Dzisiaj „wszystkich” tytułuje się per kołcz, a w większości przypadków Ci ludzie nie mają nic wspólnego z tym zawodem. Postanowiłem w tym krótkim artykule zebrać podsumowanie tego, kim jest coach.
Coach (Kołcz) – pracuje z ludźmi indywidualnie działa na bazie własnych doświadczeń swoich klientów. Zamiast przekazywać gotowe sugestie, zadaje pytania w taki sposób, aby klient sam doszedł do odpowiedzi. Najpopularniejszą metodą pracy jest model GROW, który opiera się na 4 filarach:
G – goal (cel). Do czego zmierzasz?
R – reality (rzeczywistość). Co masz teraz?
O – option (opcje). Co możesz z tym zrobić?
W – Will (wybór). Co zrobisz?
Trener – osoba, która w interaktywny i merytoryczny sposób pracuje z grupą, która składa się najczęściej z kilkunastu osób.
Mówca / prelegent – zazwyczaj widzimy go na dużej scenie, z której wygłasza przemówienie. Ze względu na ilość uczestników i formę wystąpienia nie ma możliwości, aby zadawać mu pytania.
Mentor – zjadł zęby na danej branży i pracuje wyłącznie w niej. To może być np. osoba, która założyła firmę technologiczną i dobrze ją sprzedała, a następnie doradza młodym właścicielom firm technologicznych.
Tutor – niekoniecznie osiągnął sukces w danej dziedzinie, ale zna model, którym należy się poruszać, aby jego uczeń go osiągnął. Zgodnie z zasadą, że nie zawsze dobry trener sportowy musiał być dobrym zawodnikiem i nie zawsze dobry zawodnik będzie dobrym trenerem. Jednym z najbardziej znanych (firmowych) przykładów może być relacja pomiędzy postaciami sagi Star Wars: Jodą i Lukiem Skywalkerem. W kontekście biznesowym może to być dyrektor finansowy, który wielu firmom doradził metodę obniżającą wysokość opłacanych podatków. Zna model, ale niekoniecznie jest biegły w Twojej branży.
Specjalista – zdobył sporą wiedzę, którą wykorzystuje do samodzielnej pracy.
Ekspert – to osoba, która wchodzi coraz głębiej w coraz węższy temat, aż finalnie wie absolutnie wszystkiego o dosłownie niczym. A tak całkiem na serio, to w mojej opinii ekspert jest specjalistą, który pogodził się z tym, że pomimo ogromu wiedzy, nie zawsze ma rację (Efekt Dunninga-Krugera) i dalej musi się rozwijać.
Twórca (influencer) – publikuje materiały w Internecie. Dzieli się swoją wiedzą, opinią oraz doświadczeniami. W odróżnieniu od typowych dziennikarzy, jego treści są stronnicze i opiniotwórcze. Twarz i nazwisko (lub nickname) jest jego głównym narzędziem pracy. Najczęściej zarabia na: lokowaniu produktów, afiliacji, sprzedaży własnych produktów / usług, konsultacjach lub reklamach (AdSense).
Konsultant – mieszając różne techniki: zadając pytania, szkoląc, przeszczepiając metody z innych branż, doprowadza klienta do ustalonego na początku współpracy celu. O tym jak przeprowadzić konsultacje nagrałem odcinek podcastu. Skoro zainteresował Cię ten artykuł blogowy, to zakładam, że podcast będzie dla Ciebie jeszcze bardziej wartościowy.
Kim jest coach – wniosek ostateczny
Mam nadzieję, że ten krótki tekst wyjaśni, czym zajmują poszczególne osoby, a w szczególności to, że nie każdy Kołcz jest tak naprawdę Kołczem 🙂