Posłuchaj najnowszego odcinka podcastu: 176. 7 podstępnych sztuczek pozyskiwania UWAGI klientów
Koszt strony internetowej

Ile kosztuje strona internetowa w 2023? Od czego zależy koszt stworzenia strony?

Udostępnij

Strona internetowa w dzisiejszym świecie to must-have każdego biznesu. Dzięki niej możesz pozyskiwać zapytania, budować newslettery, publikować posty na blogu, a także dodawać wiele innych opcji. Dzisiaj dzielę się doświadczeniami w tworzeniu perswazyjnych i przyjaznych dla oka witryn oraz przedstawiam koszt strony internetowej, uwzględniając wszystkie ZA i PRZECIW.

Wersja do odsłuchania:

Jeśli zastanawiasz się, jak krok po kroku powstaje strona? Kto pracuje przy jej stworzeniu? Na co warto zwrócić uwagę czytajać ofertę? – przeczytaj do końca 😉

Poniżej znajdziesz krótką listę, która pomoże Ci przejść przez ten proces:

Wersja skrócona – dla zabieganych:

  1. Cel witryny internetowej.
  2. Stworzenie content inventory.
  3. Budowa siatki/ makiety.
  4. Stworzenie layoutu strony.
  5. Opracowanie tekstów.
  6. Kodowanie.
  7. Wdrożenie.
  8. Ustawienie słów kluczowych SEO.
  9. Ustawienie niestandardowych konwersji.
  10. Dodanie mapy strony do GSC.
  11. Testowanie.
  12. Celebracja.

A może strona internetowa na gotowym szablonie?

Tyle etapów… przecież można szybko zrobić stronę w oparciu o gotowy szablon… Pewnie, że można, ale szablony są robione po to, aby ich NIE ZMIENIAĆ. To oznacza, że nawet minimalna modyfikacja (przesunięcie obiektu / usunięcie efektu) może wiązać się z wielogodzinną (kosztowną) pracą programisty. Po czasie okazuje się, że w takim szablonie jest za dużo kodu (wolne ładowanie), a edytor treści woła o pomstę do nieba i co za tym idzie, nawet aktualizacja tekstów jest męcząca.

Dodatkowo, zwróciłem uwagę, że szablony prezentowane są na znakomicie dobranych zdjęciach, których ludzie zazwyczaj nie posiadają. Uważam, że dedykowany projekt to jedyne rozwiązanie, aby każda ze stron mogła być dumna z realizacji. Przechodząc do części merytorycznej.

Wersja dłuższa – idealna do porannej kawy: 

Zaczniemy od informacji ważnych z punktu widzenia inwestora, czyli kasy.

Ile kosztuje stworzenie strony internetowej w 2023 roku?

To zależy od tego o jaką stronę chodzi, czy ma to być prosta strona wizytówka, strona one page, czy dostarczyć projekt graficzny strony, czy chcesz zlecić również pozycjonowanie strony i wielu innych, ale o tym za chwilę.

Najpierw nakreślimy jakieś ramy cenowe utworzenia strony internetowej.

Ceny dedykowanych projektów zależą od rodzaju strony:

  • Strona prywatna, małej firmy, One Page od 7 500 zł
  • Strona firmowa, katalog produktów od 13 500 zł
  • Rozbudowana strona firmowa od 25 500 do 120 000 zł
  • Sklep internetowy od 30 000 zł

Koszt utrzymania strony internetowej

Samo postawienie strony to jednak nie wszystko. Przecież gdzieś trzeba ją umieścić, a cena hostingu, domeny, certyfikatów bezpieczeństwa też swoje kosztuje. Ile?

Koszt utrzymania domeny to jakieś 30 zł – 120 zł rocznie. Pierwszy rok zazwyczaj można wykupić za grosze, tzn. przy domenach z rozszerzeniem .pl cena za pierwszy rok waha się miedzy 5 a 10 zł, ale każdy kolejny rok to wzrost cen nawet do 200 zł/12 miesięcy.

