Jak zrobić skuteczną reklamę? Wystarczy, że przeanalizujesz kilkaset najlepszych na świecie – i w ten sposób wpadniesz na wzorzec, co działa i dlaczego akurat to działa. Dobra, zartuję, nie musisz tego robić, bo trzech naukowców to zrobiło za Ciebie, a wnioski zamknęło w pracy „The fundamental Templates of Quality Ads”. A ja oszczędzę Twój czas i w tym materiale przeanalizuję ich wnioski dla Ciebie. Siadaj i notuj, bo mam sześć naprawdę ekscytujących formuł, które da się skopiować do dowolnej branży.
Skuteczna reklama firmy – 6 inspiracji i form reklamy, które możesz skopiować
Marketing internetowy nie może być nudny. W ten sposób będzie nieskuteczny. Ludzie stale oczekuję efektu WOW. Nie ważne więc, czy prowadzić e-commerce, firmę usługową czy międzynarodowe przedsiębiorstwo. Tutaj znajdziesz inspiracje dopasowane do potrzeb mniejszych i większych, które możesz wykorzystać do promowania i budowania firmy.
Oczekujesz skutecznych reklam? Proszę. Oto 6 gotowych formuł. Czas start!
Kreatywna metafora idealna dla działań reklamowych w mediach społecznościowych
O co chodzi w tej formule zapytasz – porównaj graficznie swój produkt lub usługę z dobrze znanym przedmiotem lub obiektem. W ten sposób wytrącasz odbiorców ze standardowego toru przetwarzania informacji. Przykład – kampania World Wide Fund for Nature, gdzie autorzy porównali ekosystem do chwiejącej Jengi. I tu, i tu człowiek jest odpowiedzialny za działania. W każdym z przypadków może strącić piękną wieżę, która powstawała przez dłuuugi czas. Doskonała metafora, prawda?
Drugi przykład – BP. Nowe paliwa BP pożerają brud z silnika niczym setki głodnych piranii. Nie będę wnikał w poprawność techniczną tego stwierdzenia, ale pogratuluję umiejętności stworzenia tej ilustracji marketingowej. Piranie i brud w silniku są dużo łatwiejsze do zrozumienia i łatwiejsze do zapamiętania niż skomplikowane nazwy chemikaliów, które realnie za tym stoją.
I trzeci przykład: Czasami mówię, że konsultacje biznesowe ze nami są jak praca z trenerem personalnym na siłowni? Nie dość, że ćwiczysz w dopasowany dla siebie sposób, poprawia się Twoja sylwetka i samopoczucie, a na dodatek robisz lepsze wyniki niż wcześniej, bo z większą odwagą zwiększamy obciążenie.
Jak zwiększyć skuteczność reklam wykorzystując tę formułę?
I teraz zadanie dla Ciebie, jak możesz wpleść swój produkt w przedmiot dobrze znany klientom.
W tym celu odpowiedz sobie na 3 pytania:
- Z czym mój produkt jest metaforycznie kojarzony? Jaki mechanizm się z nim łączy, który działa w podobnej sytuacji?
- Czy przedmiot, który chcę wykorzystać, jednoznacznie oddaje sens przekazu?
- Czy analogia będzie zrozumiana nawet przez nastolatka?
to tyle, bo tym akcentem przechodzimy do
Ekstremum sytuacyjnego, czyli tzw. hiperboli, która działa w content marketingu, social mediach, newsletterach
W abstrakcyjny sposób, wręcz przerysowany, pokaż JEDNĄ cechę produktu.
Dlaczego ma być ekstremalnie? Bo o ekstremach się mówi. To one są na ustach. Poza tym mocne, wyraziste obrazy na dłużej zostają w magazynach pamięci klientów.
Przykładem jest kampania odkurzaczy Dyson, które mają tak silne ssanie, że pies sąsiada śpiący piętro niżej nie może narzekać na nudę ponieważ wbrew prawom grawitacji zostanie przyciągnięty do sufitu. Jeżeli tak jak ja macie psy, uważajcie na sąsiadów, którzy wchodzą do swoich mieszkań z pudełkami opisanymi logo Dyson.
Możesz teraz pomyśleć: „Kamil, ale ja nie sprzedaję tak czadowych produktów jak odkurzacze”.
I wiesz co? Ja nawet nie jestem Kamil, tylko Wojtek. A tak serio, to nie ma miesiąca, w którym któryś z klientów nie skarżyłby się na to, że sprzedaje „nudny” produkt.
