Szachy to gra, którą lubię z kilku powodów. Wymaga wysiłku intelektualnego i sporej ilości cierpliwości oraz skupienia. A wszystko to zmusza gracza do reagowania na zaistniałą sytuację.
Istnieją także posunięcia optymalne i fatalne. Żeby odnieść sukces należy przygotować odpowiednią strategię i sprawdzać założenia taktyczne w praktyce. Zupełnie jak w biznesie i marketingu. Poznaj więc 5 podobieństw tej szlachetnej i starożytnej gry do świata sprzedaży!
Strategia marketingowa firmy przykład
I. Posiadanie planu jest lepsze od działań pozorowanych
Nawet jeśli Twoja strategia marketingowa jest bardzo prosta – to i tak masz przewagę nad tymi, którzy wykonują improwizowane i bezmyślne ruchy pod wpływem emocji. To prawda, że czasem uda im się w ten sposób “zbić piona”, ale zwykle kosztem utraty cenniejszej figury lub nawet przegranej partii.
Pamiętaj, że sama znajomość ruchów wszystkich marketingowych bierek nie wystarczy. Wszystko zależy od tego, w jaki sposób nimi operujesz (i w jakiej kolejności).
II. Na szachownicy nie ma nieistotnych figur
Podczas szachowej rozgrywki nie ma figur, które nic nie znaczą. Bić damę można także zwyczajnym pionkiem. Ten sam pionek może odgrywać kluczową rolę w misternie przygotowywanej zasadzce i przyczynić się do mata w kilku posunięciach.
Zawsze bierz pod uwagę, że w biznesie nawet najdrobniejszy element może okazać się tym, które decyduje o skuteczności całego mechanizmu strategii. Dbaj o detale, bo to z nich powstaje całość!
Strategia marketingowa produktu przykład
III. Nie liczy się psychologia, chodzi o dobre ruchy
To parafraza odpowiedzi jednego z największych szachistów, jacy chodzili po tej ziemi – Bobby’ego Fischera. Gdy dziennikarz zapytał go czy stosowanie różnych technik rozpraszania, wyprowadzania z równowagi, mylenia przeciwnika jest istotne – odpowiedział: “Nie wierzę w psychologię, wierzę w dobre ruchy”.
Podobnie w biznesie – stosowanie działań zastępczych i nawet najzręczniejszych sztuczek perswazyjnych w stosunku do klienta nie zastąpi wykonywania mądrych, konsekwentnych i dobrych posunięć na szachownicy strategii marketingowej. Skup się na meritum!
IV. Dysponujesz określonym czasem na posunięcie
Zegar nieubłaganie odmierza sekundy, które pozostały jeszcze na ruch. Pochylony nad 64. polami gracz bez planu na grę poci się, w głowie ma mętlik, ogarnia go panika. W takiej sytuacji błąd jest nieuchronny!
W biznesie nie ma czasu na wymyślanie kolejnych improwizowanych ruchów. Bez skutecznej strategii marketingowej jesteś skazany na łaskę emocji, chwilowych poruszeń i (nie zawsze rozsądnych) podszeptów innych, a przecież czas to pieniądz!
V. Każda partia jest inna
Ilość możliwych do wykonania posunięć na szachownicy można liczyć w milionach. Szachista musi reagować na bieżące wydarzenia. Nawet jeśli posiada precyzyjną strategię i przewiduje kilka następnych ruchów do przodu – zawsze może się wydarzyć coś niespodziewanego, a wtedy należy reagować elastycznie i adekwatnie.
Odpowiednio przygotowana strategia może sprawdzić się w 99,9% przypadków, jednak zawsze istnieje ten margines 00,1%. Zawsze miej oczy szeroko otwarte i bądź gotowy na modyfikację swojego biznesowego modelu!
Skuteczna Strategia Marketingowa
Batalia szachowa odbywa się zwykle w ciszy. Opracowywanie strategii w zaciszu – biura, gabinetu, na komputerze, na kartce. To kolejne podobieństwo. Nie bez powodu więc Jan Kochanowski pisał w swoim poemacie Szachy: „Ku temu wyjeżdżać nie potrzeba w pole, wszystka się sprawa ogląda na stole”.
Jeśli chcesz wiedzieć, w jaki sposób wygrać pole na biznesowej szachownicy – Skuteczna Strategia jest dla Ciebie, >>> kliknij <<< i zobacz, że plan działania robi różnicę. Sięgnij po nią, a może się okazać, że to było jedno z Twoich najważniejszych posunięć!