personal branding

Personal branding – Jak zbudować silną markę osobistą i być autentycznym?

Marka osobista to coś, co ludzie mówią o Tobie, gdy wychodzisz z pomieszczenia. Marka osobista to zbiór emocji, które ludzie odczuwają przed, w trakcie i po rozmowie z Tobą. To ostatnie wrażenie, które zostaje w głowie po kontakcie z Tobą.

O jednym się mówi, że jest punktualny, a o drugim – skromny / pewny siebie / wyluzowany.

Skupiając się na personal brandingu musisz troszczyć się o spójny wizerunek, aby potencjalny klient widział w Twojej firmie ważnego gracza. Dzięki temu zbudujesz silną markę osobistą i staniesz się liderem w swojej dziedzinie.

Personal branding – Definicja

Personal branding to nic innego jak budowanie marki osobistej. Jedni robią to świadomie, inni – zdają się na los. Jednak, jak pokazują moje obserwacje i doświadczenia, działania świadome dużo bardziej sprawdzają się w biznesie i zwiększają zaufanie klientów.

Personal brand – Po co tworzyć markę osobistą?

Na początku ustalmy sobie jedną rzecz. Jeżeli prowadzisz firmę w dzisiejszych czasach, to silna marka osobista pomoże Ci dotrzeć do nowych klientów i rozkręcić biznes. A to wszystko dzięki internetowi.

On stanowi ogromną dźwignię. To oznacza, że możesz ją wykorzystać do budowania marki osobistej i rozwoju biznesu. Należy jednak pamiętać, że ta dźwignia działa w dwie strony. Równie dobrze możesz sobie bardzo zaszkodzić tym, co publikujesz w sieci. Internet nie zapomina. Istnieje prosta zasada, która pomoże Ci właściwie dobrać publikowane treści.

Nie udostępniaj w Internecie niczego, czego byś nie pokazał na bilbordzie w centrum miasta obok swojego zdjęcia, imienia i nazwiska oraz numeru telefonu.

Jeśli chcesz budować markę osobistą, która będzie miała silny wpływ na klientów, to zwróć szczególną uwagę na 5 aspektów personal brandingu.

Budowanie marki osobistej – Strategia

Strategia marketingowa jest podstawą. Nieważne, czy prowadzisz mały, lokalny biznes w turystycznym miasteczku, czy międzynarodowy brand, mający siedziby w kilkunastu krajach.

Budowanie marki osobistej wpisuje się w zakres strategii marketingowej. Co więcej, dla małych firm, to może być kluczowym punktem pozyskującym klientów.

Przy tej okazji warto wspomnieć o tym, że mały biznes (np. jednoosobowa działalność gospodarcza) dzięki personal brandingowi może konkurować z większymi firmami. Klienci bardziej ufają twarzom niż brandom. Pokazując ludzką stronę, budujesz zaufanie. To proste.

Według licznych badań, 92% ludzi ufa rekomendacjom „zwykłych” osób (nawet jeśli ich nie znają). A 91% konsumentów twierdzi, że kupiłoby produkt od autentycznych marek.

Czy to oznacza, że wielkie firmy nie mają żadnych szans z małymi markami? Nie. W takim razie, jak mogą wykorzystać personal branding u siebie? Odpowiedź jest prosta. Powinni pokazywać twarze swoich pracowników lub delegować jednego pracownika, który stanie się twarzą całej firmy.

Na to też są badania. 82% klientów jest bardziej skłonnych ufać firmie, gdy jej kadra kierownicza jest aktywna w mediach społecznościowych. A 77% konsumentów jest bardziej skłonnych do zakupu, kiedy CEO jest obecny w social mediach.

Ale wróćmy do strategii dotyczącej budowania własnej marki. Strategia odpowiada na 3 pytania.

Co?

CO chcesz osiągnąć? Jaki ma być efekt działalności w świecie wirtualnym? Co ludzie od Ciebie otrzymają, czyli jakie problemy rozwiążesz? Jakie emocje mają towarzyszyć osobom, które wymieniają publicznie Twoje imię i nazwisko? Do czego jest Ci to wszystko potrzebne?

Dlaczego?

Im mocniejszy powód DLACZEGO, tym łatwiej odpowiedzieć sobie… Im więcej powodów DLACZEGO, tym łatwiej zmotywować się do działania. Dlaczego ktoś ma za Tobą podążać? Co dajesz ludziom? Jakie problemy rozwiązujesz?

Jak?

Jak dążysz do realizacji założonych celów? Jak to pokażesz? Jakie narzędzia wykorzystasz? Do kogo będziesz mówić? Jak dotrzesz do grupy docelowej?

