Trwa prawne RODeO. Jak zmieni się świat po wdrożeniu nowego rozporządzenia i co to oznacza dla kilkuosobowych przedsiębiorstw?

Podobno, gdyby ludzie średniowiecza mieli okazję spojrzeć na współczesny świat, najbardziej zachwyciłyby ich nie samochody, samoloty czy telefony, ale… bazy danych. Katalogowanie to było coś, co napędzało człowieka w owej epoce. Więcej o tym można dowiedzieć się od Umberto Eco z jego “Szaleństwa katalogowania”.

Jednak zastanówmy się – czy dziś nie jest z nami podobnie, czy zgromadzone informacje na temat ludzi nie są na wagę złota?

Są! I to właśnie danych dotyczy RODO, zwane także “GDPR” lub “Ogólnym Rozporządzeniem o Ochronie Danych”. To Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE.

Czy powierzono Ci skarbiec w postaci bazy danych: klientów, pracowników, a może bazę mailingową? W takim razie zmiany dotyczą także Ciebie! Każdy sejf z drogocenną zawartością musi posiadać odpowiednie zabezpieczenia.

Wszystko, co chcielibyście wiedzieć o RODO, ale baliście się zapytać

Rewolucyjny charakter nowych przepisów polega na wprowadzeniu nowych zasad, które zwiększają samodzielność, ale i odpowiedzialność administratorów danych. RODO weszło w życie już w maju ubiegłego roku, będziemy mieli obowiązek je stosować od 25 maja 2018 roku.

RODO, kogo dotyczy?

Rozporządzenie wiązać będzie wszystkich, którzy przetwarzają dane osobowe w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Czas rozpocząć RODeO!

Co trzeba zrobić, by odpowiednio przygotować się na zmiany? Potrzebne jest działanie wieloetapowe:

  1. na początek audyt przedwdrożeniowy – określenie, jaki zestaw zabezpieczeń i dokumentów będzie potrzebny – w każdej firmie inny;
  2. następnie harmonogram wdrożenia RODO;
  3. należy przygotować do opracowania rejestr czynności przetwarzania danych osobowych, czyli zebrać informacje. Chodzi o dostosowanie stosowanych praktyk i procedur do wymogów prawa;
  4. analiza ryzyka (oceny skutków dla ochrony danych);
  5. analiza istniejących dokumentów i propozycja zmian związanych z wymogami RODO; przygotowanie dokumentów wymaganych przez RODO, które nie mają odpowiednika w dokumentacji stosowanej dotychczas (rejestr czynności przetwarzania danych osobowych, weryfikacja podmiotu przetwarzającego itd.);
  6. ustalenie osób odpowiedzialnych: Administratora danych osobowych, specjalisty ds. ochrony danych osobowych, który będzie dbał o procedury w imieniu przedsiębiorcy oraz administratora systemu informatycznego odpowiedzialnego za obszar techniczny;
  7. sporządzenie projektów regulacji formalno-prawnych (w szczególności: wzorcowe umowy powierzenia danych osobowych, regulaminy przetwarzania i ochrony danych osobowych, wzorcowe postanowienia spełniające wymogi obowiązku informacyjnego);
  8. końcowy audyt powdrożeniowy

Działania online pod lupą, znasz zasady?

Dużo tego, prawda? Pamiętajmy, że przepisy RODO dotyczą wszystkich, którzy przetwarzają dane osobowe w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą.

W branży marketingowej warto wiedzieć jak legalnie pozyskiwać zgody od klientów, by móc przetwarzać ich dane w celach marketingowych na nowych zasadach. Wymusi to na branży uporządkowanie, a czasem ograniczenie wielu projektów opartych na danych. Nowe przepisy zakładają, że dane wykorzystywane w reklamie internetowej nie powinny być traktowane jako anonimowe, a jednocześnie określają kwestie uzyskania zgody na ich użycie oraz ich przechowywania.