No bo pomyśl – czy reklamowanie gabinetu stomatologicznego może być ekscytujące?
Pewnie, że tak! Genialnie wykorzystała to jedna z kanadyjskich klinik, która do tego stopnia nie lubi koloru żółtego, że “stworzyła” białego banana.
Biały banan jest czymś, czego potrzebujemy więcej w social mediach.
Z tej okazji przypomina się słynny już slogan RedBulla o tym, że doda skrzydła. Jak widać – tekstem również można przerysować korzyści z drgających rąk od nadmiaru kofeiny. Ale co ważne – reklama na to pozwala. Hiperbolizowanie jest w pełni legalnym zabiegiem.
Jak przekonać grupy odbiorców za pomocą hiperboli?
Chcesz stworzyć kreatywne reklamy, dochodząc do ekstremum? Zadaj sobie te 3 pytania:
- Jakie pozytywne strony Twojej usługi można podkreślić?
- W jakich alternatywnych sytuacjach możesz użyć produktu?
- W jaki zaskakujący sposób możesz pokazać swoje rozwiązanie?
Masz już 3 pytania, to pora przejść do formuły numer 3.
Eksplozja konsekwencji, czyli sprzedaż na Polaka, która buduje poczucie starty
Co mi grozi, jak tego nie kupię? Podkreśl konsekwencje, które wynikają z NIEUŻYWANIA Twojego produktu. To mega ważne. Mów o tym, co się może stać, kiedy klient będzie bezczynny. Kiedy machnie ręką, wyłączy social media, zamknie swój portfel…
Każdy mówi, że trzeba mówić o pozytywach. Że samo mówienie o słowie problem jest problemem. No tak, ale skoro wszyscy będą tacy mięciutcy i słodziutcy… to wyróżnisz się pokazując ciut inną perspektywę.
Tutaj pierwsze skrzypce gra zasada kontrastu, co świetnie widać na przykładzie kampanii Durexa. Nie trzeba znać tego azjatyckiego alfabetu, aby połączyć kropki – o co tu chodzii. To w prześmiewczy sposób zachęca mężczyzn do wieczornej wizyty w aptece lub sklepie ;)) Jako ojciec kilkumiesięcznej Igi potwierdzam, że teraz paragony są dłuższe i nie tylko te z Biedronki.
Inny przykład – już z mojego marketingowego podwórka. Chodzi o Looma Creative, czyli kreatywną agencję marketingową, która pokazała dwa liski obok siebie.
Bo Twoje reklamy mogą nadal wyglądać jak umierający i przemoknięty po lewej, albo być majestatyczne i dopieszczone niczym lisia Mona Lisa po prawej. Wybór należy do Ciebie!
Przy stworzeniu tego typu kampanii, wypisz 10 największych konsekwencji płynących z braku decyzji klienta. Co się stanie, kiedy nie skorzysta z Twojej usługi? Następnie uszereguj je według hierarchii. Wybierz pierwszą z listy i przedstaw ją na zasadzie kontrastu. Sprzedaj klientom tę różnicę.
Dobra zastanawiasz się, co jeszcze możesz zrobić?
Pozycjonowanie, Facebook, Google Ads, Instagram – wszędzie możesz wytknąć przewagę nad konkurencją
Znajdź cechę, która stawia Cię przed konkurencją i pokaż ją. Możesz również pochwalić się tym, że Twoja firma wprowadziła dużo wcześniej dane rozwiązane i jest pionierem w tym obszarze.
Walka pomiędzy konkurencja odbywa się aktualnie pomiędzy sklepami Biedronka i Lidl. U nas zapłacisz 10 zł mniej, a u nas 13 zł!
Ale są marki, które znacznie dłużej ze sobą walczą, a ich konflikt jest bardziej zacięty, bo nie toczy się o marchewkę (i to dosłownie). Mowa o potęgach technologicznych – SAMSUNGU i Apple.
Samsung celnie punktuje, że 48 megapixeli to już przeżytek…
…podczas gdy Apple dba o bezpieczeństwo i nie dopuszcza do nagłych wycieków danych klientów i wybuchów telefonu w samolocie.
Jak opracować argumenty do kampanii pt. „atak na konkurencję”?
Chcesz grać tym samym? Zadaj sobie 3 pytania:
- Co mój produkt robi realnie lepiej niż konkurencji?