Zdjęcia i filmy w kreowaniu marki osobistej

Obraz, tak samo jak Merci, wyraża więcej niż 1000 słów. Internet jest przeglądany. Szybka porada. Bądź w jakimś stopniu podobny do osób, do których mówisz. Lubimy osoby podobne, bzdurą jest, że przeciwieństwa się przyciągają.

Nie bój się pokazywać swojej twarzy. To ona buduje zaufanie. W naszym mózgu znajduje się ośrodek odpowiedzialny za rozpoznawanie twarzy (Fusiform Face Area – FFA). Dzięki niemu szybciej rozpoznajemy twarze niż obiekty. Jakby tego było mało, FFA znajduje się w pobliżu ciała migdałowatego, które jest odpowiedzialne za przetwarzanie emocji.

Wniosek? Pokazuj swoją twarz na zdjęciach i filmach, aby szybciej zwrócić uwagę ludzi i zostać w ich pamięci.

Jednak zdjęcia to nie wszystko! Teraz liczą się także filmy. A może inaczej… Teraz liczą się głównie filmy. Szczególny nacisk warto postawić na krótkie formy, np. TikTok, Reels, Shorts. To one cieszą się największą popularnością.

W sieci mamy już mnóstwo twórców. A co za tym idzie – jest mnóstwo contentu. Czasy, w których było dziesięciu topowych twórców na YouTube bezpowrotnie minęły. Rynek się powiększa. Z tego względu trzeba dotrzeć do odbiorców za pomocą krótkich treści, które są łatwe w konsumpcji.

Skoro są łatwe w konsumpcji, to odbiorcy przyswoją ich więcej. Innymi słowy musisz wznieść się na wyżyny swoich umiejętności, aby zaciekawić odbiorców i przykuć ich uwagę.

Liczy się pierwszy rzut oka. Wobec tego na początku postaw ciekawe pytanie lub zainteresuj kontrowersyjną tezą. Następnie rozwiń temat, dodając ciekawe historie. Całość zwieńcz dosadnym pytaniem i zachęć do dysksuji w komentarzach. Proste.

Kontekst a silna marka osobista

Kontekst jest wszystkim. To taka piękna filiżanka, z której kawa (część merytoryczna) lepiej smakuje. Warto pamiętać też o tym, by mówić o sobie, ale nie na swój temat. Nie mów mi, ale pokaż mi.

Chcesz mieć wizerunek sportowca? Nie pisz o tym, że chodzisz na siłownię, czy jeździsz na rowerze. Pokaże efekty swojej pracy, trasy z aplikacji Endomonodo, itp. Social media to lubią.

Patrzymy, ale nie czytamy. Słuchamy, ale nie staramy się rozumieć. Dotykamy, ale nie czujemy. To stereotyp dzisiejszego, zabieganego człowieka. Wszystko musi być bardzo wyraźne. Make it simple, stupid. W Internecie powinno korzystać się z języka, który będzie zrozumiały nawet dla 10 latka. Co zrobisz, jak nic nie zrobisz? 🙂

Obraz jest narzędziem, które pozwala przekazać pewne komunikaty, które w formie pisemnej wymagałyby poświęcenia sporej ilości czasu przez odbiorcę.

Sytuacja #1: Kontekstowy personal branding

fiat personal brand

Wyobraź sobie moją znajomą, która jeździ czerwonym Fiatem Multipla. Jak sądzisz, ile ma lat? Jak się ubiera? Gdzie pracuje? Jaki jest jej stan cywilny? Ile zarabia?

Sytuacja #2: Kontekstowy personal branding

Ferrari marka osobista

Wyobraź sobie moją znajomą, która jeździ czerwonym Ferrari 458 Italia. Jak sądzisz, ile ma lat? Jak się ubiera? Gdzie pracuje? Jaki jest jej stan cywilny? Ile zarabia?

Prosty przykład. W poszczególnych sytuacjach wyobrażasz sobie dwie zupełnie inne kobiety. A przecież obie jeżdżą czerwonym autem z Włoch, prawda?

Sytuacja #3: Jak nie budować własnej marki?

„Jestem samotną mamą trójki dzieci i prowadzę firmę w domu.” Uważaj, co piszesz o sobie w Internecie. Niektóre informacje mogą Ci bardziej zaszkodzić niż pomóc. Nie liczy się to, co chcesz przekazać, ale to jak zinterpretują to Twoi odbiorcy.

