Grafiki z Google są zdjęciami wyrzuconymi do Internetu przez autorów, czyli przez osoby, które je stworzyły. Musisz wiedzieć, że nawet jeśli coś zostało opublikowane w Internecie, nie znaczy to, że każdy może z tego publiczne korzystać tym bardziej, jeżeli to są naprawdę dobre zdjęcia.
Możesz przeglądać, powiększać, inspirować się, ale nie powinieneś ich wykorzystywać do własnych celów, zwłaszcza jeśli dzięki temu chcesz zarobić. Co więc zrobić, jeżeli posiadasz stronę lub prowadzisz mediach społecznościowe i potrzebujesz zdjęć lub grafik w wysokiej rozdzielczości?
Przykłady różnych licencji
Oczywiście wyjątek stanowią zdjęcia, przy których wyraźnie zaznaczono, że mamy prawo do ich wykorzystania komercyjnego. Przyjrzyjmy się bliżej pięciu opcjom, które Google nam udostępnia:
- z dowolną licencją – Zbiór zawiera wszystkie licencje.
- oznaczone do ponownego wykorzystania z modyfikacją – Teoretycznie można wykorzystywać nawet w celach komercyjnych, jak i modyfikować.
- oznaczone do ponownego wykorzystania – Teoretycznie można wykorzystywać nawet w celach komercyjnych.
- oznaczone do ponownego wykorzystania w celach niekomercyjnych z modyfikacją – Teoretycznie można wykorzystywać w celach niekomercyjnych, jak i modyfikować.
- oznaczone do ponownego wykorzystania w celach niekomercyjnych – Teoretycznie można wykorzystywać w celach niekomercyjnych.
Dlaczego dopisałem słowo „teoretycznie”? Bo nie ma co do tego pewności. Zawsze może się okazać, że autorem grafiki, czy zdjęcia jest inna osoba niż ta, która publikowała go w Internecie. Na wszelki wypadek lepiej nie ryzykować i zupełnie zrezygnować z bazy grafik Google.
Zdjęcia bez ograniczeń – szukaj licencji Creative Commons Zero
Licencja, której powinieneś szukać to Creative Commons (CC). Oznacza ona, że obraz ma “pewne prawa zastrzeżone”, zamiast wszystkich praw zastrzeżonych. Wszystkie są bezpłatne, jednak twórca może zażądać od osoby korzystającej z jego dzieła konkretnych czynności. Z czym możesz się spotkać udostępniając grafiki?
Jeśli zdjęcie ma BY lub znaczek umieszczony poniżej, oznacza to, że osoba, która pobrała zdjęcie musi umieścić informację o tym, kto je stworzył.
NC (Noncommercial) oznacza, że nie możesz korzystając z zdjęcia osiągnąć żadnych zysków komercyjnych – możesz za to dowolnie je wyświetlać, kopiować, udostępniać itd. Czyli jeśli np. tworzysz prezentację na uczelnię – nie ma problemu, korzystaj z tego zdjęcia. Jeśli prezentację na spotkanie z partnerem biznesowym – niestety musisz to je odrzucić.
Możesz za to skorzystać z zdjęcia ND (No Derivative Work), o ile go nie zmienisz.
Ostatnią licencją jest SA – co oznacza, że możesz dowolnie zmieniać dane dzieło, o ile dalej wypuścisz je na tej samej licencji. I słusznie, ktoś się napracował i wypuścił dany obraz pro publico bono, a Ty chcesz zbierać tantiemy? Możesz słono za to zapłacić, jeśli prawda wyjdzie na jaw.
Licencje mogą się łączyć
Zdjęcie może jednocześnie mieć licencję BY i ND. Będzie oznaczone wtedy jako CC BY-ND. Jak rozpoznać. jakie prawo mamy do znalezionej przez nas grafiki? Cóż, najbezpieczniej (i to moja mocna rekomendacja) zupełnie nie korzystać z grafik Googla. Dzięki temu nasza firma może uniknąć przykrych konsekwencji finansowych za naruszenie praw autorskich.
Legalne grafiki (creative commons)
Co w zamian? Mamy dwa rozwiązania. Pierwsze z nich to całkowicie bezpłatne i darmowe banki zdjęć. Poniżej zamieszczam 35 najpopularniejszych banków zdjęć, z których można w większości korzystać do woli. Zaznaczam, że w większości, bo za każdym razem warto rozeznać – jakie konkretnie prawa obowiązują dane zdjęcie. Pamiętaj, że bezpłatne niekoniecznie oznacza darmowo. Czasami będzie to opisanie zdjęcia linkiem do banku zdjęć lub do strony autora. Czasami wystarczy samo nazwisko twórcy danej grafiki czy też zdjęcia.
Strony z darmowymi zdjęciami
Możesz na nich znaleźć zdjęcia do wykorzystania w swojej twórczości. Na niektórych z nich wyszukiwarka reaguje nawet na zapytania zadane w języku polskim – pixabay.
- https://unsplash.com/
- https://pixabay.com/
- https://picjumbo.com/
- http://skuawk.com/
- http://join.deathtothestockphoto.com/
- http://nos.twnsnd.co/
- http://www.gratisography.com/
- http://isorepublic.com/
- http://www.lifeofpix.com/
- https://firmbee.com/freebies/
- http://getrefe.com/downloads/category/free/
- https://stock.tookapic.com/?filter=free
- https://pixabay.com/
- http://pickupimage.com/
- http://startupstockphotos.com/
- http://moveast.me/
- http://jeshoots.com/
- http://travelcoffeebook.com/
- http://georgeyanakiev.com/donterase/
- http://www.designerspics.com/
- http://www.freemagebank.com/
- http://www.splitshire.com/
- https://goodstock.photos/
- http://skitterphoto.com/
- http://jaymantri.com/
- http://www.jonasjonasjonas.com/
- https://stocksnap.io/
- http://stokpic.com/
- http://magdeleine.co/license/cc0/
- http://mmt.li/
- http://snapwiresnaps.tumblr.com/
- http://barnimages.com/
- http://instastock.co/
- http://foodiesfeed.com/category/free-food-images/
- http://kaboompics.com/
- http://lockandstockphotos.com/
W bankach znajdziesz miliony zdjęć. Z pewnością znajdziesz takie kategorie, które spasuje do Twojego projektu.
Własne zdjęcia na stronę internetową
Drugie rozwiązanie to korzystanie ze zdjęć i grafik stworzonych przez nas lub specjalnie dla nas. W takim wypadku to Ty jesteś właścicielem danego obrazu i możesz zadecydować – czy chcesz, aby inni też go używali. Korzystaj wyłącznie z materiałów, które możesz wykorzystywać w swoim biznesie zgodnie z prawem. Chyba nie chcesz, żeby ktoś kradł Twój produkt i korzystał z niego bezpłatnie, prawda?
Temat dopasowania zdjęć do reklam to tylko kropla w morzu tematów, które możesz omówić w trakcie konsultacji marketingowych.