Ile kosztują usługi marketingowe w Polsce? (2019)

Cena to w Polsce wciąż temat tabu. W szczególności problematyczna jest sytuacja, gdy sprzedaje się czas. Przyjrzyjmy się wynikom badania, w którym polskie agencje i freelancerzy wypowiedzieli się na temat oczekiwanych stawek za najpopularniejsze usługi internetowe.

Celem tego badania jest odczarowanie tematu. Zależy mi na tym, aby wykonawcy wiedzieli, jak uczciwie wyceniać swoją pracę, a klienci orientowali się, ile powinni za nią zapłacić.

Założenia operacyjne

Ankietę stworzoną w Google Forms wypełniło 200 osób i przedstawicieli firm, co stanowi około 1% z wszystkich 20 000 podmiotów świadczących usługi marketingowe.

Dla ujednolicenia wyników należało wykonać następujące czynności:

  1. Odpowiedzi w obcych walutach zostały zamienione na PLN po kursie z dnia 21.03.2019.
  2. Odpowiedzi w formie widełek „od-do“ zostały uśrednić.
  3. Usunąłem wszystkie znaczniki -, 0, PLN, przecinki, ND oraz puste wiersze bez odpowiedzi.
  4. 5% skrajnych odpowiedzi zostało odciętych.
  5. Z pozostających wyników wyciągnąłem średnią, medianę, min. i maksimum.
  6. Zsumować, gdy kwota została rozbita na składowe.
  7. Wszystkie kwoty podać w stawkach netto (bez podatku VAT 23%).

Wyniki: Badania wyceny najpopularniejszych usług marketingowych

Przyjrzyjmy się więc poszczególnym pytaniom i kwotom, które padły w odpowiedziach.

1. Ile kosztuje strona Internetowa?
Treść zapytania: Klient potrzebuje wizytówkowej strony internetowej. WordPress na szablonie RWD z 5 zakładkami: oferta, galeria, formularz: 5 pól, kontakt, o nas. W pakiecie dodanie Google Analytics i podstawowa konfiguracja celów. Uzupełnienie prostych tekstów bez udziału copywritera i 10 obrazków z banku zdjęć. Jakiej ceny netto za taką usługę w wersji standardowej może oczekiwać w Waszej firmie?

Ilość odpowiedzi: 164
Min: 600 zł netto
Średnia: 2200 zł netto
Mediana: 2000 zł netto
Górna granica: 5000 zł netto

2. Ile kosztuje reklama na Facebooku?
Treść zapytania: Klient myśli o reklamie na Facebooku. Budżet zewnętrzny do wydania na reklamę wynosi 1000 zł netto / miesięcznie. 5 wymaganych elementów: stworzenie koncepcji, dobranie grupy docelowej, 3 grafiki do testów, przygotowanie nagłówka + opis oraz optymalizacja przez 30 dni. Jakiej ceny netto za usługę może oczekiwać w Waszej firmie?

Ilość odpowiedzi: 165
Min: 220 zł netto
Średnia: 574 zł netto
Mediana: 700 zł netto
Górna granica: 2500 zł netto

3. Ile kosztuje reklama Google Ads?
Treść zapytania: Klient poszukuje osoby do obsługi Google Ads polegającej na uruchomieniu kampanii tekstowej. Dosłownie od zera dla lokalnego biznesu. Budżet zewnętrzny do wydania na reklamy wynosi 1000 zł netto. Jakiej ceny netto za uruchomienie usługi może oczekiwać w Waszej firmie?

Ilość odpowiedzi: 144
Min: 200 zł netto
Średnia: 489 zł netto
Mediana: 500 zł netto
Górna granica: 1500 zł netto

4. Ile kosztuje zaprojektowanie i wdrożenie strony landing page?
Treść zapytania: Klient chciałby stworzyć landing page dla konkretnej usługi wraz z przekierowaniem na stronę podziękowania, przygotowaniem grafiki, tekstów i podpięcia domeny oraz pixeli.

