pod uwagę rozwój kwalifikacji merytorycznych. I to się łączy z esencją tego artykułu, czyli wskazaniem czterech poziomów rozwoju współczesnego marketera, które moim zdaniem są bliżej tego, czego wymaga się dzisiaj od marketerów. 


Cztery poziomy rozwoju współczesnego marketera

Ogarnięty junior

To osoba, która – jak sama nazwa wskazuje – ogarnia marketing w stopniu podstawowym. Co konkretnie to oznacza? Social media, UX/UI design, zarządzanie projektami, copywriting, e-mail marketing, analitykę oraz płatne reklamy. Kiedy otrzyma zadanie polegające na wysyłce wiadomości do bazy mailingowej, zaplanowaniu postu w mediach społecznościowych lub przeanalizowaniu współczynnika CTR reklam, to da sobie radę. Jednak bardziej zaawansowane działania nie wchodzą w grę.

Ogarnięty junior działa na powierzchni marketingowego światka. Przypomina masę, którą można dowolnie ukształtować. Bo mając podstawy z różnych dziedzin, jest w stanie skupić się na jednej, konkretnej dziedzinie, z którą zwiąże się w przyszłości.

Jakiś czas temu stwierdziłem, że warto byłoby zbudować bazę potencjalnych współpracowników, którzy mogliby wesprzeć nasze działania. Dlatego, aby przeprowadzić ludzi przez proces rozwoju od poziomu laika do ogarniętego juniora (młodszego specjalistę ds. marketingu) przygotowałem program online pod tytułem Marketing w CV. Z programem zapoznasz się tutaj: http://marketingwcv.pl/


Kim jest T-shape marketer?

To specjalista znający się na jednej dziedzinie, np. copywritingu i jednocześnie rozumiejący wszystkie sąsiednie dziedziny. Gdybyśmy przywołali klasyczny model podziału umiejętności w organizacji, to taki T-Shape marketer może przejść ścieżkę od juniora, przez mida, po seniora w obszarze copywritingu i jednocześnie być junior specjalistą z zakresu płatnych kampanii czy analityki.


T-Shape marketer wyspecjalizowany w zakresie copywritingu nie tylko zna zasady poprawnej polszczyzny, ale także ogarnia SEO, pisze oferty, korzysta ze storytellingu, tworzy teksty do social mediów oraz projektuje klucz narracyjny. Ma wiedzę kompletną. Dlatego może być trenerem copywritingu, zyskując korporacyjne miano Seniora.

Załóżmy hipotetycznie, że do agencji trafia ogarnięty junior, który chce się wyspecjalizować w copywritingu. Przechodzi przez wszystkie kolejne szczeble. W ciągu kilku lat staje się niekwestionowanym specjalistą… i co teraz, gdy jest już T-shape marketerem? Koniec? Do końca życia ma tylko pisać teksty? No nie do końca. Teraz jest czas na kolejny upgrade umiejętności, czyli trzeci poziom – V-shape marketera.


Kim jest V-shape marketer?

W tym przypadku to nasze drzewko z kolejnymi dziedzinami marketingu nie wygląda jak litera T, tylko jak V — trochę jak wulkan. To oznacza, że słupek copywritingu wywindowany jest do granic możliwości, sąsiednie kategorie są na nieco niższym poziomie, a jeszcze dalsze kategorie są na jeszcze niższym poziomie.

Natomiast to, że są na niższym, wcale nie oznacza, że są na słabym. Każda z dziedzin jest mocniej eksplorowana niż w przypadku ogarniętego juniora. W związku z tym sąsiednie kategorie do copywritingu, czyli e-mail marketing i zarządzanie projektami są na wysokim poziomie, a prowadzenie płatnych reklam i UX/UI design są na nieco niższym. W ten sposób tworzy się nam metaforyczny i jednocześnie dosłowny „wulkan kompetencji”.


Full-brain marketer, czyli kto?

Na tym nie koniec. Można pójść o krok dalej, porywając się na poziom full-brain marketera. Gdybyśmy mieli sobie łatwo wyobrazić taką osobę, to przypomina ona bossa z gry wideo, który ma maksymalnie rozwinięte wszystkie paski kompetencji.