Lepiej pochwalić się samodzielnością, umiejętnością radzenia sobie ze stresem i dobrą organizacją czasu. Mówimy o tej samej osobie, ale w dwóch różnych kontekstach. Widzisz różnicę?

Nie zrozum mnie źle. Tutaj nie chodzi o to, żeby ukrywać fakty. Chcę po prostu przekazać, że to nie są informacje, które należy pokazywać w nagłówkach.

Komunikat nadany nie równa się komunikatowi odebranemu. Budowanie wizerunku osobistego to ciągłe przymierzanie okularów. Okularów noszonych przez różne osoby. Spoglądanie na komunikat pod różnym kątem. Mapa to nie teren. Jeden symbol może być różnie interpretowany przez różne osoby. To ciągłe zastanawianie się, JAK moją markę będą postrzegać inni.

Pytanie JAK obejmuje również narzędzia, które wykorzystasz do komunikacji.

  • Czy będzie to blog?
  • A może wybrane platformy social media?
  • Czy jednak wszystkie media społecznościowe?

Marka osobista – artykuły

Najprostszym sposobem na dostarczenie wartościowych treści, jest rozwiązanie konkretnych problemów ludzi. Problemów, które mogą pojawić się na różnych etapach kontaktu z Tobą lub Twoim produktem.

Przykłady:

  • Czy tablet jest potrzebny początkującemu przedsiębiorcy?
  • Jak wybrać właściwy tablet do wykorzystania w małej firmie?
  • Gdzie kupić tablet w najniższej cenie?
  • Czy opłaca się kupić dodatkową gwarancję na urządzenie [kalkulacja]?
  • Jakie aplikacje warto zainstalować na początek na tablecie?
  • Który tablet najłatwiej sprzedać i za ile?

To tylko kilka poglądowych problemów, które może mieć Twój klient – jeżeli sprzedajesz tablety. Każda firma będzie miała swój zestaw.

Dlaczego jako personal brand musisz opracowywać takie tematy?

Nie każdy jest zdecydowany od razu kupić urządzenie. Nie każdego stać na taki zakup. A tak w ogóle to nie wszyscy potrzebują tego produktu.

Dzięki takim materiałom zaczniesz wyróżniać się na tle konkurencji. Ponieważ przestaniesz być firmą – sprzedawcą, a staniesz się branżowym ekspertem – obiektywnym doradcą (prawdziwą marką osobistą).

Może nie sprzedasz od razu urządzenia. Może wcale nie sprzedaż tabletu. Natomiast oszczędzisz pieniądze klienta, który prawdopodobnie okaże Ci wdzięczność zostawiając swoje pieniądze przy innej okazji.

Jako klienci, nie zawsze chcemy od razu kupować. Czasami szukamy informacji o produkcie. Czasami chcemy się do edukować. Jakie ciekawostki możemy usłyszeć od sprzedawcy? Raczej marne.

A od eksperta? Zawsze możemy dowiedzieć się ciekawych rzeczy. Dzięki temu tworzy się układ relacyjny. Klient wraca po nowe, ciekawe informacje. Właśnie na tym powinno zależeć wszystkim firmom. Na tym, by klient wracał i na tym, by mieć wizerunek branżowego eksperta, który służy cennymi radami. Sprzedawca również może być ekspertem. #sprawdzoneinfo

Autentycznym być – Sekret udanego marketingu, biznesu i personal branding

W biznesie sprowadza się do świadomości, że największym zasobem Twojej firmy jesteś Ty sam. Kiedy przestaniesz udawać, że jesteś, taki jak inni i skoncentrujesz się na własnych atutach, osiągniesz autentyczość.

Pamiętaj o swoich dobrych stronach, a wszystko to, w czym nie jesteś najlepszy zachowaj dla siebie. Pokaż, że nie jesteś robotem i czasem popełniasz drobne błędy. To dodaje wiarygodności. Jak sprawdzasz raz tekst, to nie musisz poprawiać go 16 razy. Ludzie lubią czuć, że „dla nich też jest szansa” 🙂

Jeżeli posiadasz autentyczną markę osobistą, Twoja konkurencja nigdy nie będzie dokładnie taka jak Ty.

Naturalność a budowanie własnej marki

Nie chodzi o to, żeby nagle zmieniać całe swoje życie i podporządkowywać go Internetowi. Bardziej chodzi o to, że w Internecie prezentuje się swoje mocne strony oraz te, z których chce się być znanym. Najczęściej 2-3 różne aspekty z życia. Więcej ludzie nie są w stanie poprawnie zapamiętać. Przeciętny człowiek jest w stanie zapamiętać maksymalnie 150 imion swoich znajomych, a co dopiero, kto się czym zajmuje.

