(function(w,d,s,l,i){w[l]=w[l]||[];w[l].push({'gtm.start': new Date().getTime(),event:'gtm.js'});var f=d.getElementsByTagName(s)[0], j=d.createElement(s),dl=l!='dataLayer'?'&l='+l:'';j.async=true;j.src= 'https://www.googletagmanager.com/gtm.js?id='+i+dl;f.parentNode.insertBefore(j,f); })(window,document,'script','dataLayer','GTM-W48JZR'); !function(f,b,e,v,n,t,s) {if(f.fbq)return;n=f.fbq=function(){n.callMethod? n.callMethod.apply(n,arguments):n.queue.push(arguments)}; if(!f._fbq)f._fbq=n;n.push=n;n.loaded=!0;n.version='2.0'; n.queue=[];t=b.createElement(e);t.async=!0; t.src=v;s=b.getElementsByTagName(e)[0]; s.parentNode.insertBefore(t,s)}(window, document,'script', 'https://connect.facebook.net/en_US/fbevents.js'); fbq('init', '584534911686250'); fbq('track', 'PageView');

Coach, trener, konsultant, mentor… kto jest kim?

Dzisiaj „wszystkich” tytułuje się per kołcz, a w większości przypadków Ci ludzie nie mają nic wspólnego z zawodem coacha. Postanowiłem w tym krótkim artykule zebrać podsumowanie tego, kto jest kim.

Coach (Kołcz) – pracuje z ludźmi indywidualnie działa na bazie własnych doświadczeń swoich klientów. Zamiast przekazywać gotowe sugestie, zadaje pytania w taki sposób, aby klient sam doszedł do odpowiedzi. Najpopularniejszą metodą pracy jest model GROW, który opiera się na 4 filarach:
G – goal (cel). Do czego zmierzasz?
R – reality (rzeczywistość). Co masz teraz?
O – option (opcje). Co możesz z tym zrobić?
W – Will (wybór). Co zrobisz?

Trener – osoba, która w interaktywny i merytoryczny sposób pracuje z grupą, która składa się najczęściej z kilkunastu osób.

Mówca / prelegent – zazwyczaj widzimy go na dużej scenie, z której wygłasza przemówienie. Ze względu na ilość uczestników i formę wystąpienia nie ma możliwości, aby zadawać mu pytania.

Mentor – zjadł zęby na danej branży i pracuje wyłącznie w niej. To może być np. osoba, która założyła firmę technologiczną i dobrze ją sprzedała, a następnie doradza młodym właścicielom firm technologicznych.

Tutor – niekoniecznie osiągnął sukces w danej dziedzinie, ale zna model, którym należy się poruszać, aby jego uczeń go osiągnął. Zgodnie z zasadą, że nie zawsze dobry trener sportowy musiał być dobrym zawodnikiem i nie zawsze dobry zawodnik będzie dobrym trenerem. Jednym z najbardziej znanych (firmowych) przykładów może być relacja pomiędzy postaciami sagi Star Wars: Jodą i Lukiem Skywalkerem. W kontekście biznesowym może to być dyrektor finansowy, który wielu firmom doradził metodę obniżającą wysokość opłacanych podatków. Zna model, ale niekoniecznie jest biegły w Twojej branży.

Specjalista – zdobył sporą wiedzę, którą wykorzystuje do samodzielnej pracy.

Ekspert – to osoba, która wchodzi coraz głębiej w coraz węższy temat, aż finalnie wie absolutnie wszystkiego o dosłownie niczym. A tak całkiem na serio, to w mojej opinii ekspert jest specjalistą, który pogodził się z tym, że pomimo ogromu wiedzy, nie zawsze ma rację (Efekt Dunninga-Krugera) i dalej musi się rozwijać.

Twórca (influencer) – publikuje materiały w Internecie. Dzieli się swoją wiedzą, opinią oraz doświadczeniami. W odróżnieniu od typowych dziennikarzy, jego treści są stronnicze i opiniotwórcze. Twarz i nazwisko (lub nickname) jest jego głównym narzędziem pracy. Najczęściej zarabia na: lokowaniu produktów, afiliacji, sprzedaży własnych produktów / usług, konsultacjach lub reklamach (AdSense).

Konsultant – mieszając różne techniki: zadając pytania, szkoląc, przeszczepiając metody z innych branż, doprowadza klienta do ustalonego na początku współpracy celu. O tym jak przeprowadzić konsultacje nagrałem odcinek podcastu. Skoro zainteresował Cię ten artykuł blogowy, to zakładam, że podcast będzie dla Ciebie jeszcze bardziej wartościowy.

Mam nadzieję, że ten krótki tekst wyjaśni, czym zajmują poszczególne osoby, a w szczególności to, że nie każdy Kołcz jest tak naprawdę Kołczem 🙂

Dołącz do ponad 3700 osób, które czytają mojego newslettera.

Bonus na start: Checklista 5 największych błędów, które popełniają firmy w marketingu.

Autor wpisu:

Wojciech Bizub

Copywriter & właściciel agencji WBIZNES. Wykładowca akademicki. Prelegent największych konferencji biznesowych I <3 Marketing oraz WBEXP z Garym Vaynerchukiem. Jego klienci mówią, że jest pierwszym marketerem, który dostarcza wyników, a nie wymówek.

Wyciągając wnioski z przeprowadzonych kampanii oraz światowych wzorców, stworzył strategię dynamicznego rozwoju dla firm – WBIZNES. Twierdzi, że marketing i sprzedaż to prosty schemat, którego każdy może się nauczyć m.in. z jego programów szkoleniowych online.

Strona wykorzystuje pliki cookies w celu prawidłowego jej działania oraz korzystania z narzędzi analitycznych, reklamowych i społecznościowych. Zobacz szczegóły