Ilość odpowiedzi: 161
Min: 300 zł netto
Średnia: 1025 zł netto
Mediana: 1000 zł netto
Górna granica: 4000 zł netto

5. Ile kosztuje napisanie wpisu blogowego?
Treść zapytania: Klient zleca przygotowanie wpisu blogowego razem z research’em i dopasowaniem grafiki do treści artykułu. Jakiej ceny za 1800 znaków tekstu wraz ze spacjami może oczekiwać?

Ilość odpowiedzi: 148
Min: 30 zł netto
Średnia: 194 zł netto
Mediana: 250 zł netto
Górna granica: 1000 zł netto

6. Ile kosztuje opracowanie i wysłanie mailingu do bazy?
Treść zapytania: Klient chce zlecić przygotowanie jednego mailingu dla swojego sklepu internetowego. Warunek: umieszczenie 10 produktów. Potrzeba pomysłu, grafiki, tekstów, pocięcia całości oraz wysyłki mailingu z programu klienta (Getresponse, Freshmail, Active Campaign) do 1000 leadów. Jakiej ceny netto za taką usługę może się spodziewać w Waszej firmie? Wyraź liczbowo.

Ilość odpowiedzi: 126
Min: 50 zł netto
Średnia: 380 zł netto
Mediana: 500 zł netto
Górna granica: 4000 zł netto

7. Ile kosztuje prowadzenie fanpage firmy?
Treść zapytania: Klient poszukuje osoby do prowadzenia fanpage’a 1000-2000 polubień, odpowiadania na komentarze, odpisywania na wiadomości, kalendarza wpisów oraz przygotowania grafik i tekstów (10 wpisów miesięcznie). Wszystko oprócz reklam. Jakiej ceny netto / miesięcznie może się spodziewać?

Ilość odpowiedzi: 159
Min: 350 zł netto
Średnia: 712 zł netto
Mediana: 900 zł netto
Górna granica: 2500 zł netto

8. Ile kosztuje usługa pozycjonowania dla 1 frazy kluczowej w Google?
Treść zapytania: Otrzymujesz zapytanie na pozycjonowanie w Google (1 frazy) w branży usług lokalnych (w stylu mechanik + nazwa miasta, fryzjer + nazwa miasta, elektryk + nazwa miasta itp.) Miasto do 100 000 mieszkańców.

Ilość odpowiedzi: 99
Min: 150 zł netto
Średnia: 444 zł netto
Mediana: 500 zł netto
Górna granica: 1000 zł netto

9. Ile kosztuje opis pojedynczego produktu do sklepu Internetowego?
Treść zapytania: Klient potrzebuje opisu produktu do sklepu Internetowego z uwzględnieniem fraz kluczowych. Nagłówki i treść. Tekst ma mieć 300 słów.

Ilość odpowiedzi: 139
Min: 20 zł netto
Średnia: 108 zł netto
Mediana: 100 zł netto
Górna granica: 500 zł netto

10. Ile kosztuje zaprojektowanie wizytówki i papieru firmowego?
Ilość odpowiedzi: 133
Min: 100 zł netto
Średnia: 249 zł netto
Mediana: 350 zł netto
Górna granica: 1000 zł netto

11. Ile kosztuje zaprojektowanie logo (1 wariant)?

Ilość odpowiedzi: 143
Min: 200 zł netto
Średnia: 446 zł netto
Mediana: 500 zł netto
Górna granica: 3500 zł netto

12. Ile kosztuje zaprojektowanie ulotki DL (dwustronnie, grafika bez tekstu)?

Ilość odpowiedzi: 134
Min: 90 zł netto
Średnia: 143 zł netto
Mediana: 350 zł netto
Górna granica: 1500 zł netto

13. Ile kosztuje przygotowanie roll-up’a (sama grafika, treść zostanie podesłana)?

Ilość odpowiedzi: 131
Min: 100 zł netto
Średnia: 126 zł netto
Mediana: 300 zł netto
Górna granica: 1300 zł netto

Co dalej?
Z moich obserwacji wynika, że cena usługi jest lustrzanym odbiciem otrzymywanej jakości. Już dawno nie przyuważyłem na marketingowym poletku „sprzedawców oleju wężowego” i „lewoskrętnej wody”.  Wydaje się, że sam rynek się profesjonalizuje i bardzo szybko rozwija.

