(function(w,d,s,l,i){w[l]=w[l]||[];w[l].push({'gtm.start': new Date().getTime(),event:'gtm.js'});var f=d.getElementsByTagName(s)[0], j=d.createElement(s),dl=l!='dataLayer'?'&l='+l:'';j.async=true;j.src= 'https://www.googletagmanager.com/gtm.js?id='+i+dl;f.parentNode.insertBefore(j,f); })(window,document,'script','dataLayer','GTM-W48JZR'); !function(f,b,e,v,n,t,s) {if(f.fbq)return;n=f.fbq=function(){n.callMethod? n.callMethod.apply(n,arguments):n.queue.push(arguments)}; if(!f._fbq)f._fbq=n;n.push=n;n.loaded=!0;n.version='2.0'; n.queue=[];t=b.createElement(e);t.async=!0; t.src=v;s=b.getElementsByTagName(e)[0]; s.parentNode.insertBefore(t,s)}(window, document,'script', 'https://connect.facebook.net/en_US/fbevents.js'); fbq('init', '584534911686250'); fbq('track', 'PageView');
Coach trener konsultant mentor… kto jest kim

Coach, trener, konsultant, mentor… kto jest kim?

Dzisiaj „wszystkich” tytułuje się per kołcz, a w większości przypadków Ci ludzie nie mają nic wspólnego z tym zawodem. Postanowiłem w tym krótkim artykule zebrać podsumowanie tego, kim jest coach.

Coach (Kołcz) – pracuje z ludźmi indywidualnie działa na bazie własnych doświadczeń swoich klientów. Zamiast przekazywać gotowe sugestie, zadaje pytania w taki sposób, aby klient sam doszedł do odpowiedzi. Najpopularniejszą metodą pracy jest model GROW, który opiera się na 4 filarach:
G – goal (cel). Do czego zmierzasz?
R – reality (rzeczywistość). Co masz teraz?
O – option (opcje). Co możesz z tym zrobić?
W – Will (wybór). Co zrobisz?

Trener – osoba, która w interaktywny i merytoryczny sposób pracuje z grupą, która składa się najczęściej z kilkunastu osób.

Mówca / prelegent – zazwyczaj widzimy go na dużej scenie, z której wygłasza przemówienie. Ze względu na ilość uczestników i formę wystąpienia nie ma możliwości, aby zadawać mu pytania.

Mentor – zjadł zęby na danej branży i pracuje wyłącznie w niej. To może być np. osoba, która założyła firmę technologiczną i dobrze ją sprzedała, a następnie doradza młodym właścicielom firm technologicznych.

Tutor – niekoniecznie osiągnął sukces w danej dziedzinie, ale zna model, którym należy się poruszać, aby jego uczeń go osiągnął. Zgodnie z zasadą, że nie zawsze dobry trener sportowy musiał być dobrym zawodnikiem i nie zawsze dobry zawodnik będzie dobrym trenerem. Jednym z najbardziej znanych (firmowych) przykładów może być relacja pomiędzy postaciami sagi Star Wars: Jodą i Lukiem Skywalkerem. W kontekście biznesowym może to być dyrektor finansowy, który wielu firmom doradził metodę obniżającą wysokość opłacanych podatków. Zna model, ale niekoniecznie jest biegły w Twojej branży.

Specjalista – zdobył sporą wiedzę, którą wykorzystuje do samodzielnej pracy.

Ekspert – to osoba, która wchodzi coraz głębiej w coraz węższy temat, aż finalnie wie absolutnie wszystkiego o dosłownie niczym. A tak całkiem na serio, to w mojej opinii ekspert jest specjalistą, który pogodził się z tym, że pomimo ogromu wiedzy, nie zawsze ma rację (Efekt Dunninga-Krugera) i dalej musi się rozwijać.

Twórca (influencer) – publikuje materiały w Internecie. Dzieli się swoją wiedzą, opinią oraz doświadczeniami. W odróżnieniu od typowych dziennikarzy, jego treści są stronnicze i opiniotwórcze. Twarz i nazwisko (lub nickname) jest jego głównym narzędziem pracy. Najczęściej zarabia na: lokowaniu produktów, afiliacji, sprzedaży własnych produktów / usług, konsultacjach lub reklamach (AdSense).

Konsultant – mieszając różne techniki: zadając pytania, szkoląc, przeszczepiając metody z innych branż, doprowadza klienta do ustalonego na początku współpracy celu. O tym jak przeprowadzić konsultacje nagrałem odcinek podcastu. Skoro zainteresował Cię ten artykuł blogowy, to zakładam, że podcast będzie dla Ciebie jeszcze bardziej wartościowy.

Kim jest coach – wniosek ostateczny

Mam nadzieję, że ten krótki tekst wyjaśni, czym zajmują poszczególne osoby, a w szczególności to, że nie każdy Kołcz jest tak naprawdę Kołczem 🙂

WBIZNES-skuteczny-marketing-5-błędów

Dołącz do ponad 4300 osób, które czytają mojego newslettera.

Bonus na start: Checklista 5 największych błędów, które popełniają firmy w marketingu.

Może Cię również zainteresować:

Autor wpisu:

Wojciech Bizub

Copywriter & właściciel agencji WBIZNES. Wykładowca akademicki. Prelegent największych konferencji biznesowych I <3 Marketing oraz WBEXP z Garym Vaynerchukiem. Jego klienci mówią, że jest pierwszym marketerem, który dostarcza wyników, a nie wymówek.

Wyciągając wnioski z przeprowadzonych kampanii oraz światowych wzorców, stworzył strategię dynamicznego rozwoju dla firm – WBIZNES. Twierdzi, że marketing i sprzedaż to prosty schemat, którego każdy może się nauczyć m.in. z jego programów szkoleniowych online.

Wojciech Bizub Odczaruj Marketing
Strona wykorzystuje pliki cookies w celu prawidłowego jej działania oraz korzystania z narzędzi analitycznych, reklamowych i społecznościowych. Zobacz szczegóły