(function(w,d,s,l,i){w[l]=w[l]||[];w[l].push({'gtm.start': new Date().getTime(),event:'gtm.js'});var f=d.getElementsByTagName(s)[0], j=d.createElement(s),dl=l!='dataLayer'?'&l='+l:'';j.async=true;j.src= 'https://www.googletagmanager.com/gtm.js?id='+i+dl;f.parentNode.insertBefore(j,f); })(window,document,'script','dataLayer','GTM-W48JZR'); !function(f,b,e,v,n,t,s) {if(f.fbq)return;n=f.fbq=function(){n.callMethod? n.callMethod.apply(n,arguments):n.queue.push(arguments)}; if(!f._fbq)f._fbq=n;n.push=n;n.loaded=!0;n.version='2.0'; n.queue=[];t=b.createElement(e);t.async=!0; t.src=v;s=b.getElementsByTagName(e)[0]; s.parentNode.insertBefore(t,s)}(window, document,'script', 'https://connect.facebook.net/en_US/fbevents.js'); fbq('init', '584534911686250'); fbq('track', 'PageView');

22 niezmienne prawa marketingu – nie łam ich w swojej firmie

Pewien szachista pięknie podsumował. Taktyka to to, co robisz, gdy jest coś do zrobienia; strategia to to, co robisz, gdy nie ma nic do zrobienia. Wiele podpowiedzi, jak podejmować strategiczne decyzje marketingowe znajdziemy w książce 22 niezmienne prawa marketingu. Będąc świeżo po lekturze, postanowiłem podsumować je w formie artykułu blogowego. Oczywiście po przejrzeniu streszczenia, polecam zapoznać się z tekstem w oryginale.

  1. Prawo pierwszeństwa. Twórz nowe koncepcje, aby zająć pierwsze miejsce w świadomości klientów na danym rynku.
  2. Prawo kategorii. Jeśli nie masz szans być pierwszym na danym rynku, to znajdź dla siebie nową niszę, w której prześcigniesz konkurencję.
  3. Prawo pierwszeństwa myśli. Sukces odnosi ten, kto jest na pierwszym miejscu w świadomości klienta, a nie ten, kto jest pierwszy na rynku. Narracja > rzeczywistość.
  4. Prawo percepcji. Nie ma znaczenia, kto ma najlepszy produkt. Najważniejsze jest, jak ten produkt jest postrzegany przez klienta.
  5. Prawo koncentracji. Mistrzowie marketingu budują w głowie klientów skojarzenie powszechnych fraz z ich marką, np. szukać = google, arkusz kalkulacyjny = excel. Skuteczny marketing = WBIZNES. Zawłaszczaj znane słowa.
  6. Prawo wyłączności. Wymyśl unikalną frazę określającą działalność firmy i używaj jej tak często, żeby kojarzyła się wyłącznie z Twoją marką.
  7. Prawo drabiny. Dostosuj strategię działania do szczebla, który zajmujesz w świadomości klienta na danym rynku. Nie udawaj lidera, gdy stoisz na końcu łańcucha pokarmowego.
  8. Prawo dwóch. W długiej perspektywie czasu na rynku pozostaje tylko dwóch dużych konkurentów (duopol).  
  9. Prawo przeciwieństwa. Jeśli nie jesteś pierwszy na danym rynku, to niestety, ale karty rozdają ci przed Tobą.
  10. Prawo podziału. W dłuższej perspektywie czasu każda branża się specjalizuje i dąży do podziału na dwie lub więcej nisz.
  11. Prawo perspektywy. Działania marketingowe przynoszą korzyści głównie, gdy są nastawione na zyski w długiej perspektywie czasu.
  12. Prawo rozszerzenia asortymentu. Sukces odnoszą ci, którzy koncentrują się na konkretnym produkcie lub grupie asortymentowej.
  13. Prawo rezygnacji. Jeśli chcesz wygrać rynkową grę, musisz nauczyć się rezygnować. Łapanie wielu srok za ogon w niczym Cię nie wyróżni, a ostatecznie skończy się klęską.
  14. Prawo właściwości. Znajdź tożsamość dla swoich marek. Kreuj własne pomysły i zaplanuj sukces bez kopiowania innych.
  15. Prawo szczerości. Jeśli popełniłeś błąd, to przyznaj się do niego. Kłamstwo ma krótkie nogi, a przyznanie się do błędu w dłuższej perspektywie da się obrócić w sukces.
  16. Prawo jednego rozwiązania. Jeśli coś nie przynosi efektów, to należy przestać to robić. Zmień tok myślenia o 180 stopni, wymyśl coś nowego, nieoczekiwanego, zaskocz.
  17. Prawo nieprzewidywalności. Nigdy nie wiesz, co się jutro wydarzy na rynku i co zrobi Twoja konkurencja. Ale możesz zwiększać swoje szanse poprzez dokładną analizę trendów i swoją zdyscyplinowaną pracę.
  18. Prawo sukcesu. Sukces wprawia w euforię, usypia czujność i w konsekwencji prowadzi do porażki. Nigdy nie pozbywaj się ostrożności w działaniach.
  19. Prawo niepowodzenia. Niepowodzenia to jeden z elementów na drodze do sukcesu. Oczekuj ich i wyciągaj z nich wnioski na przyszłość.
  20. Prawo przesady. Media często szukają sensacji, zamiast rzetelnie przedstawiać fakty. Nie zajmuj sobie tym głowy, rób swoje i pamiętaj, że pieniądze lubią ciszę.
  21. Prawo trendu. Długoterminowe sukcesy nie wynikają z chwilowej mody, ale trendu na rynku. Odczytaj go i użyj jako kompasu dla swojej strategii.
  22. Prawo zasobów. Bez odpowiednich zasobów finansowych nie odniesiesz długoterminowego sukcesu. Zanim wejdziesz na rynek, weź pod uwagę, że konkurenci wytoczą w Twoją stronę finansowe działa, żeby Cię zatopić.

To ramy do podejmowania strategicznych decyzji biznesowych. Przyznam, że lektura książki autorstwa Al Ries’a, Jack Trout’a wzbogaciła mój zestaw notatek o nieprawdopodobnie cenne wnioski. Polecam przeczytać książkę w całości, aby jeszcze lepiej zrozumieć kontekst każdego z praw.

Dołącz do ponad 2000 osób które czytają mojego newslettera.

Bonus na start: Checklista 5 największych błędów, które popełniają firmy w marketingu.

Autor wpisu:

Wojciech Bizub

Copywriter & właściciel agencji WBIZNES. Wykładowca akademicki. Prelegent największych konferencji biznesowych I <3 Marketing oraz WBEXP z Garym Vaynerchukiem. Jego klienci mówią, że jest pierwszym marketerem, który dostarcza wyników, a nie wymówek.

Wyciągając wnioski z przeprowadzonych kampanii oraz światowych wzorców, stworzył strategię dynamicznego rozwoju dla firm – WBIZNES. Twierdzi, że marketing i sprzedaż to prosty schemat, którego każdy może się nauczyć m.in. z jego programów szkoleniowych online.

Strona wykorzystuje pliki cookies w celu prawidłowego jej działania oraz korzystania z narzędzi analitycznych, reklamowych i społecznościowych. Zobacz szczegóły