Full-brain marketer przechodzi przez każdą dziedzinę marketingu, gdzie potrafi prowadzić szkolenia z danej dziedziny. Kluczowe jest to, że łączy umiejętności racjonalnego analityka z kreatywnością dyrektora artystycznego. To bardzo rzadkie połączenie, które jest niesamowicie pożądane i jednocześnie drogie. Topowe agencje marketingowe biją się o takie osoby i są w stanie je naprawdę hojnie wynagrodzić.


Jak dobrać ścieżkę pod pracownika?

Wiesz już jakie masz ścieżki do wyboru. Ale pewnie nadal nie wiesz, jak je dobrać pod konkretną osobę. Już tłumaczę.

Nie obejdzie się bez trudnych pytań, które musisz zadać pracownikowi.

Pytanie pierwsze — na jakim poziomie są Twoje obecne kompetencje? Jak to oceniasz?

Pytanie drugie — w której dziedzinie chcesz się najmocniej teraz rozwijać?

Pytanie trzecie — jak długo planujesz z nami pracować?

Dzięki tym trzem pytaniom będziesz w stanie wybrać odpowiednią ścieżkę każdemu specjaliście w dziale marketingu i pokierować jego rozwojem, bo wiesz, jakie materiały szkoleniowe będą mu potrzebne.

Mam to szczęście, że na rynku marketingowym działam nieprzerwanie od 10 lat. Widzę, kto dostarcza materiały na topowym poziomie, a kto gada kocopoły. Jeśli szukasz najlepszych materiałów dla swoich pracowników, to odezwij się do mnie. Pomogę z wyborem. To super istotne, bo samo zdefiniowane ścieżki rozwoju to dopiero początek. Źle dobrane materiały szkoleniowe mogą bardziej zaszkodzić niż pomóc. A przecież chcemy trzymać się z dala od regresu osobistego.

Mam nadzieję, że ten artykuł pomoże Ci w doborze odpowiedniej ścieżki rozwoju dla swoich pracowników. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, wiesz gdzie mnie szukać 😉

Projektowanie ścieżek rozwoju dla pracowników działu marketingu to tylko jedno z zadań nowoczesnego dyrektora marketingu. W tym artykule opisałem aż 24 kompetencje i obowiązki, z którymi warto się zapoznać.

WBIZNES-skuteczny-marketing-5-błędów

Dołącz do ponad 4500 osób, które czytają mojego newslettera.

Bonus na start: Checklista 5 największych błędów, które popełniają firmy w marketingu.

Może Cię również zainteresować:

Czym jest prowadzenie firmy?

Jeśli czytasz ten artykuł, to najpewniej prowadzisz firmę. Ale czy zastanawiasz się czasami nad tym, co tak właściwie to oznacza? Sprzedajesz produkty, dbasz o rozgłos, wystawiasz faktury, jesteś twarzą marki… coś z tej listy? Nic?

Czytaj więcej »

Autor wpisu:

Wojciech Bizub

Copywriter & właściciel agencji WBIZNES. Wykładowca akademicki. Prelegent największych konferencji biznesowych I <3 Marketing oraz WBEXP z Garym Vaynerchukiem. Jego klienci mówią, że jest pierwszym marketerem, który dostarcza wyników, a nie wymówek.

Wyciągając wnioski z przeprowadzonych kampanii oraz światowych wzorców, stworzył strategię dynamicznego rozwoju dla firm – WBIZNES. Twierdzi, że marketing i sprzedaż to prosty schemat, którego każdy może się nauczyć m.in. z jego programów szkoleniowych online.

Wojciech Bizub Odczaruj Marketing

Odbierz pierwszą lekcję

Dowiesz się, czym tak naprawdę jest miniatura i jaką pełni rolę w procesie percepcji treści. A poza tym zrozumiesz główną ideę tworzenia klikalnych grafik, która opiera się o mechanizm luki informacyjnej.

Twoje dane są bezpieczne, co potwierdza klauzula RODO [czytaj więcej]
Zapisująć się na szkolenie online wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych od Wojciech Bizub skuteczny e-marketing z siedzibą w Cieszynie, ul. Odległa 76 (Administrator danych). Mogę cofnąć zgodę w każdym czasie. Dane będą przetwarzane do czasu cofnięcia zgody. Administrator przetwarza dane zgodnie z Polityką Prywatności. Mam prawo dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo sprzeciwu, prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego lub przeniesienia danych.