- Co robię od dawna, a co konkurencja zaczyna dopiero dziś?
- Gdzie są słabe punkty konkurencji, które my zabezpieczyliśmy?
Mamy to? To idziemy do kolejnej stacji z napisem:
Doświadcz praktycznego zastosowania
Przeprowadź zabawny eksperyment z wykorzystaniem produktu, bo eksperymenty angażują ludzi. Schlebiają najprostszym i najbardziej ludzkim instynktom, które mamy od dziecka.
A co się stanie, kiedy włożę palec do kontaktu? Co się stanie, kiedy zeskoczę z huśtawki? Co się stanie, kiedy połknę pestkę z jabłka – czy w brzuchu urośnie mi drzewo? Eksperymenty nas jarają. Tak po prostu.
Ale nie byle jakie eksperymenty. Bo muszą być angażujące, zrozumiałe i… interaktywne, czyli pobudzać odbiorców do działania.
Standardowe rozwiązanie w nowym wydaniu – to sprawi, że reklama jest skuteczna
Skutecznym przykładem jest sprawdzenie elastyczności karmelu w MilkyWayu po przyczepieniu od pasa bezpieczeństwa. Jak widać – ciągnie się jak szalony.
Drugi przykład jest może jeszcze bardziej czadowy. A stoi za nim DHL. Znana firma kurierska. Zobacz, jak prosto można pokazać, że DHL działa szybko. Wystarczy odwrócenie strony w magazynie. Gdzie na jednej podwójnej stronie DHL pokazał jak odbiera paczkę od klienta, a na drugiej stronie, jak dostarcza ją już do klienta końcowego.
W jaki sposób klient może doświadczyć produktu zanim go kupi? W jaką grę możesz wciągnąć klientów? Jaki mechanizm działa pod spodem Twojego biznesu? DHL podkreślił szybkość dostawy, a Ty co podkreślisz?
Zaskakujące zadanie dla produktu to Twoja skuteczna reklama!
Dzięki temu w nieoczywisty sposób pokazujesz coś oczywistego. Przykładem są plecaki SAFARI, dzięki którym można wzlecieć wysoko. Co ciekawe – te skrzydła na kreacji składają się właśnie z plecaków. Szczegół, którego nie widać na pierwszy rzut dodatkowo podnosi zaangażowanie odbiorców, bo nie tylko gracze wiedzą, że easter eggi są w cenie.
O.B. nie pozostaje dłużne. Bo chyba nie istnieje lepszy substytut kłów wampira pochłaniających krew niż tampon, co nie?
Słowem klucz jest tutaj chłonność. Co innego jest chłonne? No kły wampira. Takim tropem poszli Twórcy reklamy. Odważnie, ale na tyle ciekawie, że teraz o nich mówię. Jak to przenieść na swój grunt?
- które cechy Twojego produktu są najważniejsze i można je uwypuklić?
- które cechy możesz zmienić lub nadać im alternatywnego znaczenia?
- Jakie środki wyrazu graficznego możesz zastosować, aby to wszystko było widoczne?
Skuteczna reklama w internecie to nie kanał. To pomysł!
Gdy mówimy i promocji firmy to zazwyczaj „tęgie głowy” mówią: Google Ads, reklama na Facebooku, Instagramie, pozycjonowanie, newsletter, content marketing i działania w mediach społecznościowych…
Ale to nie jest skuteczna reklama.To są drogi dotarcia do klientów. Jednak to, co chcesz do nich powiedzieć i jak to powiesz to zupełnie inna para kaloszy.
Dobrze zaprojektowanie działania marketingowe np. przez agencję marketingową WBIZNES pozwolą Ci dotrzeć do wymarzonych grup odbiorców. Dobra strona internetowa może generować Ci mnóstwo ruchu organicznego z wyszukiwarki, a działania Facebook Ads, LinkedIn i innych mediach społecznościowych pozwolą Ci zwiększyć sprzedaż.
Ale to dopiero kreatywna, a zarazem skuteczna reklama w internecie pomoże Ci zwiększyć rozpoznawalność i sprzedaż na skalę, która do tej pory jest poza Twoim zasięgiem.
Pomyśl nad tym i zadziałaj, bo masz 6 formuł i pewnie 6 pomysłów na kreacje. Daj znać, która skuteczna reklama zaprezentowana powyżej wydaje Ci się najlepsza.