Posłuchaj najnowszego odcinka podcastu:
dobra strona internetowa

Dobra strona internetowa – Ile osób przy niej pracuje?

Udostępnij

Zakładamy, że masz już plan marketingowy i przyszła pora, aby zbudować stronę www, która zrealizuje jego założenia. Niestety, witryny małych firm często wołają o pomstę do nieba. Widzę to po osobach, które przychodzą do mnie na konsultacje. Mamy przeprowadzić audyt, a często wszystko jest do zaorania. Czym więc jest dobra strona internetowa i ile pracy wymaga jej przygotowanie?

Czego się dowiesz:

  • Czy 1 osoba może zrobić dobrą stronę internetową
  • Ile osób pracuje przy stronie w agencji marketingowej
  • Jaka jest rola grafików, copywriterów, programistów i analityków
  • Jak stworzyć dobrą stronę sprzedażową

Dobra strona internetowa  – Czy może ją zrobić 1 osoba?

Często ze względów ekonomicznych zleca się realizację stron www “ludziom orkiestrom”. A przecież to szalenie trudne, aby być marketerem, grafikiem, programistą, copywriterem, analitykiem i opiekunem klientów w jednym ciele.

Po prostu jeszcze się taki nie urodził, co by na wszystkich stanowiskach ludziom dogodził.

No i te kompromisy powodują, że strony nie sprzedają. Są brzydkie, nieaktualne, a także wolno się ładują. Nie mówiąc już o opublikowanych na niej tekstach, które ewidentnie zostały zrobione na odpier… nicz.

Zastanawiasz się, ile więc osób pracuje przy dobrej stronie www? Odpowiedź niżej.

Dobra strona internetowa – Ile osób przy niej pracuje?

Na początku 5 wspaniałych, bez których strona www, nie będzie dobra.

dobra strona internetowa - kto przy niej pracuje

Czy to już wszystko? Zdecydowanie nie.

Dodatkowo można byłoby zatrudnić:

  1. Stratega (projekt całego lejka marketingowego)
  2. Fotografa (realne zdjęcia w wysokiej jakości)
  3. Filmowca (materiały wideo! Ważne!)
  4. SEOwca (pozycjonowanie organiczne)
  5. Grupę beta testerów (feedback, a weryfikacja przed publikacją)

Czy to tak ważne, by przy stronie pracowało tyle osób?

Dobra strona internetowa to centralny punkt marketingu. Do niej prowadzi większość reklam, za które płacisz. To od jej skuteczności zależy, ile z zainwestowanych pieniędzy do Ciebie wróci. 

Tu tak naprawdę chodzi o to, aby otrzymywać, jak najwięcej zapytań bez podnoszenia budżetu. Różnica między konwersją na poziomie 0,1%, a 1% oznacza 10-krotny wzrost liczby zgłoszeń. Jak pewnie się spodziewasz, to zbyt złożone zadanie, aby mogła je dobrze wykonać jedna osoba. Szczególnie że ich rola nie sprowadza się do 1 zadania. 

Na czym powinna polegać praca “projektantów” strony internetowej?

Tak w telegraficznym skrócie:

Grafik / Projektant

Na jego barkach spoczywa odpowiedzialność za:

  • Stworzenie makiet (wstępne rozłożenie elementów na stronie www)
  • Przygotowanie moodboardów (tablica inspiracji, przedstawienie różnych koncepcji projektowych)
  • Złożenie całej oprawy graficznej w ostatecznej formie (UI)

To kluczowy etap projektu, ponieważ wymaga połączenia celów strategicznych z tekstami, a także możliwościami technicznymi wybranego środowiska np. WordPress, Webflow.

Programista

Odwzorowuje projekt graficzny tak, aby prawidłowo wyświetlał się na wszystkich urządzenia, integruje formularze z narzędziami np. do obsługi e-maili, a także odpowiada za szybkie ładowanie wszystkich podstron. 