Natomiast koszt hostingu to od 70 zł do 400 zł rocznie.

Certyfikat SSL to koszt od 100 do nawet 1000 zł – wszystko zależy od rodzaju certyfikatu i podmiotu wystawiającego zabezpieczenie.

Od czego zależy cena strony internetowej?

Najprościej mówiąc od stopnia zaawansowania i tego, jak dobrą stronę chcesz mieć. Są ludzie, którzy myślą, że stronę może zrobić 1 osoba. To bujda. Nawet najlepszy programista, nie zaprojektuje strony, która poza funkcjonalnością, poprawnością kodu, będzie piękna, bogata w perswazyjne teksty, skuteczna w działaniach SEO i unikatowa.

Rolą wykonawcy strony internetowej nie jest przyjęcie zlecenia i wykonanie fuszerki, a wielu niestety tak działa. Programiści, freelancerzy ochoczo reklamują się w sieci pod hasłem „stworzenie strony www za 500 zł”… 

Ok, jakąś stronę zrobią, ale czy będzie dobra? Tutaj szanse wynoszą 50/50 – albo się uda albo nie!

Koszt wykonania strony internetowej na poziomie 500 zł nie może uwzględniać wszystkiego. To niemożliwe! Nawet przy „pomyślnych wiatrach” i średniej cenie roboczogodziny na poziomie 100 zł, praca nad taką stroną musiałaby zająć 5 godzin. 

W WBIZNES nad jedną pracujemy czasem 300 godzin, bo tyle wymaga postawienie ładnej, sprawnej, funkcjonalnej strony w myśl skutecznego marketingu.

Wycena strony powinna uwzględniać…

Przy dobrej stronie pracuje gros ludzi. W tym: 5 wspaniałych, bez których strona www, nie będzie dobra, czyli grafik, programista, copywriter, analityk danych, opiekun projektu + 5 rezerwowych:

  1. Stratega (projekt całego lejka marketingowego)
  2. Fotografa (realne zdjęcia w wysokiej jakości)
  3. Filmowca (materiały wideo! Ważne!)
  4. SEOwca (pozycjonowanie organiczne)
  5. Grupę beta testerów (feedback, a weryfikacja przed publikacją)

Więcej na temat tego, ile osób pracuje przy dobrej stronie dowiesz się z wpisu: Dobra strona internetowa – Kto przy niej pracuje

Czynniki wpływające na koszt strony internetowej – Co podniesie cenę?

  1. Zakres projektu: Im większa i bardziej skomplikowana strona, tym wyższy koszt.
  2. Funkcjonalność: Dodawanie zaawansowanych funkcji, takich jak sklepy internetowe, rezerwacje online, systemy logowania itp., może podnieść cenę.
  3. Projekt graficzny: Unikalny i spersonalizowany design strony może wpłynąć na koszt.
  4. Optymalizacja SEO: Wprowadzenie optymalizacji dla wyszukiwarek może być dodatkowym kosztem.

Czy w takim razie warto wybierać tanie strony internetowe?

Możesz ciąć koszty, ale jeśli chcesz by strona była narzędziem marketingowym, a nie pośmiewiskiem dla firmy, to wystrzegaj się „robienia po taniości”. 

Są firmy, które porywają się z motyką na słońce tzn. podejmują się pracy, robią co mogą, oddają stronę, a gdy pojawiają się problemy znikają jak kamfora. 

Dobra firma, która robi stronę nie ucieka od klienta. Nie ucina kontaktu z momentem oddania strony. Stoi na posterunku i w razie potrzeby działa, rozwiązuje problemy, szuka rozwiązań, a nie rozlicza fakturę i Arivederci Roma.

Wykonanie strony internetowej – Od czego zacząć?

Na wstępie trzeba zdać sobie sprawę, że koszt strony internetowej i proces jej tworzenia składa się z wielu elementów oraz etapów działania. Wiadomo, że klient kupuje efekt finalny, ale zrozumienie procesu rozczarowuje, a to moim zdaniem bardzo dobre zjawisko. Rozczarowanie powoduje, że przestajemy wierzyć w bajki i zaczynamy twardo stąpać po ziemi.