W związku z dużym zaawansowaniem technicznym klientom dalej będzie trudno zrozumieć, co robią zatrudnieni wykonawcy, ale myślę, że transparentna komunikacja, rzetelnie wykonana usługa i czytelnie przedstawiony raport to 3 filary prowadzące do dynamicznego rozwoju podmiotów marketingowych.

Zapotrzebowanie na usługi marketingowe jest ogromne, dużo większe niż moce przerobowe wszystkich wykonawców.

Wnioski z badań dla agencji

Jesteś w najniższym przedziale kwotowym: warto pomyśleć o zainwestowaniu w szkolenia i podniesieniu cen, bo taka inwestycja niezwykle szybko się zwróci.

Jesteś w tzw. średniej: z jednej strony dobrze, ale z drugiej… co zrobić, aby wyróżnić się w tłumie firm, które sprzedający podobny produkt, podobnej jakości i w podobnej cenie?

Świadczysz usługi premium: co możesz zrobić, aby dostarczać klientom jeszcze lepszych efektów?

Wnioski z badania cen usług marketingowych dla właścicieli firm

Zaczynasz? Na samym początku radzę Ci skorzystać z kogoś, kto potrafi poukładać firmę i jej rozwój w obszarze komunikacji marketingowej. Mając poukładane działania przez jakiś czas, można zlecać działania mniej doświadczonym podwykonawcom i jednocześnie nie wyczyścić sobie portfela. Równie dobrze możesz samodzielnie nauczyć się prostych działań marketingowych. Dzisiaj wszystkie systemy są bardzo proste w obsłudze.

Prowadzisz firmę od jakiegoś czasu? Sprawdź, czy nie przepłacasz za prowadzone działania marketingowe. Gdy zaczyna się w firmie powodzić, bardzo łatwo wydaje się pieniądze i można narobić sobie niepotrzebnych kosztów. W zakresie pomiędzy medianą a średnią możesz spodziewać się całkiem przyzwoitej usługi. Z drugiej strony, jeżeli marketing Twojej firmy się jest „średni”, to może warto poszukać kogoś droższego, ale z innym podejściem i pomysłem?

Prowadzisz usługi / dostarczasz produkty klasy premium? W takim przypadku wszystko powinno być premium!

Stworzenie tak obszernego opracowania kosztowało mnie kilka miesięcy pracy i całkiem spory budżet marketingowy. Jeżeli tylko możesz, to podaj ten link dalej, aby wieść niosła się szeeeeeerooooko! Dziękuję! ☺

P.S. oficjalny hashtag: #WyceniamyMarketing

 

 

Sprawdź, na jakim poziomie marketingu jest Twój biznes

  • 5-punktowa checklista pomoże w diagnozie marketingu
  • Merytoryczna inspiracja, gdy "oczekuję czegoś więcej"
  • Wyłącznie najistotniejsze elementy pod sprzedaż

Pobierając materiał wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych od Wojciech Bizub skuteczny e-marketing z siedzibą w Cieszynie, ul. Odległa 76 (Administrator danych). Mogę cofnąć zgodę w każdym czasie. Dane będą przetwarzane do czasu cofnięcia zgody. Administrator przetwarza dane zgodnie z Polityką Prywatności. Mam prawo dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo sprzeciwu, prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego lub przeniesienia danych.

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

AUTOR

znawca biznesu

Wojciech Bizub 

Copywriter. Dzisiaj klienci mówią, że jest pierwszym marketerem, który dostarcza wyników, a nie wymówek. Wyciągając wnioski z przeprowadzonych kampanii oraz światowych wzorców stworzył strategię marketingową WBIZNES. Jego wizytówką są osiągane wyniki oraz opinie klientów: https://www.youtube.com/watch?v=XxQAhF5IDB8. Autor kilku kursów online. Praktyk prowadzący szkolenia w ramach Akademii Ekspertów 2.0 u Pawła Danielewskiego.