Jeżeli są Ci znane wszystkie posty zamieszczone na tej stronie, a opisywane przeze mnie metody na stałe wpisały się w Twoje życie, to znaczy, że jesteś bardzo efektywną osobą. Przyjmij moje gratulacje. Jednak powinieneś pamiętać, że nie ma produktów doskonałych i idealnych rozwiązań. Rozwój nie ma końca. To właśnie pora by wejść jeszcze wyżej na drabinie efektywności! Ten wpis stanowi uzupełnienie artykułu z zeszłego tygodnia. Warto się z nim wcześniej (tutaj) zapoznać.
Efektywność pracy
Zasada szósta – Kontekstowo kategoryzuj zadania
Zgodnie z filozofią Davida Allena kontekst to miejsce, narzędzia lub środowisko. Pomimo tego, że pracujemy w różnych „projektach”, to często nasze zadania mają ze sobą wiele wspólnego.
Warto na przykład zwrócić uwagę, na zmiany jakie ostatnimi czasy zaszły w komunikacji. E-maile i rozmowy telefoniczne bardzo często zastępują spotkania. Jeżeli zaczniesz łączyć telefonowanie, pisanie e-maili w grupy zadaniowe, to bardzo szybko okaże się, że oszczędzasz sporo czasu.
Warto również grupować zadania związane z np. finansami, czy pisaniem tekstów, tak by wykonywać je „zbiorowo”. Kategoryzowanie oznacza łącznie zadań, które wymagają tych samych umiejętności, co przyspiesza ich wykonanie. Dzięki temu nie musimy „przezbrajać się” do wykonywania innych zadań.
Zasada siódma – Miej wszystko pod ręką
Zanim rozpoczniesz pracę nad zadaniem, zapoznaj się z wszystkimi dostępnymi materiałami (plikami, notatkami) oraz niezbędnymi informacjami dotyczącymi zadania. Dzięki temu szybciej dotrzesz do poszukiwanej informacji, gdy będziesz jej potrzebować w trakcie realizacji zadania. Dodatkowo zapoznasz się ze szkieletem informacyjnym niezbędnym do właściwego wykonania zadania. Większą część dnia sprzedasz na realizacji różnorodnych zadań, jednak bez informacji jak je wykonać, nie byłoby Ci tak łatwo. Kluczem do efektywnej pracy z notatkami jest ich odpowiednia segregacja. Możesz wykorzystać teczki lub segregatory. Ja jednak preferuję pełną digitalizację, skanowanie dokumentów, a następnie segregowanie ich w folderach. Prezentowany przeze mnie program ClickUp pozwala na łącznie zadań z plikami, co ułatwia i przyspiesza pracę. To właśnie przewaga tego rozwiązania nad pozostałymi listami „to-do”.
Zasada ósma – Ostrz Piłę
Odwołanie do metaforycznej piły towarzyszy już od dawna szkoleniowcom i osobom związanym z rozwojem osobistym. Ostrzenie piły oznacza ciągłe doskonalenie posiadanych umiejętności, a w tym przypadku doskonalenie własnego systemu zarządzania czasem. Chciałbym zachęcić Cię do spotkania się raz w tygodniu ze samym sobą i przeprowadzenia krótkiego rachunku sumienia – sprawdzenia jak gospodarujesz własnym czasem. Proponuję byś ustalił sobie stałą porę – niedzielę o 19:00. A to zadanie możesz rozpoczynać od garści nowych porad, o których przeczytasz na nielubieodpoczywac.blogspot.com. 🙂
To również doskonały moment na to, by zweryfikować, czy udało Ci się zrealizować wszystkie cele i zadania. To również moment na to, by zaplanować zadania na kolejny tydzień. David Allen nazywa to przeglądem cotygodniowym. Dzięki temu będziesz w stanie myśleć o tym, co masz do zrobienia. Sugeruje również, że takie spotkanie powinno trwać około 2 godziny. Z autopsji wiem, że bardzo trudno jest wygospodarować aż tyle czasu na przegląd planowania. Myślę, że 30 minut spokojnie Ci wystarczy na podsumowanie tego co zostało zrobione w zeszłym tygodniu (oczyszczanie wszystkich skrzynek), poznanie nowych narzędzi skutecznego zarządzania czasem oraz zaplanowanie zadań na kolejny tydzień.
Zasada dziewiąta – Praca ze skrzynką e-mail
Maili jest coraz więcej i więcej. Jak nimi efektywnie zarządzać?
1. Zeruj swoją skrzynkę, czyli całkowicie oczyszczaj swoją ogólną skrzynkę poczty przychodzącej. Decyduj, co zrobić z każdą wiadomością. Decyduj, czy musisz odpowiedzieć teraz, czy możesz to odłożyć na potem.
2. Zasada 2 minut – jeżeli odpowiedź zajmie Ci mniej niż 2 minuty – zrób to od razu.
3. Ludzie wolą szybkie i krótkie odpowiedzi niż ich całkowity brak.
4. Jeżeli e-mail to zadanie, zaplanuj je lub bezpośrednio prześlij do aplikacji NOZBE.
5. Nie sprawdzaj poczty – załatwiaj ją. Gdy coś załatwisz, to zamykasz sprawę. Jeżeli tylko sprawdzisz, to znaczy, że wiadomość dalej pozostaje w skrzynce i czeka na swoją kolej. Ty tracisz czas na sprawdzenie.
6. Wyłącz bieżące powiadomienia o przychodzącej poczcie. Sprawdzaj ją o wyznaczonych porach. TO BARDZO WAŻNE! Ciągłe sprawdzanie poczty skutkuje ciągłym rozpraszaniem się!
Zasada dziesiąta – Opracuj swój własny system produktywności
1. Natłok myśli potrafi mocno zdekoncentrować. Wrzuć je wszystkie do właściwej skrzynki.
2. Pracuj nad skrzynką, aż będzie pusta.
3. Jeżeli coś wymaga dodatkowych czynności, to stwórz je w Twoim programie do zarządzania zadaniami.
4. Nie przerywaj podjętego zadania.
5. Poinformuj osoby, z którymi współpracujesz o godzinach, w których odpowiadasz na e-maile.
6. Czytaj blogi i strony o zarządzaniu czasem – ostrz piłę. Jeżeli nie masz czasu na czytanie, słuchaj audiobooków.
7. Poszukaj osoby, która tak samo jak Ty będzie chciała rozwijać swoją produktywność. Pracujcie razem i dzielcie się pomysłami.
8. Nie bądź niewolnikiem kalendarza, wprowadzaj tam jedynie zadania, które muszą się wydarzyć się w danym terminie.
9. Zanim zaśniesz, przygotuj sobie 3 zadania, od których produktywnie rozpoczniesz kolejny dzień.
A jak wygląda Twój system produktywności? Jakie zasady stosujesz organizując swój czas? Napisz krótko w komentarzu poniżej, dziękuję 🙂