Ile razy zdarzyło Ci się zapisać wszystkie zadania na kartce, która później się zgubiła. Może chciałeś zobaczyć, czym zajmowałeś się w zeszłym tygodniu, jednak nie wszystkie listy zadań trafiły na swoje miejsce? Niedawno znalazłem i zacząłem korzystać ze znakomitego programu do zarządzania czasem, planowania zadań i zarządzania projektami – nawet grupowymi!
Efektywność pracy
Ta aplikacja to NOZBE. System oparty jest o znakomitą metodologię Davida Allena: Getting Things Done. Krótko streszczę Ci jej założenia:
Zasada pierwsza – Multitasking?
Nie możesz pracować, gdy Twój umysł skupia się jednocześnie na zbyt wielu zadaniach. Jeżeli w trakcie pracy pojawia się w Twojej głowie nowy pomysł lub zadanie do wykonania, to zapisujesz je w notatniku. Dzięki temu nie przerwiesz aktualnie wykonywanej czynności. Nasz umysł, podobnie jak komputer, nie jest w stanie wykonywać kilku czynności jednocześnie. Komputer przetwarza dane jako ciąg zer i jedynek. W jednym momencie jest w stanie pracować tylko nad jednym zerem lub jedną jedynką. Podzielność uwagi to tylko pozory. Tak naprawdę to bardzo szybkie przeskakiwanie z jednego zadania do drugiego, i z powrotem. W efekcie jest nam ciężko skupić się nad wykonywanym zadaniem.
Zasada druga – Korzystaj ze skrzynek
W Twoim życiu jest kilka skrzynek. Skrzynek, za pomocą których trafiają do Ciebie różne informacje. Ważne jest to, by każdą z tych skrzynek przeglądać co najmniej raz w tygodniu i zadecydować, co zrobić z każdą zawartą tam pozycją. Napiszę o swoich skrzynkach, by dokładnie wyjaśnić, co mam na myśli.
a) skrzynka pocztowa – przeglądam maile dwa razy dziennie o wyznaczonych porach. O 6:20 i 14:00. W trakcie tego przeglądu decyduję o tym, co zrobię z poszczególnymi wiadomościami. Oczywiście nie na wszystkie wiadomości mogę od razu odpowiedzieć, wtedy szybko przesyłam je do NOZBE z adnotacją – odpowiedzieć później. Na pozostałe krótko odpowiadam lub od razu usuwam.
b) skrzynka fizyczna – tutaj trafia korespondencja, faktury, materiały do opracowania i wszystko, co zostało przekazane w formie fizycznej.
c) zakładka z artykułami do przeczytania – to dla mnie miejsce, w którym zapisuję artykuły, poradniki, które mnie zainteresowały, a nie mam w danej momencie czasu, na ich przeczytanie.
d) folder z pobranymi plikami – raz w tygodniu przeglądam jego zawartość i decyduję, co usunąć, aby nie zaśmiecać sobie dysku komputera.
Efektywność definicja
Zasada trzecia – Nawet Twoje życie to projekt
To co uważałeś za zadanie, jest projektem, jeżeli wymaga wykonania więcej niż jednej czynności. Jeżeli widzę na mojej liście zadań „projekt”, to szybko rozbijam go na mniejsze, łatwo wykonywalne zadania. Dlaczego? Jeżeli w ramach jednego podpunktu na liście musisz wykonać więcej zadań, to łatwo możesz się zniechęcić i pominąć ten punkt. Bardzo często do wykonania zadania potrzebne są dodatkowe informacje. Korzystając z NOZBE do każdego projektu mogę dodać notatki lub wymagane materiały, tak by wszystkie informacje mieć zawsze pod ręką. Dla mnie ważne jest również to, że niezależnie od urządzenia, na którym w danej chwili pracuję posiadam komplet informacji, ponieważ NOZBE zostało napisane praktycznie pod każdy system i synchronizuje się pomiędzy poszczególnymi urządzeniami.
Zasada czwarta – Wyznaczanie najważniejszego zadania
Nie ma dla Ciebie lepszego doradcy, niż Ty sam dla siebie jesteś. Wyznaczanie najważniejszego zadania polega na szczerej odpowiedzi na pytanie. CO TERAZ POWINNO BYĆ MOIM NAJWAŻNIEJSZYM ZADANIEM? Wyznaczenie najbliższego zadania leży u podstaw koncepcji Getting Things Done. Każdy z nas w ciągu dnia wykonuje niezliczoną ilość zadań. Trudno jest pracować szybciej, należy jednak robić rzeczy we właściwej kolejności. Pytanie pomocnicze? Co przyniesie Ci natychmiastowy efekt w osiągnięciu Twojego celu? To właśnie może być Twoje najbliższe zadanie. Zasada małych sukcesów w biznesie, kiedy możemy „zobaczyć” realny efekt działania, jest wyjątkowo motywująca.
Zasada piąta – Zasada dwóch minut
Jeżeli zadanie zajmie Ci mniej niż dwie minuty, to nie zapisuj go na liście na potem. Samo zapisanie, następnie odczytanie zajmie Ci podobną ilość czasu. Najlepiej wykonaj takie zadanie od razu. Kolejne kluczowe dla ludzi produktywnych zasady pojawią się w >>>>>kolejnym wpisie.
Twoje dwie minuty właśnie się rozpoczęły. Proszę Cię o komentarz poniżej, nie odkładaj tego na potem 🙂