Posłuchaj najnowszego odcinka podcastu: 174. Współpraca z agencją marketingową - komu i dlaczego NIE WYCHODZI
Clubhouse

Clubhouse – 10 zasad savoir-vivre

Udostępnij

Wydawało się, że merytoryczne treści przegrają z tik-tokową rozrywką, ale widać, że na rynku są odbiorcy spragnieni dobrych rozmów. Aplikacja Clubhouse zyskuje popularność i szybko podbija rynek. Wystarczy sobie wyobrazić, że Clubhouse w maju 2020 posiadał jedynie 1500 użytkowników na całym świecie. W grudniu 2020 było to już 600 000, aby w lutym 2021 roku przekroczyli 8 100 000 aktywnych użytkowników. Poniżej wynik z Google Trends, ile osób szuka informacji na temat aplikacji Clubhouse.

Czym wyróżnia się ta aplikacja na tle innych mediów społecznościowych i jakie ma ograniczenia?

To dyskusyjno-networkingowe medium społecznościowe, które imituje rozmowy kuluarowe znane z branżowych konferencji. Do dyskusji dołączysz w specjalnych pokojach tematycznych. Możesz słuchać, ale możesz też podnieść rękę i dołączyć do rozmowy lub zadać pytanie.

Egzotyczna formuła Clubhouse pełna ograniczeń sprzyja wirusowym wzrostom:

  • tylko dla użytkowników iPhonów. Na próżno szukać tam użytkowników androida.
  • tylko na zaproszenie lub po akceptacji z listy oczekujących,
  • wyłącznie chat-audio na żywo. Aplikacja nie przesyła informacji w formie zdjęć ani tekstu.

To również oznacza, że Facebook jeszcze nie ma się czego obawiać, chociaż Mark Zuckerberg przygląda się uważnie Clubhouse. Może planuje zakup? W każdym razie jego profil w aplikacji obserwuje ponad 1 000 000 osób.

Wolisz wpis blogowy w wersji audio?

Aplikacja Clubhouse – jak się zachować i o czym pamiętać?

Bazując na aktualnych doświadczeniach, podzieliłem wskazówki na dwie kategorie SCENA oraz WIDOWNIA:

  1. [scena] Wycisz mikrofon, gdy nic nie mówisz. W innym przypadku dźwięki z tła (np. odkurzanie) możesz zagłuszać wypowiedzi innych. Zachowaj kulturę osobistą w pokoju.
  2. [scena] Gdy chcesz coś powiedzieć „zamrugaj” mikrofonem (włączając i wyłączając dźwięk). UPDATE: Kultura Clubhouse jest na razie w powijakach, więc dla niektórych „mruganie” mikrofonem oznacza klaskanie i wtedy trzeba po prostu uruchomić mikrofon, czekając w ciszy na swoją kolej. Z mojej perspektywy klaskanie nie ma sensu, bo może to zrobić wyłącznie garstka osób na scenie, ale kto co lubi.
  3. [scena] Będąc prowadzącym co 10-20 minut – restartuj pokój, czyli witaj nowych gości, mów kto się wypowiada i w jakim celu się zebraliście. Warto w tym miejscu przypomnieć o podstawowych funkcjach (zrzut objaśniający poniżej).
  4. [scena] Rola prowadzącego polega na zarządzaniu kolejnością wypowiedzi, a także zapraszaniu widzów na scenę.
  5. [scena] Staraj się nie wchodzić innym w środek odpowiedzi. W tym zakresie obowiązują takie same zasady jak w przypadku normalnych rozmów. O prowadzeniu jakościowych dyskusji nagrałem cały odcinek podcastu.
  6. [scena] Nie przeciągaj wypowiedzi. Optymalna długość to 30 sekund. Zostaw innym przestrzeń.
  7. [widownia] Zapytaj lub dorzuć swoje 3 grosze i szybko zejdź ze sceny, jeżeli nie jesteś założycielem pokoju.
  8. [scena] Wyrzucaj i banuj osoby, które łamią zasady zdrowej dyskusji.
  9. [scena] Nie reklamuj się i nie sprzedawaj po chamsku swoich rozwiązań. Autopromocja jest ok pod warunkiem, że bazuje na walorach merytorycznych Twoich wypowiedzi.
  10. [widownia] Baw się dyskusją i zgłaszaj, jeżeli tylko masz coś do dodania w rozmowie. Pytania również są mile widziane, ponieważ nadają dynamiki.

