W ostatnim wpisie wspominałem o najprostszym narzędziu do efektywnego zarządzania czasem – liście zadań. Wyzwaniem stają się jednak czynności, które wymagają więcej niż 20 minut pracy. Badania dowodzą, że nasza uwaga i aktywność drastycznie spada po 20 – 25 minutach wykonywania tej samej czynności. Najczęściej odrywamy się wtedy od zajęcia i sprawdzamy portale społecznościowe, maila, smsy albo odrabiamy prasówkę. Warto jednak pamiętać, że przerwy są niezwykle istotne dla efektywności pracy. Z drugiej strony ważna jest proporcja – czasu pracy – do czasu odpoczynku.
Lista zadań
Jak długo należy pracować nad jednym zadaniem, by być maksymalnie wydajnym?
Odpowiedź podsuwa nam metoda POMODORO. Nazwa pochodzi od kuchennego czasomierza w kształcenie pomidora.
Ustawiamy czasomierz na 25 minut i przez ten czas wykonujemy wyłącznie (i co ważne, bez przerwy) jedną czynność. Jeżeli po tym czasie skończymy, to sprawa się rozwiązuje, jeżeli jednak zadanie nie zostało zakończone, to właśnie pora na 5 minutową przerwę. Następnie kolejne 25 minut pracy. Po 4 cyklach warto zrobić sobie dłuższą przerwę (20-35 min) na kawę i coś słodkiego – w nagrodę za dwie godziny wartościowej pracy ;).
Jak to wygląda w uproszczeniu?
- 25 min pracy
- 5 min przerwy
- 25 min pracy
- 5 min przerwy
- 25 min pracy
- 5 min przerwy
- 25 min pracy
- 30 min przerwy
Przypominam, że metody niewykorzystane są absolutnie nieefektywne – a o takich bym nie chciał pisać 🙂
Pytania? Czekam na komentarze.
A w kolejnym poście informacja dla osób, które pracują wyłącznie na komputerze. Podpowiedź? „Zarządzać można tylko tym, co da się zmierzyć – czyli jak zmierzyć efektywność stukania w klawiaturę”.