Klienci prawdopodobnie będą przeglądać stronę w pośpiechu na swoim urządzeniu mobilnym. W ekstremalnych sytuacjach zrobią to w drodze pomiędzy windą a garażem podziemnym. 

Czy Twoja strona jest gotowa na tak ekstremalne testy? 

Chyba trzeba to sprawdzić. Możesz to zrobić wykorzystując narzędzie PageSpeed Insights

Copywriter

To często pomijana i niedoceniana rola, ale dobry copywriter zmienia zasady sprzedażowej gry. To zazwyczaj nie jest wina grafika ani programisty, jeżeli Twoje strona nie sprzedaje tak skutecznie, jak powinna. Odpowiedzialny jest za to twórca tekstów. 

Jego zadanie polega często nie tylko na zaprojektowaniu tekstów, ale również opracowaniu całej architektury informacji niezbędnej do tego, aby klient mógł finalnie podjąć pozytywną decyzję zakupową.

Opiekun klienta

Pewnie, że można zadzwonić do programisty, ale znając życie, prawdopodobnie wyłączy telefon na czas pracy i zaszyje się w swojej jaskini. Zadaniem opiekuna jest pozyskanie materiałów do strony, prowadzenie rozmów z klientem, a także akceptacja projektu na wszystkich etapach. Z jednej strony chodzi o to, aby klient nie musiał rozmawiać z każdym z członków zespołu z osobna (wygoda), a specjaliści mieli czas na pracę bez rozpraszaczy (deep work).

Analityk danych

To osoba, która spowoduje, że wszystkie dane ze strony www będą mierzone zarówno w Google Analytics, jak i Google Search Console (SEO), a także wewnątrz narzędzi Meta (Facebook). 

Chodzi o to, aby dało się między innymi testować wpływ zmian na stronie na zachowanie użytkowników (Google Optimize). Do arsenału narzędzi analityka należy również mapa cieplna np. w aplikacji Hot Jar. Najczęściej nie trzeba zgadywać. Można przetestować i na podstawie liczb sprawdzić wpływ poszczególnych zmian na współczynnik konwersji.

Dobra strona sprzedażowa – Jak ją zaprojektować?

Mógłbym pisać o tym wiele, ale po co skoro już to opisałem i zamieściłem w największym w polskim internecie poradniku o tym, jak stworzyć landing page, który faktycznie sprzedaje. Kliknij i się przekonaj.

Ile osób pracuje przy dobrej stronie www?

Teraz wiesz, że na pewno nie jedna. W WBIZNES nad stroną pochyla się co najmniej 6 osób, dzięki czemu nasi klienci, inwestując raz, zyskują fundament marketingu na wiele lat.

WBIZNES-skuteczny-marketing-5-błędów

Dołącz do ponad 4300 osób, które czytają mojego newslettera.

Bonus na start: Checklista 5 największych błędów, które popełniają firmy w marketingu.

Może Cię również zainteresować:

Analizowanie otoczenia branżowego

„Nie patrz na innych”. Skup się tylko na sobie”. To rady, które możesz usłyszeć na wielu szkoleniach. Okazuje się, że podążanie za nimi może przynieść więcej szkody niż pożytku. Znajomość rynku i konkurencji

Czytaj więcej »

Autor wpisu:

Wojciech Bizub

Copywriter & właściciel agencji WBIZNES. Wykładowca akademicki. Prelegent największych konferencji biznesowych I <3 Marketing oraz WBEXP z Garym Vaynerchukiem. Jego klienci mówią, że jest pierwszym marketerem, który dostarcza wyników, a nie wymówek.

Wyciągając wnioski z przeprowadzonych kampanii oraz światowych wzorców, stworzył strategię dynamicznego rozwoju dla firm – WBIZNES. Twierdzi, że marketing i sprzedaż to prosty schemat, którego każdy może się nauczyć m.in. z jego programów szkoleniowych online.

Wojciech Bizub Odczaruj Marketing
Strona wykorzystuje pliki cookies w celu prawidłowego jej działania oraz korzystania z narzędzi analitycznych, reklamowych i społecznościowych. Zobacz szczegóły