Profesjonalizm = nuda?

Profesjonalizm nie oznacza, że za wszelką cenę należy być poważnym „jakby się kij połknęło.” Ach, Och, co ja to nie jestem. Powaga zabija powoli. Najwyższy poziom humoru, to umieć śmiać się z samego siebie. Jak wiadomo po śmiechu i… [info na priv] opadają wszelkie obiekcje. Naturalność to przede wszystkim pokazanie prawdziwej twarzy.

Personal branding bez przesady

Jeżeli lubisz poimprezować, to nie warto codziennie wrzucać zdjęć z imprezy, pustych butelek po alkoholu… No chyba, że zależy Ci na wizerunku gwiazdy Warsaw Shore. 90% pracodawców przegląda profile społecznościowe zanim skontaktuje się w sprawie rozmowy kwalifikacyjnej.

Tak! Personal branding jest także istotny na rynku pracy. Nawet 75% działów HR wyszukuje kandydatów do pracy przez internet, a 70% amerykańskich rekruterów odrzca kandydatów na podstawie informacji z sieci.

Personal branding i budowanie osobistej marki – Podsumowanie

Nie ważne czy mówimy o social mediach czyli Twitter (teraz X), LinkedIn, Instagram, Facebook, zarządzaniu własną firmą, rozpoznawalności. W każdym z tych obszarów dobra strategia personal branding Ci się przyda. Bycie rozpoznawalnym nie zawsze idzie w parze z autentycznością, a tym bardziej kompetencją. Reputacja to jedno. Ale osiąganie dzięki niej celów biznesowych i wizerunkowych to zupełnie co innego. Widzisz, że w zakresie swojego wizerunku jest wiele do poprawy? Chcesz na nim budować rozpoznawalność i zaufanie w branży? Bądź konsekwentny w pracy nad sobą.

Możesz stosować wiele strategii, czy pilnować komunikatów. Możesz precyzyjnie dobierać narzędzia, jednak najlepsze wyniki osiągniesz kontaktując się z profesjonalistą, który krok po kroku pomoże Ci zbudować markę osobistą oraz sprawdzi, czy jest spójna na wszystkich poziomach. W internecie możesz znaleźć wiele osób, które Ci pomogą. Ten wpis pozwoli Ci zweryfikować, czy ta osoba się zna na tym, co mówi.

WBIZNES-skuteczny-marketing-5-błędów

Dołącz do ponad 4500 osób, które czytają mojego newslettera.

Bonus na start: Checklista 5 największych błędów, które popełniają firmy w marketingu.

Może Cię również zainteresować:

Czym jest prowadzenie firmy?

Jeśli czytasz ten artykuł, to najpewniej prowadzisz firmę. Ale czy zastanawiasz się czasami nad tym, co tak właściwie to oznacza? Sprzedajesz produkty, dbasz o rozgłos, wystawiasz faktury, jesteś twarzą marki… coś z tej listy? Nic?

Czytaj więcej »

Autor wpisu:

Wojciech Bizub

Copywriter & właściciel agencji WBIZNES. Wykładowca akademicki. Prelegent największych konferencji biznesowych I <3 Marketing oraz WBEXP z Garym Vaynerchukiem. Jego klienci mówią, że jest pierwszym marketerem, który dostarcza wyników, a nie wymówek.

Wyciągając wnioski z przeprowadzonych kampanii oraz światowych wzorców, stworzył strategię dynamicznego rozwoju dla firm – WBIZNES. Twierdzi, że marketing i sprzedaż to prosty schemat, którego każdy może się nauczyć m.in. z jego programów szkoleniowych online.

Wojciech Bizub Odczaruj Marketing

Odbierz pierwszą lekcję

Dowiesz się, czym tak naprawdę jest miniatura i jaką pełni rolę w procesie percepcji treści. A poza tym zrozumiesz główną ideę tworzenia klikalnych grafik, która opiera się o mechanizm luki informacyjnej.

Twoje dane są bezpieczne, co potwierdza klauzula RODO [czytaj więcej]
Zapisująć się na szkolenie online wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych od Wojciech Bizub skuteczny e-marketing z siedzibą w Cieszynie, ul. Odległa 76 (Administrator danych). Mogę cofnąć zgodę w każdym czasie. Dane będą przetwarzane do czasu cofnięcia zgody. Administrator przetwarza dane zgodnie z Polityką Prywatności. Mam prawo dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo sprzeciwu, prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego lub przeniesienia danych.