Cena to w Polsce wciąż temat tabu. W szczególności problematyczna jest sytuacja, gdy sprzedaje się czas. Przyjrzyjmy się wynikom badania, w którym polskie agencje i freelancerzy wypowiedzieli się na temat oczekiwanych stawek za najpopularniejsze usługi marketingowe.
Ile kosztują usługi marketingowe – Wyniki
Ankietę stworzoną w Google Forms wypełniło 170 osób i przedstawicieli firm. To wystarczająco reprezentatywna grupa, by można było dostrzec pewne tendencje. Dla ujednolicenia wyników należało:
- przeliczyć stawki z EUR na PLN po kursie NBP z dnia 21.08
- usunąć wszelkie komentarze
- zsumować, gdy kwota została rozbita na składowe
- uśrednić, jeżeli zostały podane widełki
Przyjrzyjmy się więc poszczególnym pytaniom i kwotom, które padły w odpowiedziach.
Ile kosztuje strona www?
PYTANIE 1: Klient potrzebuje standardowej strony internetowej na szablonie RWD (wyświetla się na urządzeniach mobilnych) z 5 zakładkami: oferta, galeria, formularz, kontakt, o nas. W pakiecie Google Analytics (statystyki) i podstawowa konfiguracja. Bardzo podstawowe teksty i 10 obrazków ze ShutterStocka (bank ze zdjęciami). Jakiej ceny za taką usługę w wersji standardowej może oczekiwać w Waszej firmie?
Ile kosztuje obsługa reklam na Facebooku?
PYTANIE 2: Klient myśli o reklamie na Facebooku. Budżet zewnętrzny wynosi 1000 zł . Konieczne jest 5 elementów: stworzenie koncepcji, dobranie grupy docelowej, 3 grafiki, przygotowanie tekstów oraz optymalizacja przez 30 dni. Jakiej ceny za taką usługę w wersji standardowej może oczekiwać w Waszej firmie?
Ile kosztują usługi marketingowe w zakresie reklamy Adwords?
PYTANIE 3: Klient poszukuje osoby do obsługi reklamy Adwords polegającej na uruchomieniu kampanii wyszukiwarkowej dosłownie od zera dla lokalnego biznesu. Budżet zewnętrzny wynosi 1000 zł. Jakiej ceny za taką usługę w wersji standardowej może oczekiwać w Waszej firmie? Wyraź liczbowo.
Ile kosztuje zaprojektowanie strony lądowania?
PYTANIE 4: Klient chciałby stworzyć landing page’a dla konkretnej usługi lub produktu wraz ze stroną podziękowania, podpięciem Pixela Facebooka (do śledzenia osób, które były na stronie), Google Analytics oraz przygotowaniem grafiki, tekstów i pocięciem.
Ile kosztuje napisanie wpisu blogowego?
PYTANIE 5: Klient zleca przygotowanie wpisu blogowego razem z research’em (badaniem tematu) i dopasowaniem grafiki do treści artykułu. Jakiej ceny za 1800 znaków tekstu wraz ze spacjami może oczekiwać?
Ile kosztuje zaprojektowanie mailingu?
PYTANIE 6: Klient pragnie przygotować mailing dla sklepu internetowego dotyczący 10 jego produktów. Potrzeba opracowania strategii, przygotowania grafiki, tekstów i ich pocięcia oraz wysyłki mailingu z programu klienta do 100 leadów. Jakiej ceny za taką usługę w wersji standardowej może oczekiwać w Waszej firmie? Wyraź liczbowo.
Ile kosztuje prowadzenie fanapge?
PYTANIE 7: Klient poszukuje osoby do prowadzenia fanpage’a 1000-2000 polubień, odpowiadania na komentarze, odpisywania na wiadomości, tworzenia kalendarza wpisów oraz przygotowania grafik i tekstów (około 10 wpisów miesięcznie). Bez reklam. Jakiej ceny miesięcznie może się spodziewać?
Ile kosztuje praca grafika / agencji graficznej?
a. Opracowanie projektu wizytówki i papieru firmowego:
b. Stworzenie logo:
c. Zaprojektowanie ulotki dl:
d. Przygotowanie roll-up’a:
Ciekawe jest to, że praktycznie w każdym przypadku wykres cen układa się w „odwrócone L”. EDIT: Paweł zasugerował, że przez duży rozrzut wyniki tracą wiarygodność. Przeanalizowałem odpowiedzi i przeliczyłem, że kwoty aż 4,1% badanych agencji i freelancerów są zdecydowanie wyższe od „średniej rynkowej”. Czy to coś dziwnego, nienaturalnego? Absolutnie nie. Praktycznie w każdej branży występuję uproszczony podział na produkty budżetowe, znajdujące się w średniej półce cenowej oraz premium.
O co chodzi w usługach marketingowych klasy premium? Za takimi działaniami zazwyczaj stoi doświadczenie. Doświadczenie daje efekty.
Usługi marketingowe – Tabelaryczne zestawienie wyników (PLN netto)
Wnioski z badania dla agencji
Jesteś w najniższym przedziale kwotowym: warto pomyśleć o zainwestowaniu w szkolenia i podniesieniu cen, bo taka inwestycja niezwykle szybko się zwróci.
Jesteś w tzw. średniej: z jednej strony dobrze, ale z drugiej… co zrobić, aby wyróżnić się w tłumie firm, które sprzedający podobny produkt, podobnej jakości i w podobnej cenie?
Świadczysz usługi premium: co możesz zrobić, aby dostarczać klientom jeszcze lepszych efektów?
Usługi marketingowe – Wnioski z badania ceny dla właścicieli firm
Zaczynasz? Na samym początku radzę Ci skorzystać z kogoś, kto potrafi poukładać firmę i jej rozwój w obszarze komunikacji marketingowej. Mając poukładane działania przez jakiś czas można zlecać działania mniej doświadczonym podwykonawcom i jednocześnie nie wyczyścić sobie portfela. Równie dobrze możesz samodzielnie nauczyć się prostych działań marketingowych. Dzisiaj wszystkie systemy są bardzo proste w obsłudze.
Prowadzisz firmę od jakiegoś czasu? Sprawdź, czy nie przepłacasz za prowadzone działania marketingowe. Gdy zaczyna się w firmie powodzić, bardzo łatwo wydaje się pieniądze i można narobić sobie niepotrzebnych kosztów. W zakresie pomiędzy medianą a średnią możesz spodziewać się całkiem przyzwoitej usługi. Z drugiej strony, jeżeli marketing Twojej firmy się jest „średni”, to może warto poszukać kogoś droższego, ale z innym podejściem i pomysłem?
Prowadzisz usługi / dostarczasz produkty klasy premium? W takim przypadku wszystko powinno być premium! 🙂
Ile kosztują usługi marketingowe? [infografika]
Stworzenie tego materiału kosztowało mnie masę czasu i energii. Jeżeli możesz, to podaj go dalej. Dzięki 🙂