Pozostało niewiele czasu!

Teraz już chyba rozumiesz, że w przysłowiowe 5 minut nie da się tego wszystkiego zrobić. Jakby tego było mało – do zastosowania opisanych przeze mnie przepisów pozostało niewiele czasu, deadline to 25 maja!

Nie czekaj do ostatniej chwili, przygotuj firmę na RODO, aby świadczyć usługi bez obaw o wysokie kary finansowe i problemy prawne!

Ustawa o RODO wejdzie w życie 25 maja 2018 r. Jest to zatem ostatni dzwonek, aby rozpocząć wdrażanie procedur w swojej firmie. Samodzielne próby mierzenia się ze wdrożeniem przepisów nie są najlepszym pomysłem, ponieważ zła interpretacja nawet jednego zapisu może narazić firmę na konsekwencje finansowe i prawne. Wiadomo, że kontrole nie rozpoczną się od pierwszego dnia, ale warto wykazać się “dobrą intencją”, a potem mieć święty spokój.

UWAGA! Po zastosowaniu Rozporządzenia UE (RODO) dot. ochrony danych, kary za brak procedur przetwarzania danych wzrosną do 20 mln euro lub wyższe do 4% przychodu! Zgodnie z art. 83. ust. 4 lit. a RODO –  brak prowadzenia rejestru czynności przetwarzania danych osobowych, o którym mowa w art. 30 ust. 1 RODO będzie mógł być zagrożony karą nawet do 10 milionów euro.

Kto może pomóc wdrożyć nowe zasady?

Dr Ewelina Badura – radca prawny, doktor nauk prawnych. Specjalizuje się w prawie umów, prawie gospodarczym, e-commerce i prawie własności intelektualnej.

Jest także współpracownikiem Narodowego Centrum Badań i Rozwoju ds. oceny projektów z zakresu prawa cywilnego. Należy do Stowarzyszenia International Association for Artificial Intelligence and Law. A przede wszystkim jest moim zaufanym prawnikiem, który odpowiada za wdrożenie RODO w agencji WBIZNES.

Ewelina Badura
+48 660 504 755
>>> Skontaktuj się!

Uwaga! Na hasło “WBIZNES” czeka specjalna niespodzianka cenowa. Nie czekaj. Warto zapewnić sobie bezpieczeństwo już teraz i jednocześnie uniknąć wysokich kar. Nie ma co wgryzać się w przepisy, lepiej znaleźć kogoś, kto zrobi to za nas i w tym czasie skupić się na prowadzeniu firmy. Jak to zrobić? Zaufać specjaliście!

 

Sprawdź, na jakim poziomie marketingu jest Twój biznes

  • 5-punktowa checklista pomoże w diagnozie marketingu
  • Merytoryczna inspiracja, gdy "oczekuję czegoś więcej"
  • Wyłącznie najistotniejsze elementy pod sprzedaż

Pobierając materiał wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych od Wojciech Bizub skuteczny e-marketing z siedzibą w Cieszynie, ul. Odległa 76 (Administrator danych). Mogę cofnąć zgodę w każdym czasie. Dane będą przetwarzane do czasu cofnięcia zgody. Administrator przetwarza dane zgodnie z Polityką Prywatności. Mam prawo dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo sprzeciwu, prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego lub przeniesienia danych.

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

AUTOR

znawca biznesu

Wojciech Bizub 

Copywriter. Dzisiaj klienci mówią, że jest pierwszym marketerem, który dostarcza wyników, a nie wymówek. Wyciągając wnioski z przeprowadzonych kampanii oraz światowych wzorców stworzył strategię marketingową WBIZNES. Jego wizytówką są osiągane wyniki oraz opinie klientów: https://www.youtube.com/watch?v=XxQAhF5IDB8. Autor kilku kursów online. Praktyk prowadzący szkolenia w ramach Akademii Ekspertów 2.0 u Pawła Danielewskiego.