(function(w,d,s,l,i){w[l]=w[l]||[];w[l].push({'gtm.start': new Date().getTime(),event:'gtm.js'});var f=d.getElementsByTagName(s)[0], j=d.createElement(s),dl=l!='dataLayer'?'&l='+l:'';j.async=true;j.src= 'https://www.googletagmanager.com/gtm.js?id='+i+dl;f.parentNode.insertBefore(j,f); })(window,document,'script','dataLayer','GTM-W48JZR'); !function(f,b,e,v,n,t,s) {if(f.fbq)return;n=f.fbq=function(){n.callMethod? n.callMethod.apply(n,arguments):n.queue.push(arguments)}; if(!f._fbq)f._fbq=n;n.push=n;n.loaded=!0;n.version='2.0'; n.queue=[];t=b.createElement(e);t.async=!0; t.src=v;s=b.getElementsByTagName(e)[0]; s.parentNode.insertBefore(t,s)}(window, document,'script', 'https://connect.facebook.net/en_US/fbevents.js'); fbq('init', '584534911686250'); fbq('track', 'PageView');

DLACZEGO DOBRA STRONA INTERNETOWA TYLE KOSZTUJE

Strona internetowa w dzisiejszym świecie to must-have każdego biznesu. Dzięki niej możesz pozyskiwać zapytania, budować newslettery, publikować posty na blogu, a także dodawać wiele innych opcji. Dzisiaj dzielę się doświadczeniami w tworzeniu perswazyjnych i przyjaznych dla oka stron internetowych. 

Wersja do odsłuchania:

Jeśli zastanawiasz się, jak krok po kroku powstaje strona? Kto pracuje przy jej stworzeniu? Na co warto zwrócić uwagę? – przeczytaj do końca 😉

Poniżej znajdziesz krótką listę, która pomoże Ci przebrnąć przez ten proces:

Wersja skrócona – dla zabieganych:

  1. Cel witryny internetowej.
  2. Stworzenie convent inventory.
  3. Budowa siatki/ makiety.
  4. Stworzenie layoutu strony.
  5. Opracowanie tekstów.
  6. Kodowanie.
  7. Wdrożenie.
  8. Ustawienie słów kluczowych SEO.
  9. Ustawienie niestandardowych konwersji.
  10. Dodanie mapy strony do GSC.
  11. Testowanie.
  12. Celebracja.

Wersja dłuższa – idealna do porannej kawy: 

Na wstępie trzeba zdać sobie sprawę, że tworzenie strony www to proces składający się z wielu elementów oraz etapów działania. Wiadomo, że klient kupuje efekt finalny, ale zrozumienie procesu rozczarowuje, a to moim zdaniem bardzo dobre zjawisko. Rozczarowanie powoduje, że przestajemy wierzyć w bajki i zaczynamy twardo stąpać po ziemi.

  1. Ustalenie podstawowego celu.
    Chodzi o prezentację portfolio, oferty, a może o zbieranie zapytań czy budowanie newslettera? Przed samym startem trzeba określić, po co Ci witryna internetowa.

  2. Content inventory, czyli mapa www.
    W tym celu stwórz tabelę w Excelu, gdzie kolumny będą podstronami, a poszczególne komórki tej kolumny sekcjami, jakie docelowo znajdą się na stronie internetowej. Na tym etapie, w komórkach warto rozpisać, co po kolei zobaczy przyszły użytkownik www. Dzięki temu określa się wędrówkę klienta po stronie (customer journee).
Fragment przykładowego content inventory.

  1. Stworzenie siatki (makiety).
    To etap, w którym tworzy się pierwszą wizualizację strony. W praktyce oznacza to przeniesienie content inventory z Excela do programu graficznego. Na tym etapie określa się ostateczne położenie sekcji oraz przycisków z CTA. Chodzi o to, aby klient widział, w których miejscach zostaną umieszczone konkretne elementy. WBIZNES tworzy siatki w aplikacji Figma, natomiast realizowałem już projekty, w których “etap makietowania” był przeprowadzony na białej kartce A4. Tak też będzie ok.

  1. Layout.
    Łączy koncepcję, grafiki, zdjęcia, cały układ oraz kolorystykę marki w jedno. Czasami do współpracy warto zaprosić ilustratora lub nagrać promocyjne, sprzedażowe wideo (w WBIZNES klienci przyjeżdżają do Cieszyna i wspólnie realizujemy nagrywki).

