dlaczego ludzie hejtują

5 Powodów, Dla Których Ludzie Hejtują – Portret Hejtera

Pracując z ludźmi, czy też prezentując się gdziekolwiek jesteśmy stale oceniani. Zawsze. Czasami przyjmuje to postać werbalną, czasami zostaje przepuszczone przez klawiaturę. Jednak najczęściej zostaje w głowie delikwenta. Co jednak zrobić jeżeli to “szambo” wyleje się publicznie?

Przechodząc do sedna.

Dlaczego ludzie hejtują?

#1 Chcą się dowartościować. Samemu mają niewiele do zaoferowania. Mogą wiele przełknąć, ale wybuchną od środka, jeżeli masz się lepiej od nich. Psychologiczna definicja szczęścia? Mieć więcej od innych. Dzięki tej definicji można to zachowanie bardzo szeroko zrozumieć. Mając więcej sprawiasz im ból. #Hejterzazdrośnik

#2 Narzekanie jest w modzie. Wszyscy narzekają. Na wszystko narzekają. Narzekanie to sport narodowy. Nawet powstała kampania anty-marketingowa, której głównym przesłaniem było: „Przyjedź do Polski i narzekaj razem z nami.” #Hejternarzekacz

#3 Szukają sławy – tania sensacja, czyli autorzy hitu jednego sezonu. Może uda się zabłysnąć cięta ripostą. Może opublikują mnie w mediach, może ktoś zrobi screenshot będą na demotywatorach, kwejku itp. #Hejtergwiazdor

#4 Próbują zbudować wizerunek eksperta wytykając błędy. Wszyscy Polacy znają się na polityce, piłce nożnej i marketingu. „Jeżeli pokażę im, że są słabi, to inni pomyślą, że ja potrafię lepiej. #Hejternieznamsiętosięwypowiem

#5 Narzekania dla samego narzekania. To co kiedyś robiono po domach, „na plotkach”, teraz robi się w internecie – publicznie. Pozornie myślą, że wyładowując swoje frustracje i żale w internecie są anonimowi. Nic bardziej mylnego. #Typowyhejter

Część osób twierdzi, że to tylko konstruktywna krytyka i nie ma się co przejmować. Nic bardziej mylnego.

Jak się przed tym bronić?

Ustal swój filtr hejtu. Zaproponuję swoje rozwiązanie, które może zastosujesz u siebie.

Filtr składa się z kilku pytań. Trzeba spełnić wszystkie jednocześnie.

#1 Czy ta osoba się na tym zna?

Jeżeli się nie zna, to po co mam brać jej komentarz pod uwagę?

Nawet chociaż jest to Twoja mama, która chce dla Ciebie najlepiej, która prawdopodobnie jest dla Ciebie najbliższą osobą… Ona nie ma pojęcia o tym, co jest dobre, a co złe. Może tylko mieć przeczucie, najczęściej złe… Ludzie boją się tego, co jest nieznane. Kiedyś nawet przed pociągami musiał biegać człowieczek z chorągiewką, bo się ludzie bali, co to za cudo jedzie i dmucha ciuf, ciuf. 🙂

#2 Czy ta osoba ma pozytywne intencje?

Jeżeli nie chce dla mnie dobrze, to po co mam brać jej komentarz pod uwagę?

Nawet jeżeli delikwent jest ekspertem w danej branży i występuje pomiędzy Wami jakiś stopień znajomości, to zawsze może to być reprezentant konkurencji, którego nie ma pozytywnych intencji nawet za grosz. Najczęściej…

#3 Czy ta osoba jest mi bliska, znajoma, znana?

Możesz polegać tylko na osobach, które są biegłe w temacie, a jednocześnie mają pozytywne intencje. Chcą dla Ciebie dobrze i nie mają w tym żadnego interesu, by podłożyć Ci nogę. Na dodatek bardzo dobrze ich znasz i wiesz, że możesz na nich polegać. To grupa, która może stanowić dla Ciebie grupę „konstruktywnych krytyków”. Od takich osób „hejt” dostaniesz w prywatnej wiadomości, a nie na forum. Warto mieć osoby, których zawsze możesz się poradzić, a jednocześnie masz pewność otrzymania konkretnej informacji.

Jak prawidłowo zwrócić uwagę?

I tutaj przechodzę do najistotniejsze kwestii. Jeżeli uważasz, że komuś powinęła się noga, to nie przelewaj swoich żali i nie wypluwaj pokrętnych wniosków na forum. Napisz PW, napisz SMS, bezpośredniego maila. Zaoferuj swoją pomoc. Taka forma zostanie dużo lepiej przyjęta niż otwarta krytyka, najczęściej bezpodstawna.

Wpierw zapytaj, czy w ogóle możesz komuś udzielić porady. Przedstaw ją w pierwszej osobie liczby pojedynczej. Podkreśl, że to jest Twoja opinia. Zwróć uwagę, co jest do poprawy. Na koniec daj rozwiązanie. Nie ma nic gorszego niż zwracanie uwagi bez podawania racjonalnej alternatywy.

Szybki test!

Jeżeli widzisz, że osoba, która idzie po przeciwnej stornie ulicy ma brudne spodnie, to nie krzyczysz na cały głos i nie wyśmiewasz jej, tylko uprzejmie zwracasz uwagę, prawda? Ja już mam obraz hejtera, który się wydziera i rzuca w tamtym kierunku drobnymi przedmiotami.

Są osoby, które hejtują dla samego hejtowania. Ten typ tak ma. W internecie od tego jest banowanie i zgłaszanie do administracji. Ciekawe jest to, że niektórym nawet za to płacą, ale to już zupełnie inna historia. Dżentelmeni nie rozmawiają o polityce. 😉

Sprawdź, na jakim poziomie marketingu jest Twój biznes

  • 5-punktowa checklista pomoże w diagnozie marketingu
  • Merytoryczna inspiracja, gdy "oczekuję czegoś więcej"
  • Wyłącznie najistotniejsze elementy pod sprzedaż

Pobierając materiał wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych od Wojciech Bizub skuteczny e-marketing z siedzibą w Cieszynie, ul. Odległa 76 (Administrator danych). Mogę cofnąć zgodę w każdym czasie. Dane będą przetwarzane do czasu cofnięcia zgody. Administrator przetwarza dane zgodnie z Polityką Prywatności. Mam prawo dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo sprzeciwu, prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego lub przeniesienia danych.

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

AUTOR

znawca biznesu

Wojciech Bizub 

Copywriter. Dzisiaj klienci mówią, że jest pierwszym marketerem, który dostarcza wyników, a nie wymówek. Wyciągając wnioski z przeprowadzonych kampanii oraz światowych wzorców stworzył strategię marketingową WBIZNES. Jego wizytówką są osiągane wyniki oraz opinie klientów: https://www.youtube.com/watch?v=XxQAhF5IDB8. Autor kilku kursów online. Praktyk prowadzący szkolenia w ramach Akademii Ekspertów 2.0 u Pawła Danielewskiego.