5 mitów na temat strategii marketingowej

Mitologię tworzyli starożytni, by móc choć trochę bardziej zrozumieć otaczający i przerażający ich świat, wyjaśnić przyczyny różnych zjawisk, które wpływały na ich życie.

Jednak czy my nie mamy podobnie? Czy sami nie tworzymy sobie własnych “mitów”, by wytłumaczyć sobie, że coś nie działa – chociaż powinno, by mieć wymówkę przed zrobieniem czegoś, czego nie rozumiemy albo po prostu się obawiamy?

Strategia marketingowa produktu przykład

Jeśli strategia marketingowa to coś, co wydaje Ci się fatalną siłą, która ciąży nad Twoim biznesem, ten wpis jest dla Ciebie. Przyjrzyjmy się 5 mitom na temat tworzenia strategii marketingowej, w które ludzie nadal wierzą:

1 mit – sukces osiąga się błyskawicznie

Wielu osobom wydaje się, że sukces firm to działanie z poniedziałku na wtorek. Niektórzy sądzą, że sukces biznesowy to dotknięcie czarodziejskiej różdżki.

Jednak tworzenie marki to nie sprint, to maraton. My jednak porównujemy się do ludzi, którzy są w świetle reflektorów, czyli na mecie i zbierają laury. Nie widzieliśmy ich długiej drogi do sukcesu. Pytamy: dlaczego nie mamy takich wyników? Chcemy biegać, a jeszcze nie nauczyliśmy się chodzić.

Prawda jest taka, że – zanim będziemy finiszować w świetle jupiterów – najpierw musimy ubrać t-shirt oraz stare tenisówki i w ogóle… zacząć biegać.

2 mit – trzeba dużo pracować

Zdecydowanie najgorzej realizować strategię kuli bilardowej. Uderzamy z całej siły i… energia rozprasza się na wszystkie strony, zupełnie bez planu i bez sensu. To tak jakby kapitan wydał komendę: cała naprzód, we wszystkich kierunkach.

Nie działaj bezcelowo, nie karczuj lasu, którego nie trzeba wycinać. Będziesz konać ze zmęczenia, podczas gdy cała konieczna praca pozostała do wykonania. Wyznacz sobie kierunek działania, bądź efektywny, nie tylko zapracowany.

3 mit – strategia nie daje wyników

Sukces to składowa wielu elementów. Jak w treningu biegacza – samo truchtanie nic nie daje. Potrzeba jeszcze zbilansowanej diety, suplementów, opieki psychologa.

Tak samo w biznesie – działanie “gdzieś” i “jakoś” niewiele daje. Czy dla sportowca sam wysiłek na sali przyniesie złoto? Nie. Podobnie “odżywki”, które przyjmuje nasz biznes muszą być dostosowane do specyfiki naszej działalności.

Nie działaj jakkolwiek na podstawie strzępków informacji – zupełnie nieadekwatnych dla Twojego biznesu. Jeśli sprzedajesz hot-dogi – porady marketingowe adresowane do fabryki odrzutowców mogą się nie sprawdzić.

4 mit – strategia jest droga

Może wydaje Ci się, że wspomniałem już o tylu elementach, że – nie ma siły – to musi być drogie, czyli wymagające wielkich nakładów sił i środków. Niekoniecznie.

Co z tego, że udostępnisz 20 postów na Facebooku, które będą złe i niczego nie zmienią? Lepiej jest wrzucić 2-4 posty, które będą sprzedawać. Wcale więc nie potrzeba wielkich nakładów.

Stosuj analogie, metafory, porównania. Przybliż swój produkt swoim klientom, pokaż go w ich własnym świecie. Nie wymagaj, by byli erudytami, odwołaj się do ich codziennych doświadczeń. 

Liczy się Twój sposób działania, nie intensywność.

5 mit – planowanie jest trudne

To chyba najbardziej rozpowszechniony mit. Kiedy masz coś zaplanować – czekasz aż przyjdzie wena? Nie jesteś sam, ale niestety, to droga donikąd.

Jestem fanem schematów. Uważam, że marketingu każdy może się nauczyć. Nie czekam na oświecenie, stworzyłem specjalny model, który pomaga sobie poukładać wszystkie elementy.

A tych schematów można się nauczyć…

Sprawdź, na jakim poziomie marketingu jest Twój biznes

  • 5-punktowa checklista pomoże w diagnozie marketingu
  • Merytoryczna inspiracja, gdy "oczekuję czegoś więcej"
  • Wyłącznie najistotniejsze elementy pod sprzedaż

Pobierając materiał wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych od Wojciech Bizub skuteczny e-marketing z siedzibą w Cieszynie, ul. Odległa 76 (Administrator danych). Mogę cofnąć zgodę w każdym czasie. Dane będą przetwarzane do czasu cofnięcia zgody. Administrator przetwarza dane zgodnie z Polityką Prywatności. Mam prawo dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo sprzeciwu, prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego lub przeniesienia danych.

Komentarze

  1. Mity na temat strategii marketingowej to po prostu coś strasznego. Co więcej, obawiam się, że nawet takie teksty, jak ten niewiele zmienią. Według mnie problem jest poważny.

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

AUTOR

znawca biznesu

Wojciech Bizub 

Copywriter. Dzisiaj klienci mówią, że jest pierwszym marketerem, który dostarcza wyników, a nie wymówek. Wyciągając wnioski z przeprowadzonych kampanii oraz światowych wzorców stworzył strategię marketingową WBIZNES. Jego wizytówką są osiągane wyniki oraz opinie klientów: https://www.youtube.com/watch?v=XxQAhF5IDB8. Autor kilku kursów online. Praktyk prowadzący szkolenia w ramach Akademii Ekspertów 2.0 u Pawła Danielewskiego.