planowanie w biznesie

Skuteczne planowanie działań marketingowych – jak zaplanować marketing na 2018 rok?

Nowy rok to nowe wyzwania oraz nowe technologie, z których warto skorzystać, aby wyróżnić się na konkurencyjnym rynku. Jak w przemyślany sposób zaplanować skutecznie działania marketingowe? Oczywiście piszę o zaplanowaniu działań, a nie o ich wdrożeniu. Wdrożenie to kolejny krok. Piszę o tym wyraźnie, ponieważ część osób w ferworze walki zapomina o planowaniu i w efekcie jest bardzo zajęta, ale mało produktywna. Bardzo lubię określenie “karczuje nie ten las, który trzeba, w dodatku tępą siekierą”. Proponuję skorzystać z sekwencji 8 kroków, które opisałem w tym artykule. Na samym końcu artykułu przygotowałem specjalny prezent, który wiele uprości.

Działania marketingowe przykłady

Za każdym razem, gdy siadam do planowania przypomina mi się genialny cytat. Spróbuj sobie przypomnieć, a potem możesz napisać w komentarzu, z jakiej książki pochodzi.

Czy nie mógłby mnie pan poinformować, którędy powinnam pójść?
– To zależy w dużej mierze od tego, dokąd pragnęłabyś dojść – odparł Kot – Dziwak.
– Właściwie wszystko mi jedno.
W takim razie wszystko jedno, którędy pójdziesz.
– Chciałabym tylko dostać się dokądś – dodała Alicja w formie wyjaśnienia.
– Ach, na pewno się tam dostaniesz, jeśli tylko będziesz szła dość długo.

Przedstawiona przeze mnie metodologia jest tak prosta, że coś może Ci w głowie podpowiedzieć, że nie ma sensu tego robić. Jednak to w prostocie tkwi jej siła. Całość opracujesz przy jednej, no góra dwóch kawach.

Zaczynamy?

Jaka sprzedaż w poszczególnych miesiącach?

Tutaj nie ma wielkiej filozofii. Dobrymi intencjami w sklepie nie zapłacisz. Zaplanuj, jaki obrót powinna wygenerować Twoja firma w poszczególnych miesiącach. Dla ułatwienia obliczeń sprzedaż warto planować wartościami netto, bo większość kosztów, które ponosi firma, jest w ten sposób rozliczana.

Co będzie sprzedawane?

Wiem, że pewnie dysponujesz szerokim asortymentem. Im więcej gałęzi, działów i kategorii produktowych oferuje firma, tym trudniej się zdecydować. To do czego Cię zachęcam, to koncentracja na jednym produkcie / grupie / pakiecie w jednym czasie. Decyzję dot. oferowanego w danym miesiącu produktu możesz podjąć na podstawie danych o sezonowości sprzedażowej. Zaplanuj, na którym produkcie skupisz się w danym miesiącu. Uwaga… im bardziej rozproszona promocja, tym trudniej panować nad całą kampanią, a co za tym idzie, trudniej dostarczyć ostateczny wynik.

Średnia cena produktu / usługi /pakietu

Zaraz ktoś zapyta, “a co jeżeli sprzedaję produkty w nieregularnych cenach?” Odpowiedzi jest kilka, sprawdź, który wariant najlepiej sprawdzi się w przypadku Twojego produktu.

a) jak najszybciej przygotuj sobie cennik, aby przypadkiem nie okazało się, że różni klienci płacą różne ceny za tę samą usługę / produkt. To zawsze wychodzi i nigdy na dobre.

b) ze swoich usług zrób pakiety (produkty). Tak, jak np. ja z usług marketingowych stworzyłem pakiet Dyrektora Marketingu, który ma jasno określony zakres oraz wielkość.

c) Wyciągnij średnią wartość koszyka zakupowego. Średnią wartość z paragonu lub faktury. Dla zachowania prawidłowego wyniku odetnij sobie 5% skrajnych wartości, które zazwyczaj zaburzają wynik.

d) możesz zaplanować wyniki z dokładnością do poszczególnych kategorii, których suma sprzedaży będzie równa planowanej miesięcznej sprzedaży.

Pamiętaj, im bardziej produkt jest elastyczny, tym jest mniej skalowalny. Przemyśl, jak możesz go zmodyfikować.

W przypadku zaplanowanych akcji sprzedażowych proponuję przygotować ciekawą zniżkę dla klientów w formie prezentu za podjęcie szybkiej decyzji. W zależności od branży wystarczy 5-50% zniżki dla ograniczonej liczby osób, które zgłoszą się w pierwszej kolejności. Zbliżając się do 50% warto przemyśleć zastosowanie Happy Hours. 1+1 gratis.

W biznesie najważniejsza jest pierwsza transakcja, ale prawdopodobnie najmniej na niej zarobisz. Najwyższą rentowność osiągniesz na drugiej, trzeciej, czwartej itd. Jak się pewnie spodziewasz, Twoim zadaniem jest maksymalne obniżenie progu pierwszej transakcji.

Podpowiedź. Idealnie, jeżeli cena Twojego pakietu będzie w +/-10% w granicach średniej wartości koszyka Twoich klientów. Po zakupie możesz skontaktować się z klientem i zaproponować upsell, czyli do sprzedaż do produktu premium.

Ile sztuk trzeba sprzedać, aby osiągnąć cel?

Na podstawie ilorazu obrotu oraz ceny pakietu wyciągniesz liczbę sztuk, która jest potrzebna do wygenerowania wyniku. W efekcie przestajesz myśleć o pieniądzach, a zaczniesz o liczbie pakietów / produktów, czy liczbie osób, które musisz dobrze obsłużyć. To bardzo ułatwia myślenie o pieniądzach, ponieważ oddziela emocje o racjonalnego podejścia.