Koszt strony internetowej

Co składa się na koszt strony www?

Ustalenie podstawowego celu strony internetowej


Chodzi o prezentację portfolio, oferty, a może o zbieranie zapytań czy budowanie newslettera? Przed samym startem trzeba określić, po co Ci witryna internetowa.

Content inventory, czyli mapa www


W tym celu stwórz tabelę w Excelu, gdzie kolumny będą podstronami, a poszczególne komórki tej kolumny sekcjami, jakie docelowo znajdą się na stronie internetowej. Na tym etapie, w komórkach warto rozpisać, co po kolei zobaczy przyszły użytkownik www. Dzięki temu określa się wędrówkę klienta po stronie (customer journee).

Fragment przykładowego content inventory.

Stworzenie siatki (makiety)


To etap, w którym tworzy się pierwszą wizualizację strony. W praktyce oznacza to przeniesienie content inventory z Excela do programu graficznego. Na tym etapie określa się ostateczne położenie sekcji oraz przycisków z CTA. Chodzi o to, aby klient widział, w których miejscach zostaną umieszczone konkretne elementy. WBIZNES tworzy siatki w aplikacji Figma, natomiast realizowałem już projekty, w których „etap makietowania” był przeprowadzony na białej kartce A4. Tak też będzie ok.

Koszt strony internetowej

Layout strony www

Łączy koncepcję, grafiki, zdjęcia, cały układ oraz kolorystykę marki w jedno. Czasami do współpracy warto zaprosić ilustratora lub nagrać promocyjne, sprzedażowe wideo (w WBIZNES klienci przyjeżdżają do Cieszyna i wspólnie realizujemy nagrywki).

Czasochłonnym procesem jest dobór właściwych zdjęć, grafik – do tego potrzebna jest profesjonalna sesja zdjęciowa, udokumentowanie w formie graficznej najważniejszych realizacji. Niestety często jest jednak tak, że trzeba korzystać ze Stocka. I chociaż banki zdjęć mają ogromną ofertę – (kilka milionów fotografii), to jednak niewiele z nich komponuje się ze stroną, nie mówiąc już o podkreśleniu argumentacji zawartej w tekście oraz autentyczności marki.

Koszt strony internetowej
Makieta strony www w programie Figma

Opracowanie treści na stronę


Warto poświęcić na nie więcej czasu, aby napisać wszystkie potrzebne teksty. Zdania w stylu: „profesjonalna firma o najwyższej jakości obsługi klienta…”, „która wychodzi naprzeciw oczekiwaniom…” – od dziś lądują w koszu. To bezsensownie powtarzane w wielu branżach sformułowania, które nie oznaczają nic.

Kodowanie projektu graficznego


Oddanie całego, zaakceptowanego projektu programiście i tylko od czasu do czasu wspomaganie go energetykiem 😉 


Wdrożenie


Na tym etapie należy przyspieszyć działania strony, dodać favicon. Wtedy też należy sprawdzić, czy wszystkie formularze działają jak należy, czy integrują się z bazami, czy jest strona, na której będą zliczane konwersje po zapisie na newsletter lub wypełnieniu formularza. To także etap wdrożenia zabezpieczenia przed włamaniem do panelu.


Ustawienie słów kluczowych SEO


Aby zrobić to poprawnie, należy upewnić się, że we wszystkich nagłówkach, tytułach, opisach obrazków są poprawne frazy SEO, dzięki którym witryna będzie lepiej pozycjonowana w Google. Do tego warto wykorzystać narzędzie zewnętrzne. Aktualnie moim faworytem jest SurferSeo, które podpowiada słowa. Możesz przetestować to narzędzie przez 7 dni za darmo.

