Zrównoważony rozwój przedsiębiorstwa
W życiu zawsze szukamy winnego naszych niepowodzeń. Na kogo zatem zrzucić odpowiedzialność za kiepsko prosperujący biznes? Przekonaj się, jakich ograniczeń doznają 3 najważniejsze elementy funkcjonowania Twojej firmy – sprzedaż, marketing i obsługa klienta. Przygotowałem również dwa bonusy.
GRZECHY GŁÓWNE FIRM: SPRZEDAŻ
Pierwszy grzech główny: brak próby podjęcia kontaktu, odkładanie tego w czasie
Na czym polega? W wielu firmach panuje strach przed odpowiadaniem na zapytania ofertowe telefoniczne bądź mailowe. Firma dostaje wiadomość z pytaniem od klienta zainteresowanego produktem lub usługą i nikt nie wykonuje telefonu lub bardzo mocno odkłada to w czasie. Nie wspominając nawet o wyjściu z inicjatywą zaproszenia klienta na spotkanie. Problem ten dotyka nawet największe firmy. Pomyśl, ile razu zdarzyło Ci się wypełnić formularz kontaktu i czekać na odpowiedź wystarczająco długo, aby zainteresować się konkurencją.

Najprostszy mechanizm sprzedażowy zawodzi. Nie podejmujemy kontaktu. Dlaczego? Najczęstsza odpowiedź to: “bo było tego za dużo”. A tak naprawdę? Pewnie wiesz, co mam na myśli..
Rozwiązanie – im szybciej odpowiesz na zapytanie (najlepiej do 5 min.), tym większa szansa na pozyskanie klienta.
GRZECHY GŁÓWNE FIRM: MARKETING
Drugi grzech główny: genialna oferta bez reklamy albo duży ruch na stronie bez oferty
Skąd ludzie mają wiedzieć, że masz wspaniałe produkty, skoro nie mogą nigdzie znaleźć o nich informacji? To tak jakby pisać piękne wiersze i odkładać je do szuflady. Bez sensu. Istnieją również firmy, które pomimo ogromnej liczby wejść klientów na ich stronę, nie potrafią monetyzować wygenerowanego ruchu. Powodem jest brak prawidłowo sporządzonej oferty (lub właściwej jej oprawy).
Bardzo dobra oferta + duży ruch = sukces sprzedażowy.
GRZECHY GŁÓWNE FIRM: OBSŁUGA KLIENTA
Trzeci grzech główny: niedotrzymywanie obietnic
Znane przysłowie rzecze: “Punktualność jest cnotą królów”. Jaki może ono mieć sens w świecie biznesowym? Odpowiedź jest prosta. Nie ma nic gorszego niż dawanie gwarancji czegoś, a następnie niedotrzymanie danego słowa. Podstawą dobrej relacji biznesowej zawsze powinna być szczerość wobec kontrahenta. Ludzie chcą szacunku. Ludzie lubią mieć jasno sprecyzowane warunki współpracy przed podpisaniem umowy. Chronią się w ten sposób przed przykrymi niespodziankami, jakie mogą przydarzyć się po drodze.
Co raz ustalone, jest święte.
Czynniki wpływające na rozwój przedsiębiorstwa
BONUS 1: PISANIE OFERT
Czwarty grzech główny: ciągłe pisanie oferty “od zera”
Moje doświadczenia pokazują, że zazwyczaj 3/4 stworzonej oferty nadaje się do wykorzystania przy tworzeniu kolejnej. Po co więc tracić czas na robienie tego samego drugi raz? Zmienia się tylko tę część, która dotyczy specyfikacji dla danego klienta i odpowiada stricte spersonalizowanym potrzebom klienta.
Warto opracować JEDNORAZOWO ładny szablon z opisem i logo firmy, wprowadzeniem do oferty, ikonami, a nawet zdjęciem i zeskanowanym podpisem handlowca / właściciela. Więcej o pisaniu ofert znajdziesz tutaj.
BONUS 2: GOTOWA STRATEGIA
- Określ obszar, na którym dobrze się znasz (w moim wypadku to będzie marketing) oraz trzy rzeczy o sobie. W moim przypadku: precyzyjny, umiem sprzedawać i piszę teksty. Moja unikalność to zatem pisanie precyzyjnych tekstów sprzedażowych.
- Następnie z danego obszaru wyznacz 30 tematów, o których możesz przez kilka minut opowiadać.
- Co drugi dzień nagraj materiał live na jeden z tematów. Po 60 dniach masz 30 materiałów video – każdy z nich będzie lepszy od poprzedniego.
- Odsłuchaj wszystkie nagrania i zapisz tekst (transkrypcję), wybierając esencję. Z 30 video zrobisz 30 wpisów blogowych.
- Z tekstów stworzysz własnego e-booka. W ten sposób masz gotowy przyciągacz klientów, którym możesz zdobyć kilkadziesiąt (na początek) maili do potencjalnych klientów.
Kilka łatwych trików pozwoli Ci generować większą sprzedaż. Czy to nie jest proste? Oczywiście, że tak! 😉