(function(w,d,s,l,i){w[l]=w[l]||[];w[l].push({'gtm.start': new Date().getTime(),event:'gtm.js'});var f=d.getElementsByTagName(s)[0], j=d.createElement(s),dl=l!='dataLayer'?'&l='+l:'';j.async=true;j.src= 'https://www.googletagmanager.com/gtm.js?id='+i+dl;f.parentNode.insertBefore(j,f); })(window,document,'script','dataLayer','GTM-W48JZR'); !function(f,b,e,v,n,t,s) {if(f.fbq)return;n=f.fbq=function(){n.callMethod? n.callMethod.apply(n,arguments):n.queue.push(arguments)}; if(!f._fbq)f._fbq=n;n.push=n;n.loaded=!0;n.version='2.0'; n.queue=[];t=b.createElement(e);t.async=!0; t.src=v;s=b.getElementsByTagName(e)[0]; s.parentNode.insertBefore(t,s)}(window, document,'script', 'https://connect.facebook.net/en_US/fbevents.js'); fbq('init', '584534911686250'); fbq('track', 'PageView');

6 błędów twórców produktów online

E-book, webinar, kurs online, podcast czy aplikacja – to tylko niektóre z wielu produktów online. Coraz więcej osób zaczyna je tworzyć, bo wydaje się, że zarabianie na nich jest bardzo proste. Na wyciągnięcie ręki mamy przecież mnóstwo programów i sprzętów, które nam to ułatwiają.

Czy w takim razie coś może stanąć na przeszkodzie w osiągnięciu sprzedażowego sukcesu? Tak! Poniżej sześć najczęstszych błędów popełnianych przez początkujących twórców produktów online:

Wersja audio:

Wersja skrócona – dla zabieganych:

  1. Chcesz szybko zacząć sprzedawać swój produkt.
  2. Uważasz, że Twój produkt na 100% się sprzeda.
  3. Nie inwestujesz pieniędzy w marketing.
  4. Nie inwestujesz czasu w naukę marketingu.
  5. Twój produkt nie jest unikalny.
  6. Nie masz dobrze przygotowanej kampanii reklamowej.

Wersja dłuższa – idealna do porannej kawy:

1) Chcesz szybko zacząć sprzedawać swój produkt
Sprzedaż to końcowy etap Twojej pracy. Najpierw musisz:

  • mieć pomysł na konkretny produkt online;
  • zdobyć wiedzę, know-how dotyczące dziedziny związanej z Twoim produktem;
  • stworzyć dobry i przydatny produkt;
  • zbudować społeczność, która później może być zainteresowana kupnem.

Gdy tworzę swoje programy szkoleniowe online, to bardzo dużo czasu poświęcam na to, aby moje produkty naprawdę przydały się klientom, rozwiązały jakiś ich problem, odpowiedziały na ich potrzeby. W tym celu tworzę dla nich swego rodzaju struktury, precyzyjne plany działania, gotowe rozwiązania konkretnych problemów – to, co każdy mój klient może w łatwy sposób wdrożyć u siebie. Myślę, że to droga do stworzenia dobrego produktu. 

Wiem – „guru” uczący, jak robić kursy online, mówią, że można zacząć bez pomysłu, bez wiedzy i bez społeczności i że oni właściwie zrobią wszystko za Ciebie. Brzmi jak bajka, ale w praktyce coś takiego się nie sprawdzi.

Ostatecznie cała odpowiedzialność za powodzenie leży na barkach twórcy. To dzięki niemu z ziarenka pomysłu wykiełkowała realizacja w postaci konkretnego produktu online. To jemu powinno zależeć na tym, aby produkt się sprzedał. Warto wierzyć w sprzedażowy sukces od samego początku, jednak z euforią warto chwilę poczekać i na początku zająć się ciężką pracą.

2) Uważasz, że Twój produkt na 100% się sprzeda
Bardzo dobrą praktyką jest testowanie tego, czy na Twój produkt znajdą się chętni. Już na etapie tworzenia produktu możesz:

  • poprosić swoją społeczność o wypełnienie ankiety, w której nie tylko napiszą o swoich oczekiwaniach, ale także określą, czy są zainteresowani zakupem;
  • stworzyć ofertę przedsprzedaży, dzięki której klienci będą mogli złożyć zamówienie jeszcze przed wypuszczeniem produktu na rynek;
  • przygotować korzystną ofertę Early Birds, dzięki której ludzie będą bardziej skłonni do zakupu.

W skrócie – trzeba mieć grupę osób, która wstępnie zadeklaruje zainteresowanie, bo nie ma nic gorszego niż z entuzjazmem stworzyć produkt, którego nikt nie chce kupić.

