Posłuchaj najnowszego odcinka podcastu: 176. 7 podstępnych sztuczek pozyskiwania UWAGI klientów
skuteczne promowanie marki

CASE STUDY: Ankieta wśród przedsiębiorców, wyniki i jednozdaniowe opinie

Udostępnij

Zastanawiałeś się kiedykolwiek dlaczego przedsiębiorcy po wielu latach prowadzenia firmy czasami budzą się i panikują, że zaczyna brakować klientów? Najczęściej z podobnymi zmartwieniami borykają się niewielkie, lokalne biznesy. Mam nadzieję, że Ciebie to nie dotyczy, ale chętnie sprawdzisz, jak się wtedy zachować.  Właśnie dlatego napisałem ten tekst.

 

Jeżeli w firmie sprzedaż jest na niskim poziomie, to wydaje się, że odpowiedź jest oczywista. „Zbyt mała liczba osób o nas słyszała”. Nic bardziej mylnego, ponieważ często jest zupełnie odwrotnie. W przypadku lokalnej firmy może chodzić np. o jednozdaniową plotkę.


Pomyśl przez moment o firmie zlokalizowanej najbliżej miejsca Twojego zamieszania. Co o niej sądzisz? Co mówią o niej sąsiedzi? Już wiesz, o co chodzi?


To jedno zdanie, które zgodnie powtarza gawiedź. Każda firma po jakimś czasie dorabia się tzw. “łatki”. Czasami to żagiel, a czasami kotwica. W każdym przypadku należy mocno trzymać ster, badać opinię i w porę reagować, ponieważ wiatr często zmienia swój kierunek.

 

O co chodzi z jednozdaniową plotką. To powód, dla którego z jednych firm się korzysta, bo: “Oni mają zawsze świeże owoce” lub “Tam się szczerze uśmiechają” albo często spotykane: “Oni mają wszystko, czego potrzebuję”. Masz również własne jednozdaniowe opinie, przez które nigdy nie wrócisz do danej firmy, prawda?  Na 100% istnieje bank czy firma, z której nie skorzystasz ponownie, ani za przysłowiową złotówkę.

 

Najgorsze co wtedy można zrobić właściciel, to beztrosko udawać, że tego nie ma, bądź co gorsza, desperacko poszukiwać pomocy u zewnętrznej agencji reklamowej. To nie pomoże.

 

Co robić? Jak wybrnąć z impasu? W tym wpisie zachęcam Cię do regularnej ankietyzacji klientów. Wystarczy raz lub dwa razy do roku. Tyle i aż tyle.

 

Case study

Dlaczego warto przeprowadzić ankietę?
– Otrzymasz bardzo konkretne odpowiedzi
– Zaangażujesz ludzi (wywołasz interakcję)

 

Jakiego narzędzia użyć?
Typeform (atrakcyjniejszy wizualnie) lub Google Forms (prostszy).

 

Do kogo skierowałem ankietę?
Skierowałem ankietę do osób, z którymi byłem w kontakcie lub do takich, które kojarzą mnie z Internetu (byli na fanpage lub stronie www). Chciałem uniknąć odpowiedzi  sprowadzających się do suchego “tak” albo “nie”. Postanowiłem dowiedzieć się czegoś więcej – zastosowałem pytania otwarte. Ankieta dotarła w sumie do 2000 osób, z czego uzyskałem 105 odpowiedzi. To zadowalająca skuteczność.

ankieta case study

 

Jakie pytania zadałem? Najprostsze.

  • Pytanie 1 – Jak do mnie trafiłeś? Pozwala Ci określić źródło kontaktu oraz powód.
  • Pytanie 2. – Co najbardziej zapadło Ci w pamięć? Dzięki temu pytaniu możesz zbadać mocne strony.
  • Pytanie 3. – Co mogę poprawić? Kluczowe pytanie, które pozwoli odnaleźć słabe punkty. Doskonalić się.
  • Pytanie 4. – Jak mogę Ci pomóc? Lekko sprzedażowe podejście, ale bez nękania.