Ustawienie niestandardowych konwersji na Google Analytics i Ads Managerze na Facebooku

Dodanie mapy strony do Google Search Console


To działanie ułatwi poruszanie się robotom Google po witrynie internetowej. Aby wszystko działo, jak jeden, sprawny organizm, należy połączyć Google Search Console z Google Analytics. Jeśli tak jest, to od razu można przejść do podpięcia map cieplnych, a także czatów, call page itp., czyli narzędzi poprawiających konwersję. 

Faza testowania i dopinania detali


Gotową stronę należy sprawdzić pod kątem responsywności, czyli tego, jak wyświetla się na danym urządzeniu: komputerze, laptopie, tablecie, a także na różnych modelach telefonów.

Celebracja


Moment, gdy wszystko jest wdrożone, działa i można pochwalić się efektami pracy.

Koszt strony internetowej

Czas wykonania strony internetowej

Stworzenie dobrej strony internetowej wymaga sporo pracy. Przy dobrej organizacji i sprawnym planowaniu można ją wdrożyć w 4-6 tygodni. Czy da się to zrobić szybciej? Oczywiście, że tak, ale tylko jeżeli godzisz się na kompromisy. 

Koszt strony internetowej – to ile wyjdzie ostatecznie?

Nie da się ukryć, że na każdym etapie potrzebny jest człowiek o innej specjalizacji. Dobra strona internetowa nie powstaje z udziałem tylko programisty lub grafika. Doświadczenie pokazuje mi, że wybitne strony internetowe powstają dzięki współpracy całego zespołu i właśnie takie rozwiązanie Ci rekomenduję.

Teraz pewnie zastanawiasz się nad jeszcze jedną sprawą: czy potrzebujesz super profesjonalnej strony internetowej? Jeżeli dopiero startujesz ze swoim biznesem, prawdopodobnie nie. Jeżeli jednak działasz już kilka lat na rynku, to może wreszcie pora przestać korzystać z półśrodków i postawić profesjonalną witrynę, która będzie wywoływać dumę. Rzuć okiem na nasze portfolio, może coś Cię zainspiruje.

Liczę na to, że wpis rozszerzy Twój sposób patrzenia na marketing.  Jeżeli chcesz być na bieżąco z praktycznymi informacjami dotyczącymi marketingu, koniecznie zapisz się na mój newsletter ⤵️

WBIZNES-skuteczny-marketing-5-błędów

Dołącz do ponad 4500 osób, które czytają mojego newslettera.

Bonus na start: Checklista 5 największych błędów, które popełniają firmy w marketingu.

Może Cię również zainteresować:

Autor wpisu:

Wojciech Bizub

Copywriter & właściciel agencji WBIZNES. Wykładowca akademicki. Prelegent największych konferencji biznesowych I <3 Marketing oraz WBEXP z Garym Vaynerchukiem. Jego klienci mówią, że jest pierwszym marketerem, który dostarcza wyników, a nie wymówek.

Wyciągając wnioski z przeprowadzonych kampanii oraz światowych wzorców, stworzył strategię dynamicznego rozwoju dla firm – WBIZNES. Twierdzi, że marketing i sprzedaż to prosty schemat, którego każdy może się nauczyć m.in. z jego programów szkoleniowych online.

Wojciech Bizub Odczaruj Marketing

Odbierz pierwszą lekcję

Dowiesz się, czym tak naprawdę jest miniatura i jaką pełni rolę w procesie percepcji treści. A poza tym zrozumiesz główną ideę tworzenia klikalnych grafik, która opiera się o mechanizm luki informacyjnej.

Twoje dane są bezpieczne, co potwierdza klauzula RODO [czytaj więcej]
Zapisująć się na szkolenie online wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych od Wojciech Bizub skuteczny e-marketing z siedzibą w Cieszynie, ul. Odległa 76 (Administrator danych). Mogę cofnąć zgodę w każdym czasie. Dane będą przetwarzane do czasu cofnięcia zgody. Administrator przetwarza dane zgodnie z Polityką Prywatności. Mam prawo dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo sprzeciwu, prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego lub przeniesienia danych.