Jakie możliwości daje aplikacja?

Poniżej screen, na którym zaznaczyłem strzałkami 4 główne opcje znajdujące się na głównym ekranie.

  1. Klikaj miniatury prelegentów i obserwuj tych, którzy według Ciebie dobrze się wypowiadają.
  2. Osoba oznaczona zielonym kółeczkiem z gwiazdką jest moderatorem.
  3. Gdy toczy się merytoryczna dyskusja, to warto plusikiem zaprosić znajomych, aby dołączyli do pokoju.
  4. W prawym dolnym rogu znajduje się mikrofonik. Może mieć dwa statusy: przekreślony (wyciszony) lub w trybie nadawania (ludzie będą Cię słyszeć).

Clubhouse – Social media (obecnie) na zaproszenie

Każda z nowo-zarejestrowanych osób otrzymuje do dyspozycji zaproszenia. Może w ten sposób przesłać link do założenia konta swoim znajomym. Gdy jedyni znajomi dołączają do aplikacji, to w nagrodę otrzymujemy kolejne zaproszenia do wykorzystania.

Widzę, że Clubhouse obecnie upodobali sobie twórcy, którzy byli aktywni na innych platformach. Dlatego dzisiaj to prawdopodobnie najszybszy sposób, aby prowadzić rozmowy „twarzą w twarz” każdy temat z osobami, które zazwyczaj były zabarykadowane za swoimi publikacjami.

To jak? Do usłyszenia w aplikacji clubhouse? Możemy założyć pokój na tematy związane ze skutecznym marketingiem. Znajdziesz mnie pod nickiem @wojciechbizub.

WBIZNES-skuteczny-marketing-5-błędów

Dołącz do ponad 4500 osób, które czytają mojego newslettera.

Bonus na start: Checklista 5 największych błędów, które popełniają firmy w marketingu.

Może Cię również zainteresować:

Autor wpisu:

Wojciech Bizub

Copywriter & właściciel agencji WBIZNES. Wykładowca akademicki. Prelegent największych konferencji biznesowych I <3 Marketing oraz WBEXP z Garym Vaynerchukiem. Jego klienci mówią, że jest pierwszym marketerem, który dostarcza wyników, a nie wymówek.

Wyciągając wnioski z przeprowadzonych kampanii oraz światowych wzorców, stworzył strategię dynamicznego rozwoju dla firm – WBIZNES. Twierdzi, że marketing i sprzedaż to prosty schemat, którego każdy może się nauczyć m.in. z jego programów szkoleniowych online.

Wojciech Bizub Odczaruj Marketing

Odbierz pierwszą lekcję

Dowiesz się, czym tak naprawdę jest miniatura i jaką pełni rolę w procesie percepcji treści. A poza tym zrozumiesz główną ideę tworzenia klikalnych grafik, która opiera się o mechanizm luki informacyjnej.

Twoje dane są bezpieczne, co potwierdza klauzula RODO [czytaj więcej]
Zapisująć się na szkolenie online wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych od Wojciech Bizub skuteczny e-marketing z siedzibą w Cieszynie, ul. Odległa 76 (Administrator danych). Mogę cofnąć zgodę w każdym czasie. Dane będą przetwarzane do czasu cofnięcia zgody. Administrator przetwarza dane zgodnie z Polityką Prywatności. Mam prawo dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo sprzeciwu, prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego lub przeniesienia danych.