Jakie pytania zadałem? Tutaj bezpośredni link do ankiety.

 

 

Analiza odpowiedzi

Ludzie lubią wspominać i przychodzi im to łatwo, dlatego na rozgrzewkę zapytałem: “Dlaczego nawiązaliśmy tę relację? W jaki sposób nasze drogi się zeszły?”. Proste pytanie otwarte. Najczęściej kojarzono  mnie z mocnych rekomendacji, merytorycznych szkoleń i ciekawych działań na Facebooku. Niesamowicie przyjemny jest moment, gdy robisz coś, a ludzie się tym interesują, inspirują i dopingują. 

 

Byłem ciekaw, jaki detal wyróżnia mnie z tłumu, zadałem więc pytanie: “Jedna rzecz, z której najbardziej mnie kojarzysz. Jedno wspomnienie/myśl/cokolwiek. Marka osobista to myśl, którą ma Twój rozmówca, po tym jak wyjdziesz z pokoju.


„Marka jest jak pogoda, zawsze jest jakaś.” Paweł Tkaczyk.


 W moim przypadku ankietowani wskazali na profesjonalizm, aktywną działalność na Facebooku, prezentacje internetowe i skuteczność tworzonych tekstów, a także (co cieszy!) bardzo sympatyczne pierwsze wrażenie (cyt. sympatyczny brodacz w okularach)

 

Zadbałem też o informację zwrotną – rozwojową. Dałem uczestnikom możliwość doradzenia mi. Chciałem poznać inny punkt myślenia. Zapytałem: “Jesteś na moim miejscu. Co poprawisz w pierwszej kolejności?”. Zdecydowana większość stwierdziła, że wszystko jest ok i nic nie wymaga zmiany. Natomiast… oprawki okularów są w trakcie zmiany, nad terminowością pracuję, a brody nie zgolę 🙂 

 

Podsumowanie

  1. O opinię pytaj ludzi, którzy Cię znają.
  2. Twórz krótkie, regularne ankiety.
  3. Eksponuj mocne strony wynikające z ankiety.
  4. Pracując nad słabościami.
  5. Pozytywnie zmieniaj firmy lub życie ludzi.

 

WBIZNES-skuteczny-marketing-5-błędów

Dołącz do ponad 4500 osób, które czytają mojego newslettera.

Bonus na start: Checklista 5 największych błędów, które popełniają firmy w marketingu.

Może Cię również zainteresować:

Autor wpisu:

Wojciech Bizub

Copywriter & właściciel agencji WBIZNES. Wykładowca akademicki. Prelegent największych konferencji biznesowych I <3 Marketing oraz WBEXP z Garym Vaynerchukiem. Jego klienci mówią, że jest pierwszym marketerem, który dostarcza wyników, a nie wymówek.

Wyciągając wnioski z przeprowadzonych kampanii oraz światowych wzorców, stworzył strategię dynamicznego rozwoju dla firm – WBIZNES. Twierdzi, że marketing i sprzedaż to prosty schemat, którego każdy może się nauczyć m.in. z jego programów szkoleniowych online.

Wojciech Bizub Odczaruj Marketing

Odbierz pierwszą lekcję

Dowiesz się, czym tak naprawdę jest miniatura i jaką pełni rolę w procesie percepcji treści. A poza tym zrozumiesz główną ideę tworzenia klikalnych grafik, która opiera się o mechanizm luki informacyjnej.

Twoje dane są bezpieczne, co potwierdza klauzula RODO [czytaj więcej]
Zapisująć się na szkolenie online wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych od Wojciech Bizub skuteczny e-marketing z siedzibą w Cieszynie, ul. Odległa 76 (Administrator danych). Mogę cofnąć zgodę w każdym czasie. Dane będą przetwarzane do czasu cofnięcia zgody. Administrator przetwarza dane zgodnie z Polityką Prywatności. Mam prawo dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo sprzeciwu, prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego lub przeniesienia danych.