(function(w,d,s,l,i){w[l]=w[l]||[];w[l].push({'gtm.start': new Date().getTime(),event:'gtm.js'});var f=d.getElementsByTagName(s)[0], j=d.createElement(s),dl=l!='dataLayer'?'&l='+l:'';j.async=true;j.src= 'https://www.googletagmanager.com/gtm.js?id='+i+dl;f.parentNode.insertBefore(j,f); })(window,document,'script','dataLayer','GTM-W48JZR'); !function(f,b,e,v,n,t,s) {if(f.fbq)return;n=f.fbq=function(){n.callMethod? n.callMethod.apply(n,arguments):n.queue.push(arguments)}; if(!f._fbq)f._fbq=n;n.push=n;n.loaded=!0;n.version='2.0'; n.queue=[];t=b.createElement(e);t.async=!0; t.src=v;s=b.getElementsByTagName(e)[0]; s.parentNode.insertBefore(t,s)}(window, document,'script', 'https://connect.facebook.net/en_US/fbevents.js'); fbq('init', '584534911686250'); fbq('track', 'PageView');
algorytm facebooka

Wszystko, co chcielibyście wiedzieć o algorytmie Facebooka, ale baliście się zapytać

Osoby związane z marketingiem na Facebooku na pewno wiedzą, że klucz do sukcesu tkwi w rozgryzieniu, czym jest algorytm Facebooka.

Wszyscy dookoła mówią o obcinaniu zasięgów. Podpowiem Wam, jak znając algorytm Facebooka możesz sprawić, aby Twoi fani widzieli umieszczane przez Ciebie posty na tablicy.

Zbierzmy w jednym miejscu wszystkie czynniki wpływające na algorytm, aktualizacje i inne zmiany, które miały miejsce do tej pory. Chcę Ci pomóc, aby zasięgi Twoich postów urosły.

Czym jest algorytm Facebooka?

Algorytm Facebooka to tzw. Edge Rank. Rozłóżmy teraz jego wzór na czynniki pierwsze: Edge Rank

Affinity (Koligacja) – opisuje naszą relację z publikującym, czyli to jak często byliśmy aktywni na jego stronie -ile raz daliśmy lajka, ile razy udostępniliśmy post czy też może nie chcieliśmy go widzieć.

Weight (Waga Postu) – posty na Facebooku mają różną wagę. Te tylko z tekstem liczone są inaczej niż ze zdjęciem. Logiczne – lepiej dawać posty ze zdjęciem/video. Z ciekawostek -lepiej jest teraz udostępniać filmiki udostępniane bezpośrednio przez Facebooka, niż te udostępniane przez platformę YouTube. Serwisy prowadzą zimną wojnę i ograniczają sobie nawzajem zasięgi.

Time Decay (Odstęp Czasu) – wskazuje to, jak dawno miała miejsce nasza interakcja.

Kilka zasad Facebooka

Rodzina i znajomi jako pierwsi. Przede wszystkim Facebook chce połączyć Cię z rodziną i przyjaciółmi. Tak więc posty od tych osób mają priorytet. Dopiero później Facebook poinformuje Cię o ciekawych wydarzeniach i zapewni Ci rozrywkę.

Platforma różnorodności. Facebook z radością przyjmuje wszystkie pomysły i idee, upewniając się jednocześnie, że jego użytkownicy czują się bezpiecznie. Ich celem jest dostarczenie treści, które ludzie chcą widzieć najbardziej, ale opierając się na ich opiniach i działaniach. Bez urażenia nikogo, bez przemocy.

Autentyczna komunikacja. Facebook stawia prawdziwe historie nad tymi zmyślonymi czy sensacyjnymi. Prowadzą też bardzo mocną politykę antyspamerską. Nie licz więc, że jeśli codziennie dodajesz 15 postów odsyłających do swojej transmisji live, to obejdzie się to bez echa – Facebook prędzej czy później Cię wypatrzy i po pierwsze ograniczy Ci zasięgi, po drugie może nawet zablokuje Ci pewne funkcje platformy (jak należenie do grup), po trzecie lub całkiem zablokuje Ci konto.

Pełna kontrola. Każdy zna siebie najlepiej. Dlatego Facebook stworzył funkcję takie jak: “Przestań obserwować” i “Śledź zmiany w tym poście”/”Wyświetlaj powiadomienia”, aby umożliwić użytkownikom dopasowanie swojej tablicy pod siebie. Swoją drogą, jeżeli narzekasz na posty publikowane przez swoich znajomych, to po prostu przestań ich obserwować.

Ciągły rozwój. Facebook się zmienia. Ciągle zbiera informacje zwrotne od użytkowników i dostosowuje platformę pod nich.

Tyle teorii, ale jak sprawić, żeby Facebook wyświetlił moje posty?

Kilka elementów, które Facebook kocha

  • posty z dużą ilości lajków, komentarzy i udostępnień – pamiętajcie, że Facebook bardziej ceni reakcje inne niż lajk
  • posty, które w krótkim czasie zdobyły dużą popularność (tj. dużą ilość lajków komentarzy i udostępnień)
  • wszelkie posty ze zdjęciami, video, aktualizacjami statusu – słowem: coś się musi w nich dziać
  • posty dotyczące tematu, który jest aktualnie na topie (np. w Czarny Piątek posty związane z wyprzedażami Black Friday, czy w święta posty dotyczące świąt)
  • posty stron, które mają kompletne informacje profilowe

Czego Facebook nie lubi?

  • tzw. clickbaity, czyli posty, które mają skłonić użytkownika do kliknięcia w nie
  • posty, które zawierają linki ze spamem
  • aktualizacje statusu, które zawierają tylko tekst
  • posty, które użytkownicy systematycznie ukrywają albo zgłaszają (bo to świadczy o niskiej jakości)
  • cyklicznie powtarzany kontent i wielokrotnie umieszczane te same posty

A co czeka nas w 2018? 

No to do dzieła! Życzę Wam rozgryzienia algorytmów i samych dużych zasięgów. Jestem pewien, że zastosowanie przedstawionych przeze mnie zasad będzie skuteczne. Jak się o tym przekonać? Trzeba spróbować.

WBIZNES-skuteczny-marketing-5-błędów

Dołącz do ponad 3700 osób, które czytają mojego newslettera.

Bonus na start: Checklista 5 największych błędów, które popełniają firmy w marketingu.

Może Cię również zainteresować:

Clubhouse

Clubhouse – 10 zasad savoir-vivre

Wydawało się, że merytoryczne treści przegrają z tik-tokową rozrywką, ale widać, że na rynku są odbiorcy spragnieni dobrych rozmów. Aplikacja Clubhouse zyskuje popularność i szybko podbija rynek. Wystarczy sobie wyobrazić, że Clubhouse

Czytaj więcej »

Autor wpisu:

Wojciech Bizub

Copywriter & właściciel agencji WBIZNES. Wykładowca akademicki. Prelegent największych konferencji biznesowych I <3 Marketing oraz WBEXP z Garym Vaynerchukiem. Jego klienci mówią, że jest pierwszym marketerem, który dostarcza wyników, a nie wymówek.

Wyciągając wnioski z przeprowadzonych kampanii oraz światowych wzorców, stworzył strategię dynamicznego rozwoju dla firm – WBIZNES. Twierdzi, że marketing i sprzedaż to prosty schemat, którego każdy może się nauczyć m.in. z jego programów szkoleniowych online.

Wojciech Bizub Odczaruj Marketing
Strona wykorzystuje pliki cookies w celu prawidłowego jej działania oraz korzystania z narzędzi analitycznych, reklamowych i społecznościowych. Zobacz szczegóły