    Czasochłonnym procesem jest dobór właściwych zdjęć, grafik – do tego potrzebna jest profesjonalna sesja zdjęciowa, udokumentowanie w formie graficznej najważniejszych realizacji. Niestety często jest jednak tak, że trzeba korzystać ze Stocka. I chociaż banki zdjęć mają ogromną ofertę – (kilka milionów fotografii), to jednak niewiele z nich komponuje się ze stroną, nie mówiąc już o podkreśleniu argumentacji zawartej w tekście oraz autentyczności marki.
Makieta strony www w programie Figma

  1. Opracowanie treści na stronę.
    Warto poświęcić na nie więcej czasu, aby napisać wszystkie potrzebne teksty. Zdania w stylu: „profesjonalna firma o najwyższej jakości obsługi klienta…”, „która wychodzi naprzeciw oczekiwaniom…” – od dziś lądują w koszu. To bezsensownie powtarzane w wielu branżach sformułowania, które nie oznaczają nic.

  2. Kodowanie.
    Oddanie całego, zaakceptowanego projektu programiście i tylko od czasu do czasu wspomaganie go energetykiem 😉 

  3. Wdrożenie.
    Na tym etapie należy przyspieszyć działania strony, dodać favicon. Wtedy też należy sprawdzić, czy wszystkie formularze działają jak należy, czy integrują się z bazami, czy jest strona, na której będą zliczane konwersje po zapisie na newsletter lub wypełnieniu formularza. To także etap wdrożenia zabezpieczenia przed włamaniem do panelu.


  1. Ustawienie słów kluczowych SEO.
    Aby zrobić to poprawnie, należy upewnić się, że we wszystkich nagłówkach, tytułach, opisach obrazków są poprawne frazy SEO, dzięki którym witryna będzie lepiej pozycjonowana w Google.

  2. Ustawienie niestandardowych konwersji na Google Analytics i Ads Managerze na Facebooku. 

  3. Dodanie mapy strony do Google Search Console.
    To działanie ułatwi poruszanie się robotom Google po witrynie internetowej. Aby wszystko działo, jak jeden, sprawny organizm, należy połączyć Google Search Console z Google Analytics. Jeśli tak jest, to od razu można przejść do podpięcia map cieplnych, a także czatów, call page itp., czyli narzędzi poprawiających konwersję. 

  4. Faza testowania i dopinania detali.
    Gotową stronę należy sprawdzić pod kątem responsywności, czyli tego, jak wyświetla się na danym urządzeniu: komputerze, laptopie, tablecie, a także na różnych modelach telefonów.

  5. Celebracja.
    Moment, gdy wszystko jest wdrożone, działa i można pochwalić się efektami pracy.

Stworzenie dobrej strony internetowej wymaga sporo pracy. Przy dobrej organizacji i sprawnym planowaniu można ją wdrożyć w 4-6 tygodni. Czy da się to zrobić szybciej? Oczywiście, że tak, ale tylko jeżeli godzisz się na kompromisy. 

Nie da się ukryć, że na każdym etapie potrzebny jest człowiek o innej specjalizacji. Dobra strona internetowa nie powstaje z udziałem tylko programisty lub grafika. Doświadczenie pokazuje mi, że wybitne strony internetowe powstają dzięki współpracy całego zespołu i właśnie takie rozwiązanie Ci rekomenduję.

Teraz pewnie zastanawiasz się nad jeszcze jedną sprawą: czy potrzebujesz super profesjonalnej strony internetowej? Jeżeli dopiero startujesz ze swoim biznesem, prawdopodobnie nie. Jeżeli jednak działasz już kilka lat na rynku, to może wreszcie pora przestać korzystać z półśrodków i postawić profesjonalną witrynę, która będzie wywoływać dumę. Możesz zapytać mój zespół o wycenę.

Liczę na to, że wpis rozszerzy Twój sposób patrzenia na marketing.  Jeżeli chcesz być na bieżąco z praktycznymi informacjami dotyczącymi marketingu, koniecznie zapisz się na mój newsletter. ⤵️

Dołącz do ponad 2000 osób które czytają mojego newslettera.

Bonus na start: Checklista 5 największych błędów, które popełniają firmy w marketingu.

Autor wpisu:

Wojciech Bizub

Copywriter. Kontraktowy Dyrektor Marketingu w kilkudziesięciu firmach. Właściciel agencji WBIZNES. Wykładowca MBA na ASBiRO. Prelegent największych konferencji biznesowych I <3 Marketing oraz WBEXP z Garym Vaynerchukiem. Jego klienci mówią, że jest pierwszym marketerem, który dostarcza wyników, a nie wymówek.

Wyciągając wnioski z przeprowadzonych kampanii oraz światowych wzorców, stworzył strategię dynamicznego rozwoju dla firm – WBIZNES. Twierdzi, że marketing i sprzedaż to prosty schemat, którego każdy może się nauczyć.

Strona wykorzystuje pliki cookies w celu prawidłowego jej działania oraz korzystania z narzędzi analitycznych, reklamowych i społecznościowych. Zobacz szczegóły