Działania marketingowe firmy

Jaką kampanię przeprowadzić?

To, co proponuję, to kampania we wszystkich nośnikach. W ramach takiej kampanii używa się dosłownie wszystkich możliwych punktów styku klienta z produktem.

  1. Zacznij od dobrej oferty, czyli czegoś, co zainteresuje klienta.
  2. Przygotuj perswazyjny tekst oferty, aby wzbudzić zainteresowanie.
  3. W ładny sposób opraw tekst, aby był przyjemny w konsumpcji.
  4. Całość opublikuj na dedykowanej podstronie landing page lub opisz na blogu. Przy budżetowych projektach kampanii szczegóły oferty można rozpisać na blogu. Tam jest dużo więcej miejsca niż np. na Facebooku a treść trafia wyłącznie do osób wstępnie zainteresowanych, które przeszły na podstronę.
  5. Nie zapomnij o wezwaniu do akcji, czyli konkretnej sugestii, co klient powinien zrobić, aby odebrać wszystkie skarby, które oferujesz.

Teraz czas, aby ludzie poznali Twoją propozycję

  • pop-up i banerek na stronie www. Pomoże narzędzie privy.com
  • mailing do bazy klientów. Korzystam z niezawodnego Getresponse.
  • SMS. Z pomocą przychodzi serwersms.pl
  • reklama na fb
  • banerki Google Display
  • wymiana zdjęcia w tle na fb. Idealnie skorzystać z grafika, ale można sprawdzić canva.com
  • publikacja na Instagramie
  • live na fb / webinar online (opcjonalnie)
  • warto również zadzwonić i telefonicznie przedstawić tę ofertę. Jeżeli klient się zgodzi, to świetnie – transakcja dopięta. Jeżeli padnie negatywna odpowiedź, to zawsze możesz poprosić o poradę, co mógłbyś w tej ofercie poprawić.

Szkoda czasu na wysyłanie promocji tylko jednym kanałem. Wykorzystaj wszystkie możliwości, które masz, aby zmaksymalizować siłę sprzedażową.

Jak kampania będzie się nazywała?

Ludzie dużo szybciej zapamiętują bohaterów historii, gdy nadajemy im nazwę. To samo dzieje się w przypadku kampanii marketingowych. Nazwanie kampanii dużo szybciej przykuje uwagę. Dzięki nazwie można prowadzić narrację, a na 100% zdajesz sobie sprawę, jak wielkim zainteresowaniem cieszą się korzystające z tej metodologii seriale 😉

Jak nazwać kampanię?

Jedna z prostszych metodologii. Pomyśl sobie, jaki efekt osiągnie klient po zakupie. Co będzie finalnym efektem. Co klientowi da to, że wyda pieniądze. Oczywiście, będzie miał Twój produkt, ale co zyska, gdy go zastosuje, jaki będzie miał efekt? Umieść ten efekt w nazwie. Przykład? Prowadzisz firmę dietetyczną? Co powiesz na akcję Styczniowe odchudzanie w [nazwa firmy]? Ludzie nie chcą diety i wyrzeczeń, oni chcą stracić nadprogramowe kilogramy. Dodatkowo podłączasz się pod jedno z najpopularniejszych postanowień noworocznych.

Co konkretnie trzeba wykonać, aby przeprowadzić kampanię?

To lista kontrolna zadań do wykonania, aby doprowadzić całą kampanię do szczęśliwego zakończenia. Każde zadanie powinno być w niej zawarte. Ta lista powinna być długa. Proponuję każde z nich rozpisać w następujący sposób:

  • Co zostanie zrobione?
  • Jak to zostanie zrobione?
  • Kto to zrobi?
  • Kiedy to zostanie zrobione?
  • Ile będzie kosztowało wykonanie?

Potrzebujesz ułatwienia?

Bezpłatnie oraz bez potrzeby podawania danych pobierz plik w Excelu, aby z łatwością zaplanować wszystkie działania dla swojej firmy. Wypełnij wszystkie pola zgodnie ze swoją intuicją i oczekiwaniami, a jeżeli masz pytania, to zapraszam do zadawania ich w komentarzach poniżej. 

Miło mi, że docierasz do końca tego wpisu, to oznacza, że w jakimś stopniu zainteresowała Cię jego treść. Cieszę się, że mogę służyć swoją wiedzą i doświadczeniem, a będę cieszył się jeszcze bardziej, jeżeli możesz udostępnić treść tego wpisu w mediach społecznościowych.

Sprawdź, na jakim poziomie marketingu jest Twój biznes

  • 5-punktowa checklista pomoże w diagnozie marketingu
  • Merytoryczna inspiracja, gdy "oczekuję czegoś więcej"
  • Wyłącznie najistotniejsze elementy pod sprzedaż

Pobierając materiał wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych od Wojciech Bizub skuteczny e-marketing z siedzibą w Cieszynie, ul. Odległa 76 (Administrator danych). Mogę cofnąć zgodę w każdym czasie. Dane będą przetwarzane do czasu cofnięcia zgody. Administrator przetwarza dane zgodnie z Polityką Prywatności. Mam prawo dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo sprzeciwu, prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego lub przeniesienia danych.

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

AUTOR

znawca biznesu

Wojciech Bizub 

Copywriter. Dzisiaj klienci mówią, że jest pierwszym marketerem, który dostarcza wyników, a nie wymówek. Wyciągając wnioski z przeprowadzonych kampanii oraz światowych wzorców stworzył strategię marketingową WBIZNES. Jego wizytówką są osiągane wyniki oraz opinie klientów: https://www.youtube.com/watch?v=XxQAhF5IDB8. Autor kilku kursów online. Praktyk prowadzący szkolenia w ramach Akademii Ekspertów 2.0 u Pawła Danielewskiego.