3) Nie inwestujesz pieniędzy w marketing
Jeżeli są pierwsi zainteresowani Twoim produktem, to znaczy, że już jest dobrze, a może być znacznie lepiej. Aby sprzedać naprawdę dużo i zarobić porządne pieniądze, potrzebny jest marketing. Sprzedaż to nie jest przypadkowe wydarzenie, ale pewien proces.

Kurs sam się nie sprzeda. Konieczna jest inwestycja. Albo mamy czas na nauczenie się skutecznej sprzedaży, albo mamy budżet na zatrudnienie kogoś, kto zna się na procesie sprzedaży. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę z tego, że jak ktoś się zna, to nie pracuje za 10 złotych za godzinę. I nawet jeśli kogoś zatrudnimy, to i tak musimy poświęcić nieco czasu na nauczenie się marketingowych podstaw.

4) Nie inwestujesz czasu w naukę marketingu
Bez marketingowych umiejętności nie będzie Ci lekko. Sprzedaż produktów online to umiejętność multidyscyplinarna: dziennikarsko-aktorsko-nauczycielsko-graficzno-montersko-wideo-edytorska. Jeżeli chcesz dobrze zarobić na swoim produkcie, to czeka Cię sporo nauki. Dobry marketer to taki człowiek orkiestra. Widzę to po sobie. Pomimo tego, że mam zespół osób, które dla mnie pracują, to większości rzeczy i tak musiałem się nauczyć, aby z każdą pierdołą nie biegać do ludzi.

Jeżeli wiesz, że brakuje Ci marketingowej wiedzy i lubisz sprawdzone rozwiązania, to prawdopodobnie zainteresuje Cię mój program szkoleniowy „Plan marketingowy w 12 krokach”. Od czasu do czasu mam takie okienko sprzedażowe, w którym można odebrać dostęp do materiału w bardzo dobrej cenie. Na pewno dowiesz się o nim z mojego newslettera.

5) Twój produkt nie jest unikalny
Twój produkt musi się jakoś wyróżnić. Może jest skierowany do jakiejś wąskiej grupy odbiorców, a może jako jedyny w branży wyczerpuje dany temat od A do Z? Nie tylko treść może być wyróżnikiem, może nim też być forma, konwencja, w jakiej przedstawiasz jakieś zagadnienie.

Warto sobie przemyśleć, co mam ja, a czego nie ma nikt inny na rynku. Nikt nie chce kupić kolejnego produktu dokładnie takiego samego jak 600 innych. Nad tym wyróżnikiem warto się zastanowić już na początku pracy nad produktem.

6) Nie masz dobrze przygotowanej kampanii reklamowej
Zanim wystartujesz z kampanią, musisz się do niej bardzo dobrze przygotować. Porządna kampania to duża sprzedaż, ale też duuużo pracy do wykonania. Wszystko, co się da, 95% rzeczy, trzeba przygotować wcześniej (chodzi np. o szablony maili czy grafiki), bo w trakcie kampanii nie ma na to czasu.

Na drodze początkującego twórcy produktów online czai się mnóstwo pułapek. W tym tekście krótko wspomniałem o niektórych z nich. Czy warto wchodzić na ścieżkę tworzenia produktów online? Nie chcę Cię zrażać, ale nie jest to droga dla każdego. Możesz się sprawdzić. Zrób sobie test i przez jakiś czas edukuj ludzi, regularnie publikując np. Instagram Stories. Jeżeli będziesz dzielić się wartościową treścią i ludziom się to spodoba, to znak, że warto zastanowić się nad bardziej zaawansowanym formatem, jakim jest produkt online.

Liczę na to, że mój wpis rozszerzy Twój sposób patrzenia na marketing.  Jeżeli chcesz być na bieżąco z praktycznymi informacjami dotyczącymi marketingu, koniecznie zapisz się na mój newsletter. 

Dołącz do ponad 2000 osób które czytają mojego newslettera.

Bonus na start: Checklista 5 największych błędów, które popełniają firmy w marketingu.

Autor wpisu:

Wojciech Bizub

Copywriter & właściciel agencji WBIZNES. Wykładowca akademicki. Prelegent największych konferencji biznesowych I <3 Marketing oraz WBEXP z Garym Vaynerchukiem. Jego klienci mówią, że jest pierwszym marketerem, który dostarcza wyników, a nie wymówek.

Wyciągając wnioski z przeprowadzonych kampanii oraz światowych wzorców, stworzył strategię dynamicznego rozwoju dla firm – WBIZNES. Twierdzi, że marketing i sprzedaż to prosty schemat, którego każdy może się nauczyć m.in. z jego programów szkoleniowych online.

Strona wykorzystuje pliki cookies w celu prawidłowego jej działania oraz korzystania z narzędzi analitycznych, reklamowych i społecznościowych. Zobacz szczegóły